Gå til innhold

garanti ved kjøp av brukt bærbarpc?


rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og diskuterer med en kamerat.

 

hvis jeg kjøper en brukt pc som er bare noen uker gammel. da er det garanti på pcen. Men forsvinner denne garantien når jeg kjøper den?

 

I følge kameraten min så står det ofte på qxl og sånn at garantien kun gjelder mellom forhandler og den personen som kjøper den av forhandler. Så hvis han som kjøper den av en forhandler selger den feks. på qxl så vil ikke den nye eiere få garanti på pcen.

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Sitter og diskuterer med en kamerat.

 

hvis jeg kjøper en brukt pc som er bare noen uker gammel. da er det garanti på pcen. Men forsvinner denne garantien når jeg kjøper den?

 

I følge kameraten min så står det ofte på qxl og sånn at garantien kun gjelder mellom forhandler og den personen som kjøper den av forhandler. Så hvis han som kjøper den av en forhandler selger den feks. på qxl så vil ikke den nye eiere få garanti på pcen.

 

Er dette riktig?

5569160[/snapback]

 

Nei det er ikke riktig.

Men det er jo en fordel om du får med fakturaen for produktet.

Endret av voyler
Lenke til kommentar
Hei.

Sitter og diskuterer med en kamerat.

 

hvis jeg kjøper en brukt pc som er bare noen uker gammel. da er det garanti på pcen. Men forsvinner denne garantien når jeg kjøper den?

 

I følge kameraten min så står det ofte på qxl og sånn at garantien kun gjelder mellom forhandler og den personen som kjøper den av forhandler. Så hvis han som kjøper den av en forhandler selger den feks. på qxl så vil ikke den nye eiere få garanti på pcen.

 

Er dette riktig?

5569160[/snapback]

garanti følger alltid produktet, husk kvittering

Lenke til kommentar

Her gjelder det å skille mellom garanti og reklamasjonsrett. Når det gjelder garanti kan selger selv sette vilkår, mens når det gjelder reklamasjonsrett er dette regulert i lov. Garanti er noe som evt. gir rettigheter utover reklamasjonsretten, hvis ikke er det meningsløst med garanti. Det er ikke lov å avtale vilkår som er dårligere enn det som følger av kjøpsloven. Når det gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner gjelder den gamle kjøpsloven. Dvs. at du har rettigheter i forhold til kjøpsloven overfor han du kjøpte PCen av (med mindre det er et firma). Hvis det skulle skje noe galt med PCen skal du altså streng tatt ta kontakt med han du kjøpte den av, så må han evt. kontakte firmaet han kjøpte den av. Du har altså dårligere rettigheter (kjøpsloven gir kun 2 års reklamasjonsrett) når du handler privat enn når du kjøper direkte fra en forhandler.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

En del produsenter har som policy at du mister garantien ved bruktkjøp. Men du har jo uansett reklamasjonsretten.

 

Edit: Pengu, du har alltids mulighet til å ta springende regress mot tidligere salgsledd, noe som ofte er enklere enn å reklamere overfor privatpersoner :)

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...