Gå til innhold

hjemme server, hvor mange ghz?


amateur

Anbefalte innlegg

Har lest endel liknende poster, men blir ikke helt klok...

 

Skal sette opp en WLAN fil-server hjemme. Den skal benyttes til flac/mp3-musikk som skal streames lokalt, samt til back-up av MineDokumenter fra hoved-PC, og eventuelt lagring av filer/filmer som benyttes sjeldent. Går for Windows Server 2003.

 

Har et par pc'er liggende som jeg tenkte å plukke deler fra, en PIII 1,0ghz og en Athlon XP1600+. 380mb SD-RAM i en skuff.

 

Hvor mye kreves av ressuser i en slik fil-server? Holder det med 1,0ghz'en?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

Minne 380mb OK? eller må jeg "sløse" for å kjøpe mere gammel SD-RAM...

 

4 HD i raid 0+1 høres bra ut, men litt over mitt budsjett.

 

Har 1 seagate 120gb PATA til WindowsServer2003, og har to 320gb WD SATA til filer, som forsåvidt kan speiles, men da vil jo begge stå å gå 100% av tiden.

 

Hadde tenkt å la den ene gå i dvale når ikke i bruk - og være en ren backup av første.

Meningen er da at levetiden blir dobbelt så lang på diskene? eller har jeg misforstått...

:dontgetit:

Lenke til kommentar
hvis du skal bruke diskene til flere ting samtidig bør du enten ha striping, eller kjøre forskjellige tjenester fra forskjellige disker.

 

det er litt kjedelig om musikken stopper når du skal laste over noen filer.

5560443[/snapback]

At du i det hele tatt nevner stripe når det er snakk om lagring av viktige data sier det emste om ditt forhold til datasikkerhet. Det er speil eller RAID 5 som teller dersom man vil ha litt sikkerhet på en server.

Lenke til kommentar
hvis du skal bruke diskene til flere ting samtidig bør du enten ha striping, eller kjøre forskjellige tjenester fra forskjellige disker.

 

det er litt kjedelig om musikken stopper når du skal laste over noen filer.

5560443[/snapback]

At du i det hele tatt nevner stripe når det er snakk om lagring av viktige data sier det emste om ditt forhold til datasikkerhet. Det er speil eller RAID 5 som teller dersom man vil ha litt sikkerhet på en server.

5591468[/snapback]

 

 

hvis du leser innlegget mitt en gang til, så nevner jeg ikke sikkerhet med et eneste ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...