Gå til innhold

Linux noe for meg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om linux kan være noe for meg?

 

Begynner og bli lei den ustabile windowsXPen min, klikker et program killer som regel alt.

Men jeg bruker mye av tia mi på spilling når jeg sitter på pcen, så jeg vet ikke om linux er noe for meg.

 

Og som jeg har fått meg meg, så er linux ikke så veldigt lett og lære seg, har ikke nope problemer her i windows og gjøre forskellige ting, men som sakt et veldigt ustabilt system, er heller ikke "helt grønn når det gjelder ting og tang med pc"

 

Tar det lang tid lære seg forskellige ting til/i linux?

 

Linux og spill er dette noe god kombo?

 

EDIT: Hva med noen pluss og minus sider?

 

Hva jeg liksom tjener på og bli en linux bruker og "Hva jeg mister"

Endret av haagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux og spill er ikke så veldig lett å få til, og i mange tilfeller er det ikke mulig å kjøre spillene du vil. Dette vil endre seg etterhvert, når Wine-prosjektet blir mer og mer modent, men foreløpig er det ikke godt nok til å kjøre windows-spill uten masse pludring og klussing.

 

En reinstall av windows kan løse problemet ditt med ustabilitet (du har husket antiviri og antispyware?), og om du er nysgjerrig på linux (hvor virus og spyware ikke finnes i praksis) kan du prøve deg på en LiveCD først, for å få "feelingen". :)

Lenke til kommentar

For å først ta noen negative sider:

- For å kjøre "native" Windows-programmer og spill må man bruke Wine eller Cedega.

- Muligens manglende støtte på driversiden for eksotisk maskinvare (feks. scanner/skriver). Det aller ALLER meste virker allikevel stort sett som det skal, mange ganger også bedre enn i Windows.

- Forutsetter at man lærer endel nye måter å bruke maskinen på - forsåvidt ikke værre enn overgangen fra feks. Win95 til WinXP, eller Win98 til WinVista.

 

For å ta noen positive sider:

- Et fritt OS, som i "fri tale". Du kan gjøre hva du vil med systemet, og dermed få til en rekke utrolige ting som ikke er mulig for forbrukere å oppnå i feks. Windows eller OSX.

- Som en konsekvens av at det er ett fritt OS, er programvaren hovedsaklig 100% gratis.

- Enormt utvalg av programvare på de fleste områdene, men dessverre begrenset eller intet utvalg på andre områder igjen. Vil bedre seg dramatisk innen de nærmeste årene.

- Stabilt, sikkert system; samt virus-fritt og spyware-fritt.

- Ingen påtvungen DRM.

- Ser ekstremt bra ut som desktop-OS, og bruker minimalt med ressurser.

- Enkelt å installere, enkelt å bruke, enkelt å vedlikeholde.

 

Dersom du spiller, pass opp for at ATI's drivere fortsatt ikke er fullstendige på GNU/Linux, nVidia har generellt bedre drivere, men situasjonen holder nå på å jevne seg ut raskt.

Lenke til kommentar

Linux er bra for alle (Og spessielt siden det ikke er virus, spyware eller maleware problemer).

 

Spilling:

 

Jeg spiller CS (0% forskjell fra Windows(WINE og cedega))

Jeg har prøvd WoW (ca 5% fps forskjell fra Windows(cedega))

Og testet med FarCry (ca 10% fps forsjell fra Windows(cedega))

 

Synes kvaliteten var helt lik i alle spillene.

Lenke til kommentar
Linux er bra for alle (Og spessielt siden det ikke er virus, spyware eller maleware problemer).

 

Spilling:

 

Jeg spiller CS (0% forskjell fra Windows(WINE og cedega))

Jeg har prøvd WoW (ca 5% fps forskjell fra Windows(cedega))

Og testet med FarCry (ca 10% fps forsjell fra Windows(cedega))

 

Synes kvaliteten var helt lik i alle spillene.

5605519[/snapback]

 

Er det vanskeligt og sette opp cedega?

Har vert borti WINE før, det var ikke serligt vanskeligt men er ikke WINE for det meste til gamle spill?

Lenke til kommentar
Linux er bra for alle (Og spessielt siden det ikke er virus, spyware eller maleware problemer).

 

Spilling:

 

Jeg spiller CS (0% forskjell fra Windows(WINE og cedega))

Jeg har prøvd WoW (ca 5% fps forskjell fra Windows(cedega))

Og testet med FarCry (ca 10% fps forsjell fra Windows(cedega))

 

Synes kvaliteten var helt lik i alle spillene.

5605519[/snapback]

 

Jeg har prøvd å installere en hel del forskjellige windows-spill her på Ubuntu ved hjelp av WINE og Cedega, og har hittil ikke klart å få et "større" spill til å fungere (altså mer enn bare bridgebuilder). CS: Source og HL2 ville absolutt ikke fungere, Call of Duty vil ikke funke, Heroes 4 gikk også i dass. Så alt er ikke en dans på roser, man er nødt til å forberede seg på masse småplukking og frustrasjon før en får noe til å fungere.

 

Men alt er mulig om en har tid og nerver til å stresse med å få det til å fungere. :)

Lenke til kommentar

jeg er selv ny på lunux: har nettopp posta en post om mitt største problem hittil.

SE HER!

har hatt ubuntu på maskinen i 4 uker nå, alt er så flott :)

 

pluss med linux (bruker ubuntu)

 

mail, frostwire (linux svar på limewire), wine, samba (dele filer med windows), cups printing, internett, STABILITET! :D, har testa CS som spill men ikke andre, har skrive program openoffice som jeg må si er mye bedre en word untatt ordlista som er litt buga. (kopierte windows cliparts til linux så da ble det bra ;D)

alt dette virker bare så bra til nå, om du legger inn automatix så blir ubuntu konge!

 

skal også teste apache og php og mysql snart.. =)

 

minus med linux (bruker ubuntu)

 

savner litt den vanlige msn'en men er mange gode alternativ (savner den pga er så vant med utseende dens)

savner enkelte programmer som ikke kan erstattes på linux. (mesteparten finner jeg alternativer til)

savner at alt er på norsk når man først velger norsk språk....

 

noen ting er ikke lette å installere for nybegynnere som på windows.. særlig når man ikke er super duper på konsoll kommandoer enda... og man ikke kan gjøre det ting grafisk i ubuntu pga rettigheter (sjekk denne foresten og svar om du har tips! )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...