Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

enkelt nettverksspørsmål: fildeling


Anbefalte innlegg

Jeg er tilkoblet et stort nettverk, og ønsker at to pc'er skal kunne kommunisere seg imellom (dele filer etc). Disse to pc'ene er tilkoblet samme switch. Det er ønskelig at bare disse to pc'ene skal kunne dele disse filene, andre pc'er skal ikke kunne se de filene.

 

Hvordan kan dette gjøres? pc'ene kjører win xp, med Norton Internet Security.

 

Jeg har ingen router...

 

 

Please help

Endret av tommy18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg valgte å dele ressursen med passord - dvs jeg laget en ny bruker på maskinen som skal dele filmappen, høyreklikket på mappen og ga bare den brukeren rettighet til å få tilgang. Når jeg nå på den andre maskinen prøver å få kontakt, får jeg bare feilmelding at jeg ikke har tilgang. Skal jeg ikke få opp en login-boks der jeg skriver inn brukernavn og passord?

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Angående problemer med rettigheter så har jeg postet det følgende to ganger den siste uka. Skader sikkert ikke å poste det enda en gang siden det ser ut til at flere brukere sliter med samme problemene:

 

Å slå på gjestekontoen er ingen god løsning da det åpner for alle på nettverket å komme inn på maskinen. Lurt å tenke litt sikkerhet. Den beste metoden er denne:

 

På "servere" der du ønsker tilgang til filene legger du inn en bruker med samme brukernavn og passord som du er pålogget med på den andre maskinen. Da får denne brukeren tilgang til maskinen og ingen andre. Pass på at brukeren har rettigheter til de mappene det skal være tilgang til. Jeg pleier å legge inn brukeren i Administratorer gruppen om brukeren skal ha tilgang til alt. Om ikke setter du manuelt opp rettigheter til det du vil at brukeren skal ha tilgang til.

 

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...