Gå til innhold

Nikon Coolpix P2 eller Fujifilm FinePix F10?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt til aa gaa til innkjop av nytt digitalkamera, men jeg lurer virkelig paa hvilke jeg skal ta av disse. De koster saa og si like mye og. Jeg skal bruke kameraet til og knipse endel raske bilder, men er ogsaa interessert i og eksperimentere med litt mer avanserte funksjoner. Setter pris paa hjelp. Paa forhaand takk.

 

Mvh. SigsSoft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også Coolpix P2 gir flotte bilder (testvinner flere steder, og andre steder skryt for best bildekvalitet i klassen små kompaktkamera) og har noen flere funksjoner enn F10, dog ikke noe overveldende mye.

 

Grep er også bedre enn F10, men det går på personlige preferanser hvilket kamera man liker best. Ut fra dine preferanser, vil jeg anbefale Nikon Coolpix P2.

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten og den generelle kvaliteten for kameraet betyr ogsaa en del for meg! Er det noen forskjell paa kameraene? Men hva skiller F10 fra P2?

 

edit: ser ogsaa naa at IXUS 50 er paa tilbud hos mpx for 2300,-! Hvordan er dette kameraet i forhold til de to forestaaende?

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar
Byggekvaliteten og den generelle kvaliteten for kameraet betyr ogsaa en del for meg! Er det noen forskjell paa kameraene? Men hva skiller F10 fra P2?

 

edit: ser ogsaa naa at IXUS 50 er paa tilbud hos mpx for 2300,-! Hvordan er dette kameraet i forhold til de to forestaaende?

5604655[/snapback]

 

Nå har jeg ikke sjekket byggekvaliteten på F10, men av Coolpix 5900/7900 (forgjengerne til P2 og P1) og av Coolpix P2 og P1 har vi fått inn et forbausende lite antall kamera med feil og/eller støtskader. Eneste er om man tvinger igjen batterilokket når det ikke står i riktig posisjon. Man skal imidlertid bruke unødvendig makt for å klare å ødelegge dette. Vær imidletid obs på at alle kameras svakeste punkt er skjermen... bruk veske er et godt tips (så godt som alle kamera som kommer inn med støtskader har ikke hatt veske).

 

Bildekvalitetsmessig faller Ixus 50 litt bak i forhold til Coolpix P2 og Fuji F10. Det er rett og slett på grunn av mindre og av den grunn dårligere optikk. Ixus 40/50/55 har vært en del kritisert i tester pga. dårlig skarphet i bildene... men noe må man jo betale for at kameraet er så lite. Om en vanlig familiefotograf vil se forskjellen, er en annen sak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har du sjekket ut Fujifilm F11?

5626553[/snapback]

 

Nei. Burde jeg?

5639356[/snapback]

Ja, fordi det er en F10 med manuelle muligheter.

5639402[/snapback]

 

Stemmer det, men det koster også 1000 kr mer enn P2 da... :hrm:

 

Edit: I tillegg til at Xd brikker er ganske dyre i forhold til SD. Selv står det mellom F10 og P2, men når Japan Photo selger 1GB SD til 495, og 256MB Xd til 299, er mitt valg ganske enkelt, i og med at de to modellene er relativt like gode.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Å velge mellom to så gode aparater blir en høyst subjektiv avgjørelse. Selv setter jeg stor pris på høy iso-ytelse, så jeg ville nok valgt annerledes.

5850324[/snapback]

 

Er helt enig at det blir en subjektiv avgjørelse. Var innom Japan Photo og testet P2. Tror jeg bestiller det i kveld hos Pixmania.no, da det koster litt mindre enn F10, har billigere minnebrikker, bedre ergonomi (sitter bedre i hånden) og har WiFi(!?). Blir vel en overveing etter behov. Personlig har jeg aldri brukt manuelle instillinger som ISO, og prioriterer derfor ikke dette framfor nevnte egenskaper. :no:

Lenke til kommentar

Iso er en målemetode for lysfølsomhet. Det har ikke nødvendigvis noe med manuelle innstillinger å gjøre, for iso kan også være automatisk. Når et kamera kan bruke iso 800 med anstendig resultat, så betyr det at det kan ta bilder i situasjoner som er mye mørkere enn et som klarer mindre, uten å bruke blitz. Man trenger med andre ord ikke ødelegge det fine lyset som finnes fra før, med et lite flatterende flash rett i ansiktet på den man tar bilde av, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...