Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor lang kan en tp-kabel være? (gjerne skjermet)


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å dele radiobasert internetttilkobling med en nabo, men p.g.a noen geografiske særegenheter er det ganske langt dit langs bakken (over 100m ihvertfall).

Kabelen må bl.a. under en grusvei, men dette ordner seg vel med et slags rør..? Tips?

 

Spørmålene mine blir da som følger:

Hvor lang kan kabelen være før vi merker det på ytelsen til en 2mbit internettforbindelse?

Finnes det forskjellige typer skjermede kabler, og hvor mye er meterprisen?

Er det noen steder de selger slike kabler billig i Tr.h-området?

(vanlig UTP Cat 5 ligger vel på 9,-/m)

 

På forhånd takk

 

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder TP-kabel, så har jeg lest i spesifikasjonene at den skal klare 100m. Hvis jeg ikke tar helt feilt så er det 100m, hvis man kobler fra nettverks kort til nettverks kort.

 

Når jeg bodde hjemme, så hadde en kamerat og meg et nettverk isammen. Og vi kjørte en hub over hos han, og bare en tp-kabel over til meg, kabel lengden fra han sin maskin og over til meg, var på 200m, kabelen hadden en total lengde på 220m. Dette fungerte uten problemer, intil en av naboene saget ned et tre som kutta over kabelen :sad:

 

Frankey

Lenke til kommentar

220m høres bra ut, da..

ISP-en kommer til mitt hus med hub som jeg og nabo (100-150m unna) plugger oss i...

 

Vet dessverre ikke om jeg tør å satse på å kjøpe så lang kabel hvis det viser seg å være til ingen nytte..

 

Coax er alternativet hvis vi finner en måte å koble utstyret på..

Lenke til kommentar

Nja...det vil nok gå en stund før du mister signalet.

Men: jo lengre kablen er jo dårligere kvalitet på signalet vil du få, sånn som packet loss og ping. Båndbredda holder seg omtrent lik, men som sagt får du litt lagg på linja. Over 100m pleier feilraten å bli stygg.

Du evt. ha noen signalforsterkere eller mekke din egen lavimpedante kabel...Vet ikke helt ossen det funker, men noe med at du parallellkobler nettverkskortene over en grov kabel (typen 0.75-2 mm2) med noen resistorer og noen greier...ikke helt sikker på den der.

Problemet med en signalforsterker er jo at du må ha energi fra et sted. Nettstrøm kan jo muligens bli et problem hvis dere skal ha det ute, og det er jo råttent og springe ut midt på natta og skifte batterier.

Så...hvis ping og packetloss betyr alt, fåreslår jeg at dere skaffer dere hver deres internettoppkobling =).

En anna mulighet er jo å legge fiber...toppers overføring men det er jo #¤!%%#!% dyrt. Men da får dere det beste, imho.

 

 

_____

B-FiSK

Lenke til kommentar

...som du sier, såp kan det bli endel feil rate. Men faktisk, vi hadde ingen problemer med det. pingen var det ikke noe å si noe på heller, under 1ms. packet loss, ikke noe problem 100% transfer.

 

Men som sagt, det er ikke noe å stole på, jeg vil ikke anbefale det heller, men jeg tenkte jeg ville nevne at det er mulig faktisk :smile:

 

en annen mulighet, skaff deg to repeater`e (signal forsterkere) :smile:

 

Hvis jeg ikke husker helt feil heller, så vil vel de nye og moderne switchene og hubbene fungere som forsterkere(?)

 

Frankey

Kristiansand

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har et nettverk der vi har strukket kabler i hytt og pine rundt til alle naboer. Det lengste strekket med TP kabel er rundt 130 meter. Det går fint. Den går gjennom en asftaltert vei (slo med slegge et jernrør tvers gjennom veien, og kappet det på enden vi slo på slik at vi fikk tredd kabelen gjennom) og så henger den i luft et stykke. Det er uskjerma kabel. Har sprengt et par porter på hub'en ved lyn og torden, men det kan vi leve med (har vært der i tre år)

 

Vi har også et coax strekk på rundt 250-280 meter, som binder sammen 2 hub'er som igjen er forbundet med 2 switcher (slik at vi får et 100Mbit stjernett i hver ende). IKKE bruk Intel huber, der går portene i ett sett. Har brukt 3com og Kinsgton siste 2 åra, da har det gått bra, og 3com nettkort.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker 10baseT så er det ingen problemer å ha den opp til 200 meter. 100Mbps er værre men går helt fint opp til 120 meter hvertfall.

 

Det er ingen vits å ha skjermet kabel hvis du ikke skal ha den på et sted med masse støy og ståling, men hvis du skal bruke det husk god jording i begge ender. Hvis du bruker skjermet kabel uten å jorde så funker skjermen som en antenne og du får mer støy.

 

Hvis du legger den under bakken så pass på at kappa er hel. Hvis ikke dør den etter hvert. Hull=vann=is=korrodert/sprengt kabel.

 

Cat5 kabel er veldig billig. Hvis du kjenner en elektriker eller svakstrøms-montør så kan han skaffe det til 2-5 kr pr meter.

 

CAT 5 UTP = uskjermet

CAT 5 FTP/STP = skjermet

Lenke til kommentar

Driter du penger (undskyld utrykket) kan jo fiber være tingen, så kjøper du to bokser i endene til 30-40 000 kr så har du fin backbone mellom deg og nabon :wink:

 

Som mange har sagt, går cat5 opp til 100meter, etter standarden, men i praksis en del lenger. Når du likevel bare skal dele en internet linje kan du jo bruke coax, 10Mbit linja blir jo da neppe noe flaskehals. Selv har jeg masse cat 5 rund i huset, men siden det også er 10mbit kort her, er hele nettet 10mbit. Kan ikke si at jeg lider, 1000kB/s under filoverføringer er ikke akkurat tragisk sakte.

 

Har du litt fantasi kan du lage en boks i hagen med en hub/repeater så kan du kjøre cat5, men det koster kanskje mer enn det smaker (både i utseende og ekstra strømkabel legging).

Lenke til kommentar

Med radiolink kan jeg vel si at uansett hvordan du legger LANet ditt, i et buss eller stjernenett, på 10 eller 100Mb, blir ikke LANet flaskehalsen.

Jeg var med på et av de tidligere prøveprosjektene med WLAN, ved Universitetet i Bergen og hadde svært ulike erfaringer med det.

For det første er selvsagt antall brukere pr sender av stor betydning. Deretter hvor langt unna din mottaker er selve senderen. Været og eventuelle hindringer (man må kunne se sender, da 2,4GHz signaler er lite villige til å bøye rundt hjørner :wink: ) er også en viktig del.

Sannsynligvis kan du forvente hastighet mellom 10 og 200KB/sek (= opptil ca 2Mb under optimale forhold).

 

-P-

Lenke til kommentar

Viss du legger TP kabel vil eg anbefale at du legger 2 stk kabler. Med 2 kabler har du ganske bra backup. Du trenger jo kun 4 ledere for å få full kommunikasjon. Vil også anbefale at kablene legges i et plastrør.Bruk fin sand på bunnen og over røret. Da vil du ikke få problemer med f.eks telehiv eller stein som presser mot kabelen. Og legg også et sterkt snøre i røret. Da kan du trekke ny kabel senere uten å måtte grave opp.

 

Men eg vil i grunnen anbefale deg å legge fiber. Kablene er ikke så dyre og med en transceiver i hver ende til et par tusen kr, vil du ha en veldig bra forbindelse.

 

Å legge coax vil eg si er et sjansespill. Å legge ned så mye tid og arbeid for at du senere får problemer med kabelen vil eg nesten si er galskap. Har selv mye erfaring med bruk av coax, både privat og i jobbsammenheng. Når vi bytter ut coax kabel med TP eller fiber, forsvinner nettverksproblemene raskt.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-12-08 09:05, TexX skrev:

Viss du legger TP kabel vil eg anbefale at du legger 2 stk kabler. Med 2 kabler har du ganske bra backup. Du trenger jo kun 4 ledere for å få full kommunikasjon. Vil også anbefale at kablene legges i et plastrør.Bruk fin sand på bunnen og over røret. Da vil du ikke få problemer med f.eks telehiv eller stein som presser mot kabelen. Og legg også et sterkt snøre i røret. Da kan du trekke ny kabel senere uten å måtte grave opp.


Men eg vil i grunnen anbefale deg å legge fiber. Kablene er ikke så dyre og med en transceiver i hver ende til et par tusen kr, vil du ha en veldig bra forbindelse.


Å legge coax vil eg si er et sjansespill. Å legge ned så mye tid og arbeid for at du senere får problemer med kabelen vil eg nesten si er galskap. Har selv mye erfaring med bruk av coax, både privat og i jobbsammenheng. Når vi bytter ut coax kabel med TP eller fiber, forsvinner nettverksproblemene raskt.


 

-------------------

 

Fiber kablene tror jeg koster rundt 20kr meteren for multiline kabler, som er det du bør gå for i så tilfelle (single line er overkill og dyrt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...