Gå til innhold

Intel HTPC til ca 10.000,-


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg går nå i planer om å gå til innkjøp av en htpc.

Og har da noen spørsmål angående dette.

Bruksområder er som på en vanlig htpc; web-surfing, lytting av musikk, tv/tv-opptak..

Avhengig av to tunere, da ofte program jeg skal se, krasjer med det dama skal se.

Og jeg vil helst ha pc'en så lydløs som mulig.. Om det er ørlite støy, bryr vi oss ikke så veldig om.

 

Jeg tenker å gå for en dual-prosessor, men er litt usikker på om det har noe for seg. Grunnen til at jeg valgte det, er i tilfelle jeg skulle utvide bruken av htpc'n til bl.a spilling etc.. (da selvfølgelig med et bedre skjermkort)

 

DVD-brenner er ikke valgt enda, fordi jeg ikke helt vet hvilken som passer i det kabinettet. Ideas??

 

Er det noen som har kommentarer til oppsettet, og passer delene sammen ?

Tenker da på ram, HK og prosessor..

 

Link til Handlevognen

 

På forhånd; tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville på det sterkeste anbefale deg å gå for en Dual Core AMD isteden,

 

Handlevogn

 

Denne kommer på 10600kr, men er mye kraftigere og blir i tilleg ikke på langt nær så varm som Intel`en, dette medfører mindre støy.

 

Edit: Skulle prisen bli for høy, kan du for eks. kutte ut skjermkortet og kjøpe hovedkort med innebygd skjermkort (ATI chipset) men med PCI-E spor for eventuel fremtidig oppgradering.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Hørtes ikke så dumt ut ..

 

Jeg har alltid trodd at AMD prosessorer utviklet mer varme enn Intel.

Har sett etter HK med innebygd skjermkort, men det ser ut til at det er for det meste forbeholdt mini-ATX kort. Får se litt videre etter den løsningen.

 

Takk for innspill :)

5560022[/snapback]

 

Tja, her er ett hovedkort til AMD 939 Saphire med ATI chipset

 

Dette hovedkortet har innebyget skjermkort, og pci-e spor i tilleg.

Skal på ingen måte gå god for akkurat dette hovedkortet, da jeg har lite erfaring med det. (har bygd en pc for en nabo med dette hovedkortet, og det fungerer fint til hans bruk) men det er nok ikke like "ekstremt" som DFI kortet jeg la i handlevogna.

 

Videre når det gjelder strømforbruk er faktisk AMD langt forran Intel på dette området i dag, så her har situasjonen snudd seg.

 

I de fleste tilfeller bruker AMD Dual Core cpu`er mindre strøm ved load enn Intel bruker Dual Core bruker ved idle.

 

I tilleg har AMD Cool And Quiet, som justerer ned cpu hastigheten når det ikke er behov for full hastighet. Alt dette er med på å senke støyen/strømforbruket.

 

Dessuten leveres AMD Opteron 939 165 med en meget god boxed cooler, med 4 heat pipes, den er sannsynligvis mer enn god nok, og man kan derfor tenke på å bare bytte vifte, og ikke hele kjøleren. (så sparer du noen kroner der også)

 

Jeg skal finne noen målinger som viser hvor stor forskjell det faktisk er.

Endret av skyline
Lenke til kommentar

Da har jeg gjennomgått litt mer på denne..

 

Det blir nok en avbetalingmaskin via Cresco, så jeg har valgt deler fra PsData.no som har denne muligheten. Så litt på Netshop, men dem kunne gjerne ha lagt litt mer arbeid i spesifikasjonene til produktene sine. Er ikke så mye å lese om forskjellig der.

 

Har bestemt meg for en annen strømforsyning. Den nye har vifter, men ifølge diverse (positive) kommentarer om støy, så velger jeg denne istedet for den vifteløse. Tenkte ikke på det til å begynne med, men det er mulig det blir litt trangt med den kjøleløsningen på baksida på Thermaltake PSU'en.

 

Slik ser det ut så langt.

Godt mulig jeg velger Netshop allikevel, og går for hovedkortet du valgte skyline.

Det var tross alt ca 600,- billigere, og hadde digital lydutgang, noe jeg helst vil ha.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel vel..

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre.

 

Nå har jeg falt litt for fristelsen med en "ferdig pakke" hos komplett.no

 

Det virker som en får litt mer for pengene når en velger et ferdig oppsett. Og spesielt Komplett Media Center a20 har jeg litt lyst på.

 

Men jeg ser også på Komplett Media Center i30, men vet ikke om det er særlig lurt, med tanke på oppgradering av hardware.

 

Er det noen som vet noe om sistnevnte og oppgradering? Er det noe spesielt å ta hensyn til, mht oppgradering? Jeg ville helst hatt 1 Gb nettverk, men ser at det kun er 100 Mbit der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...