Gå til innhold

enkelt spørsmål om ASP.NET og SQL


Anbefalte innlegg

Jeg driver å tester ut ASP.NET og SQL. Har lagd en liten database med noe data, samt en webside som skriver ut de dataene fra databasen. Var enkelt, jeg bare dro en SqlDataSource over til Design-vinduet samt et GridView, så gjorde VS resten av jobben.

 

Men så over til problemet: Jeg ønsker å legge til mere data i databasen fra websiden, så jeg har lagd noen tekstbokser og en knapp. Når bruker har skrevet inn tekst og trykker på knappen, skal dataene legges til i databasen.

Kan VS gjøre dette for meg på en enkel måte, eller må jeg programmere dette selv?

Endret av tommy18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver å tester ut ASP.NET og SQL. Har lagd en liten database med noe data, samt en webside som skriver ut de dataene fra databasen. Var enkelt, jeg bare dro en SqlDataSource over til Design-vinduet samt et GridView, så gjorde VS resten av jobben.

 

Men så over til problemet: Jeg ønsker å legge til mere data i databasen fra websiden, så jeg har lagd noen tekstbokser og en knapp. Når bruker har skrevet inn tekst og trykker på knappen, skal dataene legges til i databasen.

Kan VS gjøre dette for meg på en enkel måte, eller må jeg programmere dette selv?

5538030[/snapback]

 

Hallo,

 

jeg lurer på nøyaktig det samme. Det å få kontakt med databasen, og få kjørt data ut i f.eks en rullgardinmeny etc går fint, men jeg skjønner heller ikke hvordan jeg får skrevet ny data inn i databasen hentet fra f.eks en tekstboks.

Lenke til kommentar

Det er (som vanlig i .net) mange måter å gjøre dette på.

Måten som eksemplene bruker, er å gjøre endringene i det datasettet du har lastet, for deretter å kalle AcceptChanges.

Som er en veldig enkel og liketil måte å gjøre det på.

 

Om du velger å skrive dine egne sqlsetninger, vær litt obs på farene ved sql injection; bruk lagra prosedyrer med validering og parametre.

 

- Grå -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...