Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsigelse av Bredbånd


Anbefalte innlegg

Slik eg forstår lovverket er bredbånd er ei tjeneste og ikkje ei vare, dermed er det ikkje når produktet blir levert, men bestilt som gjelder iforhold til ein angrefrist.

Edit:

Etter litt meir lesning så referer §18 i oppfølging av at punktente i kapittel 3, §9 i angrerettsloven er oppfylt.

§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

 

      I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f

b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten

c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår

d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet

e) bekreftelse av bestillingen.

 

      Ved avtaler om tjenester skal opplysningene gis snarest mulig etter avtaleinngåelsen. Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysninger etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.

 

      Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet direkte til norske forbrukere, eller der markedsføringen er på norsk, skal opplysningene gis på norsk.

 

      Bestemmelsen her gjelder ikke for enkeltstående tjenester som ytes ved bruk av en fjernkommunikasjonsmetode og som faktureres av operatøren (for eksempel teletorgtjenester). Forbrukeren skal likevel kunne få opplyst den fysiske adressen til tjenesteyterens forretningssted der han eller hun kan inngi klager.

 

Endret ved lov 3 juni 2005 nr. 32 (i kraft 1 okt 2005 iflg. res. 3 juni 2005 nr. 510).

 

Her står det ingenting om at tjenestene skal vere levert, men at kunde har fått dei nødvendige skjemaer og informasjon.

Så det ser nok ut til at angrefristen begynner å tikke i det ein får papirene som er beskrivne i §9

 

 

Ser blant anna NGT praktiserer denne tolkninga av angrerett, og det har dei gjort ein god stund utan pålegg frå noko tilsyn eller ombud (etter kva eg veit).

 

2. Angrerett

 

Kunden har, i henhold til angrerettloven, rett til å gå fra avtaler om leveranse av Tjenester ved å gi NextGenTel melding om dette innen 14 dager etter at den aktuelle avtalen, normalt via epost, er bekreftet av NextGenTel. Melding om bruk av angrerett bør av bevismessige hensyn være skriftlig. Ved bruk av angrerett faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.

 

Kunder som har bestilt Tjenester på annen måte enn ved telefonsamtale etter uanmodet oppringing fra NextGenTel (”telefonsalg”) og som mottar leveranse før angrefristens utløp, plikter ved bruk av angrerett å betale for etablering - og mottatt leveranse, av angjeldende Tjeneste.

 

Ved bruk av angrerett er kunden ansvarlig for å tilbakelevere alt utstyr mottatt fra NextGenTel i forbindelse med den aktuelle avtalen. Kunden plikter selv å bære kostnadene med retur av mottatt utstyr.

 

Dersom kunden avbestiller etter angrefristens utløp, men før leveranse er gjort tilgjengelig, plikter kunden å betale et avbestillingsgebyr i henhold til den til enhver tid gjeldende prisliste. Etter at leveransen er gjort tilgjengelig for kunden og angrefristen er utløpt, gjelder de vilkår for oppsigelse som følger av punkt 8 nedenfor.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at bredbånd ikke er en vare, men en tjeneste da... Vil tro angreretten gjelder 14 dager fra den dagen du bestillte.

 

Viss du har hatt montør på besøk og tatt i brukt nettet, så vil du nok kunne si opp på grunnlag av en reklamasjon. Men da må du argumentere godt for hva som ikke er som det skulle være. Altså hva som ikke stemmer med det du ble (mis)ledet til å tro at du skulle få.

Lenke til kommentar
Husk at bredbånd ikke er en vare, men en tjeneste da... Vil tro angreretten gjelder 14 dager fra den dagen du bestillte.

 

Viss du har hatt montør på besøk og tatt i brukt nettet, så vil du nok kunne si opp på grunnlag av en reklamasjon. Men da må du argumentere godt for hva som ikke er som det skulle være. Altså hva som ikke stemmer med det du ble (mis)ledet til å tro at du skulle få.

5578728[/snapback]

 

Dette kan ikke stemme da varen har leveringstid. Varen fra Telenor blir ikke levert før etter to-tre uker og angrefristen er jo da kortere enn leveringstiden. Hva er vitsen med angrerett da. Da må en jo påberope seg reklamasjon for tiden som telenor bruker å levere varen.

 

I tillegg skal dato for angrerett stå på skjemaet for angrerett. Dette står forøvrig presisert på alle skjemaene som sendes ut til forbrukerne. Det er likevel ytterst få som gjør dette. Dette resulterer som regel i en utvidet angrerett.

 

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar
Husk at bredbånd ikke er en vare, men en tjeneste da... Vil tro angreretten gjelder 14 dager fra den dagen du bestillte.

5578728[/snapback]

 

Dette kan ikke stemme da varen har leveringstid. Varen fra Telenor blir ikke levert før etter to-tre uker og angrefristen er jo da kortere enn leveringstiden. Hva er vitsen med angrerett da. Da må en jo påberope seg reklamasjon for tiden som telenor bruker å levere varen.

 

I tillegg skal dato for angrerett stå på skjemaet for angrerett. Dette står forøvrig presisert på alle skjemaene som sendes ut til forbrukerne. Det er likevel ytterst få som gjør dette. Dette resulterer som regel i en utvidet angrerett.

 

RTP :)

5578749[/snapback]

Du fortsetter å snakke om bredbånd, som om det var en VARE. Det er det ikke. Det er regler for TJENESTER som gjelder her.

 

Poenget er at dersom du ser at du allikevel ikke har råd til å betale for tjenesten (eller varen i andre tilfeller), så skal du kunne angre.

 

Angreretten gjelder ikke i 3mnd automatisk viss leverandøren glemmer å legge ved et angrerettskjema.

 

Dersom du har bestillt over internett og du må "Godta betingelser" som du ALLTID må, så står det nevnt i disse betingelsene at du har "14 dager angrerett" og at skjema finnes under kundesidene deres... Da gjelder angreretten fortsatt i 14 dager selv om det ikke er vedlagt et skjema i forsendelsen. Det er en annen sak viss bestillingen ble gjort over telefon.

 

Den gjelder heller ikke i 3mnd viss de har glemt å sette dato på angrerettskjemaet som følger med. Bare viss de har "glemt å opplyse deg om angreretten."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Koker dette ned til at trådstarter ikke vil si opp på vanlig måte og betale for den (lille) tiden han/hun har brukt nettet?

Eller er dette for evt. å slippe unna en (ekkel) avtale om bindingstid?

I så fall er det fint om dette informeres om fra trådstarter slik at noen her kan rettlede vedkommende i avtalerett... :)

 

PS.

Det er jo trist at nettspill ikke funker så bra pga. dårlig ping, men det er vel tvilsomt om dette blir bedre av å bytte leverandør av bredbånd..

Ser jo at slikt er vanskelig å teste ut før avtale inngås.. så dette er jo en interessant problemstilling fra trådstarter (dersom det er dette som er problemet)..

Lenke til kommentar
Koker dette ned til at trådstarter ikke vil si opp på vanlig måte og betale for den (lille) tiden han/hun har brukt nettet?

Eller er dette for evt. å slippe unna en (ekkel) avtale om bindingstid?

I så fall er det fint om dette informeres om fra trådstarter slik at noen her kan rettlede vedkommende i avtalerett... :)

 

PS.

Det er jo trist at nettspill ikke funker så bra pga. dårlig ping, men det er vel tvilsomt om dette blir bedre av å bytte leverandør av bredbånd..

Ser jo at slikt er vanskelig å teste ut før avtale inngås.. så dette er jo en interessant problemstilling fra trådstarter (dersom det er dette som er problemet)..

5578986[/snapback]

 

Dersom produktet ikke svarer til lovnader gitt av leverandør er jo ikke dette en angresak, men en reklamasjon.

 

Dersom du ikke har råd til tjenesten er det ikke noe som står i angreretten din at du kan kutte tilbudet. Angreretten går ut på at du ikke er fornøyd med tilbudet eller produktet som tilbys. Det å ikke ha råd til et produkt er vel heller ikke problemet her regner jeg med.

 

Av egen erfaring har jeg noen ganger påberopt meg 3 måneders angrerett gjeldende slike tjenester grunnet ufullstendig datomerking av angrerettskjema. Dette har blitt godkjent av leverandør. Det SKAL medfølge opplysninger om angrerett samt et skjema for utfylling nå en tjeneste er bestilt gjennom internett og telefon. Det er ingen unntak fra denne regelen, og derfor mottar vi også dette. Hva som er praksis på internettbestilling, hvor en blir informert om angrerett vet jeg ikke, men regelen er jo klar. Angrerett skal informeres skriftlig forbruker, så dersom pc-skjermen aksepteres som skriftlig informasjonskilde er jo jeg enig. Jeg trodde dette skulle leveres på skrevet ark, men forstår at dette ikke alltid er praksis med påskrivning av dato i dette tilfellet.

 

I tillegg gjeldende frist: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...136024.21#frist

 

Ikke angreskjema: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4.21#ikkeskjema

 

 

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

RTP: Dersom du får en snekker til å komme hjem til deg å montere et kjøkken. Når han er ferdig så sier du bare, nei... Dette er jeg ikke fornøyd med. Jeg vil bruke "angreretten." Jeg skal betale materialkostnadene for kjøkkenet, men arbeidet får du ta deg av. Gi meg pengene mine tilbake. Du oppgir ingen annen grunn. Hva tror du han ville svart?

 

Det er samme sak med bredbånd. Som faktisk er en tjeneste, uansett hvor mye du nekter å innse det.

 

Kan du forklare meg hvorfor en butikk kan nekte (med full hjemmel i loven) å godta angreretten, dersom det er synlig at du har åpnet esken som produktet kom i eller at du har brukt produketet? -Selv om du angret kjøpet innen de 14 dagene du er berettiget til. (Nå snakker vi om varer).

 

Angrerett går kun ut på at du skal ha mulighet til å angre ut i fra hensyn til økonomi, at det var et annet produkt som du heller burde kjøpt e.l. Feil og mangler går utelukkende på reklamasjon.

 

At du greier å forhandle/krangle deg til en annen praksis enn det som står i loven har ingenting med angreretten å gjøre. Det kan rett å slett være at butikken godtar andre avtaler ut i fra hensyn til service og at de ikke vil miste deg som kunde og heller ikke vil miste omdømme.

Lenke til kommentar

RTP: Dersom du får en snekker til å komme hjem til deg å montere et kjøkken. Når han er ferdig så sier du bare, nei... Dette er jeg ikke fornøyd med. Jeg vil bruke "angreretten." Jeg skal betale materialkostnadene for kjøkkenet, men arbeidet får du ta deg av. Gi meg pengene mine tilbake. Du oppgir ingen annen grunn. Hva tror du han ville svart?

 

Ingenting. Det er klare regler. Innen 14 dager har forbrukeren en full angrerett hvor en kan angre uten å måtte oppgi grunn. Froøvrig blir det jo helt feil å ta et eksempel hvor du snakker om en håndverker. Han er tross alt i huset ditt under ditt oppsyn hvor du kan påvirke resultatet. Dette er IKKE tilfellet med et bestilt produkt som kan betraktes som postordre (webshop/teleforsalg mm).

 

Jeg vet at en rekke firmaer og selgere ikke vet om dette, men de må hver eneste gang trekke seg, for angreretten er absolutt. Dersom du lurer på noe mer, les de lenkene jeg la ved på forrige melding. Les det som står om frister og det som står nåe leverandøren ikke informerer/legger ved skjema for angrerett.

 

RTP :)

Lenke til kommentar
Vet dere hva, folkens. Er det ikke på tide med et enkelt og greit brev til Forbrukerådet i sakens anledning med vente på svar i morgen tidlig? Ellers kommer nok denne tråden å vare til verdens ende...

5579652[/snapback]

 

Mine svar er i samsvar med det som jeg allerede er blitt fortalt av forbrukerrådet av 2004 gjeldende en lignende sak med Tele2. Det gjaldt da mobiltelefoni, ikke ADSL, men det er jo lignende type. Begge gjelder kommunikasjon.

 

Som skrevet over ble jeg også av bekjente minnet om disse linkene:

 

I tillegg gjeldende frist: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...136024.21#frist

 

Ikke angreskjema: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4.21#ikkeskjema

 

Tele2 løste meg fra bindingen øyeblikkelig.

 

RTP :)

 

Sitat fra Forbrukerrådets sider:

 

Angrerettloven gjelder for alle avtaler om kjøp av tjenester som er inngått utenfor fast utsalgssted eller via fjernsalg. Forbrukerrådet har her forenklet lovteksten for deg.

 

 

 

Angrerettloven gir mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp uten at du behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor du vil går fra kjøpsavtalen. Angrerettloven gjelder forbrukerkjøp, det vil si at tjenesten er til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets. Selgeren må være yrkesselger.

 

Denne informasjonen er en forenkling av Lov om Opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven). Loven gjelder fra 1. mai 2001. Informasjonen ble utarbeidet av Forbrukerrådet i 2001.

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

I den saka mot tele2 var det ein mobiltelefon inkludert eller var det berre eit abonnement som blei tegna?

 

Forskjellen er stor viss det var slik, då tjenesta var knytta til ei vare

 

Og sjølv på forbrukerrådets sider står det ingenting om at varen må leveres før angrefristen skal begynne, berre at alle opplysninger må vere oppgitt, og då starter angrefristens 14 dager

Angrefristen

 

Angrefristen gjelder fra den dagen du har mottatt angreskjema og alle de opplysninger selger plikter å gi. Hvis du angrer på kjøpet av tjenesten, må du gi selgeren beskjed innen fristens utløp. Hvis det gjelder kostbare varer, bør angreskjemaet sendes rekommandert.

 

Angrerettloven gjelder uansett hva som ellers er avtalt mellom deg og selgeren. Dørselgere kan for eksempel ikke bruke en "kontrakt" som forkorter angrefristen eller fratar deg retten til å angre kjøpet innen 14 dager.

 

 

Og det er ingen som benekter at det ER 14 dagers angrefrist, men heile probelmstillinga er rundt NÅR den starter.

Og den problemstillinga går ut på om det er angreretten om varer eller tjenester som ein skal følge i dette tilfellet.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvorfor en butikk kan nekte (med full hjemmel i loven) å godta angreretten, dersom det er synlig at du har åpnet esken som produktet kom i eller at du har brukt produketet? -Selv om du angret kjøpet innen de 14 dagene du er berettiget til. (Nå snakker vi om varer).

 

Angrerett går kun ut på at du skal ha mulighet til å angre ut i fra hensyn til økonomi, at det var et annet produkt som du heller burde kjøpt e.l. Feil og mangler går utelukkende på reklamasjon.

 

5579577[/snapback]

 

Hva er dette for noe tull?

 

Angreretten eksistere for at man ved fjernkjøp skal ha muligheten til å teste et produkt på samme måte som i en butikk, før man evt. bestemmer seg for å beholde det.

At man kan angre pga. økonomi er selvfølgelig en mulighet, men det er ikke det som er hovedpoenget.

 

Har selv returnert både mobiltelefon og datakomponenter på angrefrist fordi de ikke var slik jeg forventet. Det betyr ikke at produktene hadde feil eller mangler, for som du skriver så hadde det gått under reklamasjon (evt. garanti) og ikke angrerett.

Lenke til kommentar

Har lett litt etter den tele2-saka di.

Forbrukertvistutvalget har ikkje hatt noko saker med tele2 innblanda etter kva eg kan sjå i vedtaksdatabasen deira.

 

Forbrukerombudet og forbrukerrådet har ikkje noko doms/vedtaksmakt, og det ligg heller ikkje noko ute på deira sider om tele2 og mobil-abo.

Lenke til kommentar

I den saka mot tele2 var det ein mobiltelefon inkludert eller var det berre eit abonnement som blei tegna?

 

Det gjaldt kun tegning av abonnement. Jeg kjøper ikke telefoner med binding, men tilbudet fra tele2 inneholdt binding grunnet det var spesielt prisgunstig.

 

Alt annet du spør om er besvart tidligere i meldingene over.

 

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar
Har lett litt etter den tele2-saka di.

Forbrukertvistutvalget har ikkje hatt noko saker med tele2 innblanda etter kva eg kan sjå i vedtaksdatabasen deira.

 

Forbrukerombudet og forbrukerrådet har ikkje noko doms/vedtaksmakt, og det ligg heller ikkje noko ute på deira sider om tele2 og mobil-abo.

5579951[/snapback]

 

 

Jeg forhørte meg om mine rettigheter slik at jeg visste hva jeg skulle ta opp med Tele2. Det er litt enklere å ringe en levererandør når du vet at du har rett og kan med overbevisning tale din egen sak.

 

Viktig å være forberedt. Tror jeg ikke har noe mer å bidra med i denne diskusjonen. I tillegg tror jeg ikke at Tele2 hadde gått med på dette uten at jeg hadde rett til dette.

 

RTP :)

Endret av renpeder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...