Gå til innhold

program til panorama bilder ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei , har kjøpt meg en 512 mb xd brikke med panorama muligheter i dag , har ett olympus c-5060 kamera som jeg kan ta panorama bilder med , har dere noen tips på bra prg på og sette isammen bildene med og vilken størrelse er det best og skrive ut slike bilder ?

5636089[/snapback]

Lurer egentlig på det samme... Men lurer enda mer hvorfor jeg måtte ha et XD-kort som støttet panorama? Jeg gikk ut i fra at vitsen med det var at bildene ble automatisk satt sammen, men bildene ble jo bare tatt på helt vanlig måte?

Lenke til kommentar
hei , har kjøpt meg en 512 mb xd brikke med panorama muligheter i dag , har ett olympus c-5060 kamera som jeg kan ta panorama bilder med , har dere noen tips på bra prg på og sette isammen bildene med og vilken størrelse er det best og skrive ut slike bilder ?

5636089[/snapback]

 

Jeg hadde ett C-5050 tidligere, men ble ikke fornøyd med resultatet ved å bruke programmet som fulgte med. Kjøpte panoramafactory:

 

http://www.panoramafactory.com/

 

Fikk mye bedre resultater. Problemet med det som fulgte med var at man så skjøtene på bildet.

 

Størrelsen på bildene må man vurdere selv etter om de skal skrives ut, sendes på mail, maskinkraft du har på PC etc.

 

Fremgangsmåte for å ta bildene, står i bruker manualen din, og hvordan sette de sammen står i programmene. Fulgte det med program med ditt kamera eller ble det kjøpt uten?

Endret av Tom Ames
Lenke til kommentar
Lurer egentlig på det samme... Men lurer enda mer hvorfor jeg måtte ha et XD-kort som støttet panorama? Jeg gikk ut i fra at vitsen med det var at bildene ble automatisk satt sammen, men bildene ble jo bare tatt på helt vanlig måte?

5636625[/snapback]

 

Tror eneste fordelen med xd kort m/panorama støtte er at bildene er merket som panorama 1, panorama 2 osv. når du åpner de i Olympus sitt redigerings program. Er letter å hente de frem og sette de sammen da. Er vel ikke noe problem å bruke brikker uten denne funksjonen, så lenge man finner greit frem til de bildene som skal settes sammen.

Lenke til kommentar
hei , har kjøpt meg en 512 mb xd brikke med panorama muligheter i dag , har ett olympus c-5060 kamera som jeg kan ta panorama bilder med , har dere noen tips på bra prg på og sette isammen bildene med og vilken størrelse er det best og skrive ut slike bilder ?

5636089[/snapback]

Ingen kamera som jeg vet om "tar" panoramabilder. Vanligvis gjøres dette i bildebehandling på pc etter bildene er tatt.

Bare ta bildene med litt overlapping.

 

Hadde et Olympus tidligere og når jeg aktiverte panoramafunksjonen så kom det opp linjer som delte opp bildet og viste

hvor mye bildene skulle overlappes med. For at denne funksjonen skal virke må det være et orginalt Olympus minnekort

i kamera, men det er overhode ingen stor sak å ta bildene på vanlig måte å få lappet dem sammen. Panoramafunksjonen

til Olympus gjør nok ikke stort annet enn å vise delingen, samt å gjenkjenne bilder som skal settes sammen i Olympus

sitt eget program. Synes ikke Olympus programmet gjorde en god jobb med dette.

 

Etter jeg kjøpte ny dSLR har jeg tatt noen bilder og brukt Photoshop til å sette dem sammen. Ganske bra resultat, men

jeg måtte gå over og sjekke der det var skjøtet. Kan bli synlige skjøter oppe og nede i skjøtene. Der må bildene

noen ganger strekkes og tøyes for å passe... noe Photoshop ikke gjør automatisk. Tipper at program som

er laget for stitching gjør en bedre jobb her.

 

Husk! Det som er veldig viktig når du tar bilder til Panorama er å bruke samme

innstillingene på alle bildene ellers så kan du få bilder er litt forskjellige i lysstyrke.

 

Skal etterhvert prøve de programmene som er biltt anbefalt her :)

Lenke til kommentar

Det finnes flere kameraer som tar panoramabilder, men disse er ikke spesielt billige

Autostitch gjør ofte en veldig god jobb, og kan lappe sammen bilder som andre mer vanserte programer kan slite med.

Det finnes et annet gratisprogram, panotools, som er velfig avansert, men forå få en mere brukervennlig front må man betale for en av innpakningene.

Jeg bruker for det meste Stitcher fra Realviz, som er langt fra gratis, men ofte gjør en veldig bra jobb. Problemet med Autostitcher er at du har så liten kontroll med plassering av bilder, utsnitt osv. Enten greier den det eller så greier den det ikke. I Stitcher kan du tvinge den til å greie det..

En annen ting er at i Stitcher kan du velge om du vil ha planar, sfærisk eller sylindrisk mapping (+ en del flere alternativ som QTVR etc)

Et godt tips hvis du tar en serie med bilder er å holde kameraet vannrett, og helst bruke stativ. For å minske parallaksproblemer bør du unngå ting alt for nærme kamera, eller justere kameraet på stativet slik at det roterer rundt nodal-punktet (nodal point på norsk?) Dette krever et spesialhode.

Det vedlagte bildet er ikke tatt horisontalt, som du kan se tydelig på husene i begge ender...

post-40718-1140509921_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det finnes som bjornkn noen som tar panorama, men de er alle analog. Widelux er et glimrende aparat, som tar veldig flotte bilder. Hasselblads eneste småbilde-målsøker tar også panorama, og det finnes også i en Fuji-versjon. Det er de som produserer den for Hassie. Digitalt er det jo en uinteressant problemstilling, siden vi kan stitche til krampen tar oss.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke at det bare fins analoge pano-kamera.

Det finnes flere digitale, som f.eks. http://www.panoscan.com/ .

http://epan.net/ og http://www.roundshot.ch/xml_1/internet/de/intro.cfm

Det finnes også digitale pano-videokamera.

Hvor uinteressant det er vet jeg ikke. Krampa kan ta deg ganske fort når du skal stitche 40-50 bilder sammen til et 360/180 panorama ;)

Tror nok at mange proffe pano-forografer greier seg bra med 2-3 bilder tatt med fisheye og stitchet mer eller mindre manuelt.

Lenke til kommentar
hei , har kjøpt meg en 512 mb xd brikke med panorama muligheter i dag , har ett olympus c-5060 kamera som jeg kan ta panorama bilder med ,

5636089[/snapback]

 

 

Tror nok at kameraet selv setter sammen bildene. Skal du ta panorama bilder er vel det betse å ta flere bilder manuelt, for deretter å lime de sammen i for eksempel Photoshop E 4.0. Da har du hvertfall bedre kontroll, og flere muligheter for justeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...