Gå til innhold

CaseMod HOG - Upd. 3 Vindu i side kuttet 21.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommer det update snart?  :!:  greier nesten ikke vente!  :p

5574695[/snapback]

Tenker meg at modul 1 er publiseringsklar til helga. Har måttet jobbe endel nå tidlig i uka, så har ikke kommet så langt som jeg håpet på. Men lover at det ikke skal drøye så alt for lenge :D

 

Ser vifta bra ut når den kjører? Du kunne jo i tilfelle kjøre noe UV-maling e.l. på den of en katode som lyser på den for en stilig effekt? Og hvor fikk du tak i vifta forresten?

5574541[/snapback]

Må vel finne på noe fiffig med den vifta, selv om den i og for seg ser nokså bra ut i "snurrende" tilstand. Har planer om å dekke den til med noe netting/rist, men litt lys skader da ikke. Vifta har jeg fått av en jeg kjenner. Hvor han har den fra er ukjent for meg, men tror det er fra en eller annen gammel maskin av et slag. *undre*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update 2 - Hjemmelaget viftestyring

 

Jaja folkens, ting tar tid. Vet at jeg lovte en update forrige helg, men slik ble det ikke. Det er flere grunner til dette. Den aller viktigste er at min lokale glassmester ikke hadde 10mm plexi, så jeg har ikke noe å lage modul 1 av. Prøvde meg å lage av tre, men syntes ikke det var noe tess. Så i frustrasjon forlot jeg hobbyrommet, og har ikke returnert før i dag.

 

Jeg har enda ikke fått startet skikkelig med fronten, så den må dere bare være tolmodig og vente på :p Men noe har jeg gjort. Jeg har begynt å mekke på en hjemmelaget viftestyring. Ideen har jeg hatt lenge, men har først av i dag satt den ut i livet.

Hva skal jeg bruke?

Denne:

philips_th.jpg

 

Min gamle ødelagte forsterker skal ende opp som viftestyring for 4 vifter.

Hvilke deler av den skal jeg bruke?

En motstand, et potensiometer og en transistor sakl brukes for å regulere spenningen som tilføres vifta. Jeg trenger fire av hver i og med at jeg skal kunne styre fire vifter.

 

Her er koblingsskjema:

koblings.jpg

 

Hvordan fungerer dette?

Potensiometeret P og motstanden R er fortrinnet til transistoren T1. De forteller T1 hvilken spenning den skal gi til vifta. R og P er koblet i serie, noe som gjør at de deler på spenningen. Meningen er at P skal ta opp 7V mens R har 5V liggende over seg. Ved å vri på potensiometeret vil tredejebenet gi ut en varierende spenning til basis på T1. Spenningsvariasjonen er begrenset til hva som ligger over P. I dette tilfellet fra 5-12V. Emmitter (ut) på transistoren vil alltid gi ut 0,6-0,7V mindre enn hva den får inn på basis. Dermed vil man kunne regulere utspenningen med 7V. Fra 4,3 til 11,3 .

Funker det da?

Joda, dette funker. Jeg har nemlig testet det. Det første jeg gjorde var å få ut transistorene, motstander og potensiometre fra forsterkeren og jeg koblet opp etter skjemaet. Slik ble det seende ut:

test_th.jpg

 

Jeg skrudde litt opp og ned, og jammen fungerte det ikke.

 

Ulemper?

Joda, noen ulemper er det ved dette systemet er det. For det første har du aldri mulighet til å få ut mer en 0,7V mindre enn innspennning. For det andre vil det også bli et ganske heftig effekttap over transistorene (varierer etter hvor kraftig vifte man har, og i hvilken innstilling styringen er innspilt på). Mine "Heavy Duty transistorer" tåler nokså mye, men jeg må nok til med en liten kjøleribbe. Her er forrestem databladet på mine flotte 2N3055 transistorer! Nokså heavy. Her er goså et bilde av dem:

trans_th.jpg

 

Vel det var det. Skal få koblet sammen alle sammen og testet hele systemet etter hvert. Noen spørsmål kanskje?!

Lenke til kommentar
Jeg skjønte nesten ikke en døyt under "Hvordan fungerer dette?", men hørtes bra ut vel :p

 

Dumt at de ikke hadde 10mm plexi, var det noen mulighet for at de kunne få skaffe det da?

 

Kutgw!!

 

Øyvind

5621992[/snapback]

 

Det er vel ikke så nøye at du fatter det så lenge jeg gjør det :p er jo tross alt jeg som skal koble :p men i grunnen er det ganske enkelt. Hvertfall hvis du har GK Elktro :blush:

 

De mente at det ikke var noen etterspørsel etter 10mm plexi og ville derfor ikke bestille :p Tenker meg at jeg må finne noe annet. Har tenkt på en skjærefjøl i plast. Tenker meg at det burde gå :D

Lenke til kommentar
Clas ohlson har 15x20cm 8mm plexi da, og en ting til, er det PNP eller NPN transistor på den viftestyringen?

5622151[/snapback]

 

 

Blir nok litt for lite :p Både i tykkelse og lenge :p

 

Ahh.. en som har peil her? er en NPN. Derav 0,7V mer negativt i emitter enn basis.

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette, gleder meg til å se skikkelig  arbeid, synd at du ikke fikk kommet i gang.

 

Om det er NPN eller PNP-transistor kan man se på pilen..

 

(går GK elektro)

 

Petter

5622966[/snapback]

 

Petter viser seg fram :p

 

Gleder meg òg til jeg får vist fram noe skikkelig her.

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette, gleder meg til å se skikkelig  arbeid, synd at du ikke fikk kommet i gang.

 

Om det er NPN eller PNP-transistor kan man se på pilen..

 

(går GK elektro)

 

Petter

5622966[/snapback]

 

Petter viser seg fram :p

 

Gleder meg òg til jeg får vist fram noe skikkelig her.

5623603[/snapback]

 

hehe, litt fordeler må man da ha av å gå på elektro :p

 

Men stå på, du kan jo kanskje begynne på noe annet?

 

Petter

Lenke til kommentar
Clas ohlson har 15x20cm 8mm plexi da, og en ting til, er det PNP eller NPN transistor på den viftestyringen?

5622151[/snapback]

 

 

Blir nok litt for lite :p Både i tykkelse og lenge :p

 

Ahh.. en som har peil her? er en NPN. Derav 0,7V mer negativt i emitter enn basis.

5622175[/snapback]

 

Tja jeg har kanskje litt peiling... Har en onkel som er overingeniør på teknisk institutt hos UIB (universitetet i bergen).

 

Men jeg går ikke GK elektro siden jeg kun er tretten år, og da kunne jeg ikke se på pilen hvilken type transistor det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...