Gå til innhold

Hvordan ta bilder av månen?


Anbefalte innlegg

Har prøvd å ta noen bilder av månen,men skal være ærlig og si at jeg ikke har taket på det ennå....

Hva er galt her ,månen ser ut som solen!!

Fullmåne i kveld men den ser ikke slik som på bildene.

 

Har Canon 300D.

Mvh

Roger

 

Glem det får ikke inn bildet :blush:

prøver en gang til...

post-60252-1139856990_thumb.jpg

Endret av rogerp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd å ta noen bilder av månen,men skal være ærlig og si at jeg ikke har taket på det ennå....

Hva er galt her ,månen ser ut som solen!!

Fullmåne i kveld men den ser ikke slik som på bildene.

 

Har Canon 300D.

Mvh

Roger

 

Glem det får ikke inn bildet :blush:

prøver en gang til...

5598938[/snapback]

 

 

Hvis du ønsker månen riktig eksponert er du nødt til å velge manuelle instillinger. Månen er såpass lyssterk at tilnærmet instillinger for fotografering på en overskyet dag kanskje kan passe. Uten at jeg har det i hodet så kan du jo forsøke iso200, blender 5.6 og ca 1/100 sekund lukkertid. Deretter kan du jo se på resultatet og justere eksponeringen slik du vil. Forøvrig så kan det uansett være et godt tips å bruke stativ, spesielt hvis du bruker et objektiv med lang brennvidde.

Lenke til kommentar

For det første har du tatt bilde rett mot månen og da får du så store kontraster at kameraet ikke helt skjønner det. Øyet vårt tilpasser seg nok en del bedre.

 

Kameraet vil enten overeksponere månen eller undereksponere alt annet. Er nesten umulig å få et bra resultat med det motivet.

 

En løsning du kan prøve nå i den digitale verden er å bruke stativ og 2 eksponeringer. Et hvor landskapet er riktig og et hvor månen er riktig eksponert. Så er det klipp og lim, og voila.........mye bedre

Lenke til kommentar
For det første har du tatt bilde rett mot månen og da får du så store kontraster at kameraet ikke helt skjønner det. Øyet vårt tilpasser seg nok en del bedre.

 

Kameraet vil enten overeksponere månen eller undereksponere alt annet. Er nesten umulig å få et bra resultat med det motivet.

 

En løsning du kan prøve nå i den digitale verden er å bruke stativ og 2 eksponeringer. Et hvor landskapet er riktig og et hvor månen er riktig eksponert. Så er det klipp og lim, og voila.........mye bedre

5600172[/snapback]

Hvis du vil ha med mere en bare måneskiven så er dette veien å gå, den er dog ikke enkel denne heller, men er kanskje den beste... Problemer som farge&kontrast forskjeller å forflytting av skyer foreksempel...

 

For selve måneskiven så tok jeg et for noen timer siden i kveld, da ble beste eksponering 1/100 & F8 (ISO lavest mullig), (med stativ, bildestabilisator & over 12x zoom, dobbel sikkring... :p)

 

For resten av motivet så må du bare bruke det du synes skaper rett stemning, helt uavhengig av månen, men du må passe på å ikke få noe refleksjoner i linsen som ødelegger hele bildet... (Edit: som jeg ser du har fått på bildet du la ved, meget uheldig effekt som kan være veldig vanskelig å fjerne i bildebehandling også...)

 

Prøv & Feil... :thumbup:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Dette er det gøye med å fotografere med et kamera som har manuelle muligheter. Prøv forskjellige eksponeringer, og finn ut hva som fungerer, i steden for å prøve det som andre har gjort før. Da ender du jo opp med å dra rundt på en bok med alle rådene du har lest om hvilke innstillinger du skal bruke. Det er slik man lærer foto, ved å ta utfordringen. Det koster heldigvis ingenting å feile med digitalkamera.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det har du rett i, PMnormal... det kosta rimelig mye mer før når vi måtte "svi av" film etter film for å se resultatene! Heldigvis har jeg i de aller fleste årene hatt tilgang til "gratis" film via jobben. Det samme med fremkalling. Må innrømme at det var tungt å svelge at jeg måtte betale for film etter dette! :D

Lenke til kommentar

Hei

Du får prøve som "dhjerp" sier, dette bilde tok eg i oktober -05. Av husene brukte eg ( 10 sek, F11 og iso200) av månen brukte eg ( 1/200, F11 og iso200) satte bildene sammen etterpå og dette ble resultatet. Det er bare å gå ut å prøve forskjellige innstillinger så ser du selv hva som skjer med bildene. :)

post-9853-1139867519_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fru Luna kan være vrien ja, ISO-100, høyt F-tall, 1/500-1/2500sek. lukker og speillås kan også funger utmerket, spørs hvor lys du vil ha den(væravhengig) og hvor stor brennvidde du har, mtp. vibrasjoner.

 

klarest bilde av henne får du når hun står høyt(høyest mulig) på himmelen, da det er minst fare for mange temp.variasjoner og annen støy som ødelegger for eksponeringen.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

man har en gammel tommelfingerregel fra filmens dager som heter "Lunar eleven"

 

Lukkertid = sånn ca brenvidde (altså 1/200s på 200mm) og blender 11.

Denne er utledet at "Sunny sixteen" som er det samme, men blender 16 som skal sikre en normal eksponering på en solfylt dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...