Gå til innhold

Trenger generelle tips til å kunne ta bedre bilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Holder på å skrive en artikkel (tips til å kunne ta bedre bilder) til min nye side.

Jeg står litt fast når jeg skal komme med gode argumenter for å heller gi litt mer i pris for å velge et speilreflekskamera istedenfor et digitalt kamera.

 

Har nevnt at med speilreflekskamera har du store muligheter til å gjøre innstillinger slik at bildet blir mest mulig det du hadde tenkt det. Men er ute etter mye mer, også hva som gjør forskjellen mellom disse.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt her :)

Endret av 123picture
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at du har problemer med å finne argumenter for å kjøpe dSLR.

Personlig synes jeg det er mye enklere å finne gode argumenter for hvorfor man ikke bør kjøpe en dSLR, men heller en avansert semi-kompakt.

 

Pro dSLR:

Man kan bytte objektiv (hvis man har råd).

Man får mer dybdeuskarphet (hvis det er det man vil ha).

Man kan i mange tilfelle ta bilde i mindre lys.

 

ellers... :

Man slipper å bli distrahert av søkerbilde på skjermen.

Man slipper å bli distrahert av visuell hvitbalansevisning på skjermen.

Man slipper å forbli ubemerket/usynlig når speiler smeller opp.

Man slipper å gå rundt med kameraet i lomma.

Man slipper å se hva man tar bilde av i søkeren når man tar bilder over hodet, på bakkenivå osv.

Man får ekstra moro etterpå når man må "konvertere" alle RAW-bildene sine.

Man ser tøffere/proffere ut.

 

Hvis du er ute etter tips for nybegynnere for å ta bedre bilder har vel ikke det så mye med kameratypen å gjøre?

 

Dette var nok sagt på en fleipete måte, men jeg mener faktisk at det ikke er mange gode argumenter for dSLR. Vanlig SLR vs 35mm-kompakt derimot er en helt annen sak...

Det eneste argumentet som kunne få meg til å kjøpe dSLR er det første (linse-bytte), men ikke før jeg får med LCD-søker på kjøpet. Setter min lit til Olympus E330 :)

Lykke til med å finne argumenter..

Lenke til kommentar

Generell komposisjon er jo viktig. Tenke i noen sekunder sekunder før man tar bildet hjelper mye - kanskje får man et bedre utsnitt ved å gå nærmere - eller lenger i fra - eller lenger til høyre eller venstre. Mange har en tendens til å stå alfor langt unna fordi de vil fange en helhet, med det resultat at det ikke er noe i bildet som egentlig fanger interessen.

 

Variere vinklene du tar bilder fra - kjedelig med bare bilder som er tatt i 'øyehøyde'. Kanskje et motiv ser mye bedre ut på en annen tid av døgnet når det gjelder lys. Har man speilrefleks kan man endre mye av inntrykket ved å bruke ulike objektiv; et motiv som fyller like mye av søkeren med vidvinkel som med zoom ser jo ofte helt ulikt ut pga. blant annet at perspektivet endres. På samme måte kan aktiv bruk av blenderen endre mye; noen ganger vil man ha mye dybdeskarphet, andre ganger tjener bildet veldig på at hovedmotivet isoleres fra bakgrunnen ved å bruke stor blender. + + +

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Øvelse er et godt tips! Ta mange bilder av hver gjenstand/objekt med forskjellige innstillinger. Da lærer du utrolig fort hva som funker og hva som ikke funker. Dessuten er det jo gratis å ta bilde nå til dags. på nyttårsaften var vi hos noen venner og jeg tok 196 bilder! :cry: det var helt ok for vennene våre og når jeg kom hjem hadde jeg 7 skikkelig gode bilder som jeg har fått mye skryt for. Det fine er jo at nå tror de jeg kan ta bilder. :w00t:

Lenke til kommentar
Du har mulighet til mye høyere ISO med mindre støy på et digitalt speilrefleks enn på et kompaktkamera. Så skal du bruke kamera til konsertfotografering så er det mye enklere med et digitalt speilrefleks med et lyssterkt objektiv enn med en kompaktkamera der det ofte er mye støy ved feks iso 400.

5633521[/snapback]

Dette kan jeg skrive under, bare det at det er mye stoey allerede ved iso 200 (jeg har nesten aldri brukt mitt kompaktkamera paa noe annet enn 50 og 100). 400 er ubrukelig paa de fleste.

Jeg liker ergonomien mye bedre. Dessuten foeler jeg som nybegynner at eksponering er lettere i en soeker enn paa skjerm.

Har du proevd en optisk soeker saa vil du ikke bruke en elektronisk (ikke skjerm, men soeker...) i annet enn optimale lysforhold, foroevrig.

Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter gode bilder rett fra kamra, er det etter min mening best med et semikompakt.

Jeg har selv et Nikon D70 og et Sony DSC-V3 som jeg bruker omtrent like mye. Det kommer an på hva jeg tar bilde av.

Begge tar meget gode bilder. Jeg bruker ekstern blitz til begge.

Min erfaring er at bilder rett ut fra speilreflekskamraet skjelden er bedre enn kompakten(Sony DSC-V3). Blir jo noe andeledes etter at bildene er behandlet på Pcen!

Til portretter bruker jeg utelukkende dslr for å få kontroll over dybdeskarpheten(uklar bakgrunn). Til f.eks. barneselskap bruker jeg heller kompaktkamra da det har stor dybdeskarphet på kort avstand.

 

Det er i allefall to ting jeg etterhvert har forstått for å få bedre bilder.

1: Gå nærmere motivet

2: Slutte med å prøve å få med mest mulig på bildene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...