MrBjoern Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Det høres sikkert litt dumt ut men jeg får ikke php script inn i html. har prøvd dette <html> <head> <title>webside</title> </head> <body> <a href="<?php function tilfeldig($lengde=10) { $tilfeldigTall = rand(0,9999); $krypter = sha1($tilfeldigTall); $hente = substr("$krypter",5,"$lengde"); return $hente; } echo tilfeldig(10); // tilfeldig passord på 10 tegn ?>">hovedsiden</a> </body> </html> <?php function tilfeldig($lengde=10) { $tilfeldigTall = rand(0,9999); $krypter = sha1($tilfeldigTall); $hente = substr("$krypter",5,"$lengde"); return $hente; } echo tilfeldig(10); // tilfeldig passord på 10 tegn ?> Ser dette riktig ut? for når jeg lagrer det som .php og henter det opp kommer bare hele koden opp. (programmet jeg bruker er notisblokk) Burde jeg bruke et annet program? Isåfal hvor?
nercix Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Det har nok heller med at webserveren din ikke støtter php.. Den koden din tror jeg også vil gi en feil, kan ikke definere funskjon tilfeldig($lengde=10) to ganger..
MC2 Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 <?php function tilfeldig($lengde) { $tilfeldigTall = rand(0,9999); $krypter = sha1($tilfeldigTall); $hente = substr($krypter,5,$lengde); return $hente; } $foo = tilfeldig(10); //echo tilfeldig(10); // tilfeldig passord på 10 tegn $bar = tilfeldig(10); //echo tilfeldig(10); // tilfeldig passord på 10 tegn ?> <html> <head> <title>webside</title> </head> <body> <a href="<?=$foo;?>">hovedsiden</a> </body> </html> <?=$bar;?> sånn, nå burde det funke, hvis ikke, kan du inkludere feilmelding?
nercix Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 Slik som MC2 skrev koden funket den og gav denne html'en: <html> <head> <title>webside</title> </head> <body> <a href="8f88521123">hovedsiden</a> </body> </html> 37857c2eb5 Dersom du ikke får noe liknende er det noe gallt med php interpreteren din.
MrBjoern Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Skrevet 17. februar 2006 Nå har jeg prøvd og lime inn kodene i notisblokk. Er det riktig? Skal jeg lagre det som filnav.php? Vel det er det jeg har gjort. (skal laste opp og prøve nå) ps serveren støtter php
Torbjørn Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 du kjører vel disse filene i en webserver og ikke bare åpner filene i din browser?
MrBjoern Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Skrevet 17. februar 2006 hehe først åpna jeg bare filene i browseren (er litt noob og jeg vet det) men nå har jeg lastet opp fila til serveren. Da skulle alt virke. Eneste problemet mitt nå er at når jeg skal lagre fila blir den slik. "filnavn.php.txt" (notisblokk klarer ikke og lagre i php. bare htm og html.) Trenger jeg et bedre program da? ellers har jeg fått alt opp på serveren.
Torbjørn Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 i explorer -> verktøy -> mappe-alternativer -> vis -> skru på "vis filendelser for kjente filtyper" eller noe slikt, så kan du endre/tabort .txt endelsen
stian90_2 Skrevet 17. februar 2006 Skrevet 17. februar 2006 (endret) skriv filnavn.php og trykk lagre som alle filer nedenfor PS: om du vil burde du bytte til notepad 2, mye bedre, kodene blir lettere og se osv =) Endret 17. februar 2006 av stianiquniez
MrBjoern Skrevet 18. februar 2006 Forfatter Skrevet 18. februar 2006 Skal bytte til notepad2 nå. Skal fikse litt på sida nå (håper jeg får dt til) ps tusen takk for all hjelp
nree Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Ikke noe galt med notepad, (bruker notepad2 selv da men ) du skriver bare "filnavn.php" (med hermetegn) eller så kan du gå ned i feltet nedenfor og velge Alle filer..
stian90_2 Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 For jeg skreiv jo ikke siste alternativ da ^^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå