Gå til innhold

strømkontakt til cpu-kjølern plassert feil?


kimen

Anbefalte innlegg

jeg byttet hk for en stund siden å etter det så bråker min vifte som bare juling.

Den går på 5000 rpm å så fant jeg ut at det var 3 strømhull i kontakten til vifta men 4 pinner på hk. å da sto kontakten på jording,+12 og rpm pinnene.

mens kontroll pinnen er utenfor. kan jeg flytte kontakten et hakk lenger bort så jeg får kontroll på vifta? eller blir det feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal gå fint å bruke en 3-pins kontakt på 775-hovedkort med 4-pins kontakt, noe du selv gjør nå. Kontakten passer bare på en måte da styreleppene på kontakten hindrer annen montering. Ikke prøv å montere den på andre måter, da vil ikke din 3-pins vifte få riktige spenninger.

 

At vifta går på full fart er nok fordi oppsettet for viftekontrollen i bios'n er feil. Denne skal stå på DC (PWR eller noe slikt) og ikke PWM, slik at hastigheten blir styrt med varierende spenning. I PWM-modus så blir vifta styrt av den 4. pinnen og denne slår av og på vifta. Eks. 1 sek av og 3 sek på = 75% hastighet (ikke reelle tall, normalt ca. 30 pulser pr. sek).

 

Hvilket hovedkort er det du har?

 

---

 

PWM står for Pulse Width Modulated, altså puls bredde modulering hvor hastighetsjusteringen foregår med av/på-pulser av ulik varighet og ikke ved en variabel spenning til vifta. Finnes både fordeler og ulemper med begge metodene.

 

PWM.gif

Lenke til kommentar
jeg har abit fatal1ty aa8xe.

så hva kan jeg gjøre for å få vifta til å roe seg?

I bios-oppsettet ditt har du noe som heter FAN-EQ.

 

I bios-innstillingene:

Velg µGuru Utility.

Velg ABIT EQ.

Velg FanEQ Control.

Velg CPU FanEQ Control

Velg Enable

Velg CPU temperature som Reference.

Sett Control temp high til f.eks 60°C og low til f.eks 40°C.

Sett DC fan voltage high til 12V og low til 7 volt.

 

Det samme kan gjøres for eventuelle systemvifter også.

 

REF:

http://www.techpowerup.com/reviews/Abit/AA...es/faneqcpu.jpg

http://www.hardcoreware.net/image.php?src=2213&ts=1073552168

 

Mulig du bør oppgradere til siste bios-versjon før du gjør dette.

Lenke til kommentar
går det selvom jeg ikke har den control pinnen til vifta?
Ja, det skal gå greit å hastighetsjustere en DC-kontrollert vifte (3-pins kontakt) med dette oppsettet.

 

Hvis du har en vifte som har den 4. pinnen så vil "DC fan voltage high/low" bli byttet ut med teksten "Fan PWM Duty Cycle High/Low" i bios-oppsettet og PWM-teknikken som jeg enkelt beskrev vil således bli brukt til å justere hastigheten på viften.

Lenke til kommentar
jeg får denne teksten i steden for voltage control "Fan PWM Duty Cycle High/Low"

hva kan jeg gjøre med det?

Hvilken tekst? :huh:

 

---

 

Hovedkortet skal etter hva jeg kan finne detektere hvilken type vifte som er tilkoblet, og kun gi ett av to valg:

 

Bruker du en 3-pins vifte så er dette en DC-kontrollert vifte (spenningsstyrt hastighet). Hovedkortet detekterer dette og gir deg teksten "DC fan voltage high/low" i bios-oppsettet.

 

Bruker du en 4-pins vifte så er dette en PWM-kontrollert vifte (pulsstyrt hastighet). Hovedkortet detekterer dette og gir deg teksten "Fan PWM Duty Cycle High/Low" i bios-oppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...