Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ASUS wl-500g og ip-telefon, hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har skaffet meg iptelefon og tenkte å sette det opp nå. Og da har jeg hørt at

QOS eller bandwidth manager skal brukes. Noen som kan forklare litt og gjerne noen som har satt dette opp på en wl-500g.

 

Hva burde man ha som max og min på upload og download på ip-telefon?

 

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har skaffet meg iptelefon og tenkte å sette det opp nå. Og da har jeg hørt at

QOS eller bandwidth manager skal brukes. Noen som kan forklare litt og gjerne noen som har satt dette opp på en wl-500g.

 

Hva burde man ha som max og min på upload og download på ip-telefon?

 

takker

5634815[/snapback]

 

Jeg bruker fast ip til telio adapteren. Deretter gikk jeg inn på bandwith manager og satte at den ip`en skal ha 90 kbs ned. Opp har jeg ikke gjort noe som helst med. Men jeg har 320/320 kbs opp/ned.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har skaffet meg iptelefon og tenkte å sette det opp nå. Og da har jeg hørt at

QOS eller bandwidth manager skal brukes. Noen som kan forklare litt og gjerne noen som har satt dette opp på en wl-500g.

 

Hva burde man ha som max og min på upload og download på ip-telefon?

 

takker

5634815[/snapback]

 

Jeg bruker fast ip til telio adapteren. Deretter gikk jeg inn på bandwith manager og satte at den ip`en skal ha 90 kbs ned. Opp har jeg ikke gjort noe som helst med. Men jeg har 320/320 kbs opp/ned.

5634873[/snapback]

Ok, det med å sette en ip og slikt henger jeg me på. Men ettersom jeg har lest er det upload som betyr mest på VOIP? Og hva mener du med at du har 320/320 opp/ned? Er det den totale linje hastigheten din? Jeg har ADSL Free (6500/750) fra nextgentel. Burde jeg sette minimum hastighet opp/ned på ip'n til telefonen til fesk 15/15? Burde vel ikke trenger mere enn det?

Lenke til kommentar

Kan også tilføye at jeg har iptelefon fra www.iptalk.no og har topcom ata 2000 telefon adapter.

 

Det skal egentlig bare kobles i rett etter modemet, for det har en wan port og en lan port. Men er litt i tvil på om det vil funke bra, føler at det vil kødde opp alt av portene mine. Kjører litt webserver etc her. SÅ derfor har jeg lyst å kun koble den til routeren.

Lenke til kommentar

Jeg har som nevnt telio og de anbefaler 90kbs som minimum. 320/320 kbs er den totale hastigheten min. På Asus`en kan du ikke spesifisere ip`ens hastighet opp. Der kan du kun oppgi port nr. og dermed spesifisere hastighet. Det har ikke jeg giddet å finne ut av. Men jeg har ikke hatt trøbbel med mitt oppsett.

Lenke til kommentar
Jeg har som nevnt telio og de anbefaler 90kbs som minimum. 320/320 kbs er den totale hastigheten min. På Asus`en kan du ikke spesifisere ip`ens hastighet opp. Der kan du kun oppgi port nr. og dermed spesifisere hastighet. Det har ikke jeg giddet å finne ut av. Men jeg har ikke hatt trøbbel med mitt oppsett.

5635171[/snapback]

Jeg har mulighet for opp og ned, har du samme meny:

post-83693-1140440254_thumb.jpg

 

Her har jeg jo mulighet til å sette max/min både på upload og download policy. Hva slags porter opererer ip-telefoni på? Er det en standard eller inviduelt, stop ikke noe på iptalk sine hjemme sider.

Endret av b-ill
Lenke til kommentar

Har samme meny. Men klarte / gadd ikke å finne ut hvilke porter ip`telefonen opererer på. Men prøv oppsettet ved å sette grenser på download policy listen. Og last ned fra f. eks. itavisen sine spill demoer og ring noen. Da vil du finne ut om det er noe vits i å finne ut om en trenger å endre oppsettet.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Fått nesten alt til å funke veldig bra nå. Ringer ut, mens jeg sufer og BT kjører konstant i bakgrunnen, ingen problem. Men folk sliter veldig med å komme igjennom til meg. Det begynner som oftest å pipe eller ei dame sier at abbonenten kan ikke nåes i telefonen deres.

 

Jeg har routet disse portene inn til telefon adapteret:

 

5060 udp/tcp

16384 udp/tcp

16394 udp

 

Nettet mitt ser slik ut:

 

adsl modem(bridge mode) -> wl-500g router

->telefon adapter

->pc1

->pc2

->nettverks printer

->nslu2

->xbox

 

Alt har faste ipr. Pcn min står hele tiden på, og bittorrent kjører som regel hele tiden. telefon adapter kan kobles til mellom adslmodem og router, det har wan og lan port, men setter jeg det der er jeg redd det vil føkke opp alt bak router.

 

Noen som kan ha noe forlag til hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Normalt skal det holde med 128/128 opp/ned,og hvis du skal koble

direkte opp mot router er det mulig det må åpnes noen porter.

Informasjon om nødvendige porter finnes sikkert på sidene til iptalk.

5635004[/snapback]

 

de bruker port 5060 - men har man ALG i modemet kan det oppstå problemer - bruk da DMZ i router.

 

Se under, her er litt mere nøyaktig info. :D

---------------------------------------------------------------------------------------

Steg for steg installering

1.

Du kan nå koble til ditt analoge telefonapparat. Bruk den telefonkabelen som fulgte med Topcom ATA. Første analoge telefon kobles til i telefonport i (FXS1). Skal du ha flere analoge telefoner må du kontakte support for opprettelse av et ekstra nummer til port 2. Du kan da koble det andre telefonapparatet i -port 2 (FXS2). Du kan for eksempel ha en bordtelefon i port 1, og en tradløs telefon i port 2. ISDN-telefoner vil ikke fungere. Du kan kun benytte analoge telefoner.

 

2.

a) Har du ikke en router, gjør slik: Koble først en ethernet-kabel i bredbåndsmodem fra LAN til WAN-porten på din Topcom ATA. Koble deretter en ny ethernet-kabel fra LAN-porten på din Topcom ATA til nettverkskortet på din datamaskin. Se tegning på forrige side.

 

b) Har du en router, gjør slik: Koble først en ethernet-kabel i bredbåndsmodem fra LAN til WAN-porten på din Topcom ATA. Koble deretter en ny ethernet-kabel fra LAN-porten på din Topcom ATA til WAN-porten på din router. Deretter må du koble en tredje Ethernet-kabel fra LAN-porten på din router til nettverkskortet på din datamaskin (eventuelt til en hub/switch hvis du bruker dette).

 

c)

Har du PPPoE oppkobling og router, gjør slik: Koble først en ethernet-kabel i bredbåndsmodem fra LAN til WAN-porten på din router. Koble deretter en ny ethernet-kabel fra LAN-porten på din router til WAN-porten på ATA. Deretter må du koble deg til din router og forandre oppsettet i routeren for at ipTalk boksen skal fungere. Man kan sette den opp på 2 måter, enten med NAT og bruke port 5060 eller bruke DMZ i routeren. Da må man finne IP adressen til ipTalk boksen. Denne finner man oftest under status i routeren sin. Ser for eksempel slik ut: Name= IP=192.168.1.4Forutsetter at man setter modem i Bridgemode og legger inn PPPoE oppkoblingen i routeren for at dette skal fungere. Router regnes som kundens eget utstyr og vi supporter ikke den.

Endret av wt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...