Gå til innhold

Komplett custom vannkjøling, DIY - tips?


Anbefalte innlegg

Skal lage meg et komplett, støysvakt vannkjølingsett. Det som skal kjøles er CPU, GPU (+ minne, i en blokk), Chipset og PSU. PSU-blokka er på vei til å bli lagd med påloddede kobberør på ei kobberplate.

Skal også lage en vanntank i kobber med kjøleriller. Og for å bli kvitt støyen helt skal jeg prøve å lage en vifteløs radiator!

Skal prøve å unngå plexi på blokkene fordi jeg har dårlig erfaring med at de sprekker og blir "slitne". Har derfor tenkt på å bytte ut plexi-toppene med alumiumstopper om det er anbefalt?

Og det som egentlig var spørsmålet her. Design på blokkene, hva har jeg å velge mellom og hva er å anbefale? Har tenkt på både en Apogee og Storm-kopi.

Håper på litt respons her, har virkelig gitt meg ut på noe kompleks føler jeg! :p

Edit: Hva anbefales av nipler forresten?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Så aluminium kan ikke loddes fast på kobber?

Men forsvinner ikke en del av kjøleevnen til kobbertoppen?

Holder litt på i SketchUp nå, lager en rigg på toppen av kabinett med pumpe, vanntank og en vifteløs radiator.

Har kikka litt på Skrues TDX-klone og jeg må si at jeg er mektig imponert! Men greia er at jeg har lyst til å prøve med et litt annerledes design og ikke lage en direkte rip-off. Men jeg bruker Skrues blokk til idèer og inspirasjon.

Er det egentlig noen spesiell form for blokk man burde ha på de forskjellige komponentene (CPU, GPU, Chipset)?

Lenke til kommentar
OK. Så aluminium kan ikke loddes fast på kobber?

Men forsvinner ikke en del av kjøleevnen til kobbertoppen?

Holder litt på i SketchUp nå, lager en rigg på toppen av kabinett med pumpe, vanntank og en vifteløs radiator.

Har kikka litt på Skrues TDX-klone og jeg må si at jeg er mektig imponert! Men greia er at jeg har lyst til å prøve med et litt annerledes design og ikke lage en direkte rip-off. Men jeg bruker Skrues blokk til idèer og inspirasjon.

Er det egentlig noen spesiell form for blokk man burde ha på de forskjellige komponentene (CPU, GPU, Chipset)?

5629948[/snapback]

 

Alu og kobber går ikke helt bra å lodde-

 

Om du ikke bruker plexi er jo muligheter for en metall blokk ved kobber bunn og kjøler så kan du bruke f.eks en messing plate som vannkammer pluss massingplate som topplokk.. kansje litt stress å få tak i messing plater på ca 3-4mm og 8mm

 

og du trenger ikke lodde vannkammer og topplokk.. det funker helt fint med fint skruer og silikon... for hvis du lodder hele blokken sammen får du den aldri fra hverandre igjen...

 

Designet på kjøler og resten av blokka kan du jo bestemme selv om du tar utgangspunkt i et oppsett av skrues modell for selve utførelsen av blokka..

Endret av TurboTrond
Lenke til kommentar

Hmm, skjønner. Angående den viftefrie/passive radiatoren har jeg tenkt på å lage en kopi av Zalman sitt sett. Skaffe en tykt kobberør, lage kjølefinner av rør og kutte dem opp, rette dem ut lodde dem på rundt røret. Har tenkt på en liten plexistripe for å vise vannstanden. Går det noe særlig ut over kjøleevnen?

Lenke til kommentar
Hmm, skjønner. Angående den viftefrie/passive radiatoren har jeg tenkt på å lage en kopi av Zalman sitt sett. Skaffe en tykt kobberør, lage kjølefinner av rør og kutte dem opp, rette dem ut lodde dem på rundt røret. Har tenkt på en liten plexistripe for å vise vannstanden. Går det noe særlig ut over kjøleevnen?

5640284[/snapback]

Tror ikke en tynn plexistripe har noe spesielt mye og si, men hvor har du tenkt og få tak i et så bredt kobber-rør?

Lenke til kommentar

Jeg har søkt mye på hjemmelagde radiatorer. Hvis du ikke har lyst på en svær koloss, eller kjempelange kobberrør, bør du finne på noe annet.

 

Det beste er nok å få tak i et varmeregister hos en skraphandel. Vazelina, f.eks ;) De er ofte bedre og billigere enn de som selges (til ublu priser).

Lenke til kommentar
Ongabonga: Du kan jo ikke si at jeg kommer til å gi opp, du kjenner jo ikke meg som person. Men skjønner poenget ditt. Detaljer?

5642434[/snapback]

Med detaljer mener jeg småtterier som er pirk uten like.

Hvis du stort sett har vanlige verktøy disponibelt må jeg spørre hvordan du har tenkt å lodde de "finnene" på røret...

Hele røret må være varmt, samt alle "finnene" må være varme. Det som kommer til å skje hvis du ikke har en finurlig form av noe slag kommer "finnene" til å dette av når du snur litt på røret.

Du må også ha dem så tett at det kommer til å bli en klump av loddetinn.

 

Det er billigst å hente en radiator fra dynga, eventuelt sandblåse den og lakke den.

 

Hvis du skal ha systemet ditt vifteløst ville jeg anbefalt deg å heller sveise en tank på 20 liter ++, i aluminium. Det ville blitt mye enklere og kommer mest sansynlig til å se bedre ut. Du kan jo forme den så den ser ut som en PC.

Lenke til kommentar
Et varmeregister? Kan du forklare litt og poste bilde? Krever den vifte®..?

Angående den radiatoren blir det nok til et kvadratisk "rør" med finner. Er det ille i forhold til et rundt rør, ved tanke på kjøleevnen?

5645705[/snapback]

 

Står mye om det. Gjør som jeg gjorde.

 

Sjekk også forums.procooling.com (eller noe). Søk på passive radiator custom el. så finner du en del lesestoff. ;)

 

For bilde kan du sjekke workloggen min. Jeg bruker et slags varmeregister, selv om det er custom-laget av en profesjonell radiatormekker... var til en sportsvogn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...