Gå til innhold

Kompakt med god vidvinkel, manuell iso, f, etc


Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale et kompaktkamera med manuell iso, f og shuttertid?

 

Ønskeliste:

* bør helst bruke SD-kort (har mange fra før).

* lite.

* ~4000,- +-

* vidvinkel i nærheten av 28mm på analogt SLR.

 

Det jeg egentlig er ute etter funksjonsmessig er vel et DSLR, har tenkt på D70s, men er lei av å drasse på stort kamera..

 

Takk for hjelpen hvis noen gidder å svare.. :)

Endret av petter;
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har merket meg to modeller i den prisklassen:

For den optimale bildekvalitet er Ricoh GR-D i sin egen klasse. Den har alt du ønsker mht støy på høy iso og manuelle muligheter. Den suverene optiske ytelsen kommer av at den ikke har zoom, men et skikkelig skarpt 28mm ekv fastobjektiv i steden.

For mer fleksibilitet ville jeg valgt Fujifilm E-900. Det har en anstendig zoom (som desverre starter ved ca 33, tror jeg), og brukbare ytelser på høy iso, samt manuell muligheter lett tilgjengelig (som en dslr, omtrent).

Begge de kameraene har fått enormt gode tester for sin bildekvalitet. Dyrest er sistnevnte til ca 4500. Begge bruker sd.

Lenke til kommentar
Jeg har merket meg to modeller i den prisklassen:

For den optimale bildekvalitet er Ricoh GR-D i sin egen klasse. Den har alt du ønsker mht støy på høy iso og manuelle muligheter. Den suverene optiske ytelsen kommer av at den ikke har zoom, men et skikkelig skarpt 28mm ekv fastobjektiv i steden.

For mer fleksibilitet ville jeg valgt Fujifilm E-900. Det har en anstendig zoom (som desverre starter ved ca 33, tror jeg), og brukbare ytelser på høy iso, samt manuell muligheter lett tilgjengelig (som en dslr, omtrent).

Begge de kameraene har fått enormt gode tester for sin bildekvalitet. Dyrest er sistnevnte til ca 4500. Begge bruker sd.

5527303[/snapback]

 

EN "liten" korreksjon med tanke på prisene du nevner:

FujiFilm E-900 kostet sist jeg sjekket 3.490,- på mpx.no. Ricoh GR koster derimot 5.478,- samme sted...

Lenke til kommentar

Jeg vil som Bjornkn anbefalle Powershot S serien. Disse er noen av de beste digitale kompaktkameraene du kan få hvis man ser bortifra superzoom kameraene. Disse vil likevel ikke være aktuelle for deg på grunn av for stor størrelse. Jeg vil tro at Powershoot s har opptikk som er minst like godt som superzoom kameraene bildekvalitetsmessig, kanskje til og med bedre med tanke på at de ikke har opptikk som er konstruert for å dekke enormt store brennvidde ommeråder.

 

ps. Tøft at du har bilde av Comandor Keen, han er jo en av heltene for oss som har vokst opp i hjemmepc'ens barndom.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Takk for tips.

 

Fuji - xD, ikke SD desverre, ellers så det interessant ut.  :hmm:

 

Noen som har erfaring med Casio EX-Z750?

5528680[/snapback]

 

Jeg har Casio EX-Z750

Brukte laang tid på å bestemme meg og er meget fornøyd. Det er lite, lett og solid bygget.

Z750 har overhodet ikke noe mer støy enn ixus 700 serien...de andre i exilim-serien har det vært støyproblemer med pga liten sensor, men Z-750 har større sensor og mindre plaget med støy! Så Casio har lært :)

 

Grunnen til at jeg valgte det:

 

-hastighet

-manuelle funksjoner

-mange gode program

-størrelse

-batteri

 

Her slår kameraet Ixus 700 på 3 punkter, hastighet, manuelle funksjoner og størrelse.

 

Vurderte også Nikon 7900, men autofokusen ble litt irriterende treg for meg...

 

EX-Z750 anbefales :-)

Lenke til kommentar
Va med Kodak V570 ( 23mm objektiv) ?

5534805[/snapback]

Absolutt spennende. Bare noe irriterende at zoomen stopper når man skal over på det andre objektivet, slik at man må slippe og trykke på nytt for å fortsette zoomen. Men vidvinkelen tilsv. 23mm er helt fantastisk.

 

Kameraet ligger også godt i hånden (ikke for lett, og føles solid), samt at det virker som å ha god byggekvalitet.

 

Har dessverre ikke hatt mulighet til å sjekke bildekvaliteten enda, men mener å ha hørt at andre er fornøyde.

Lenke til kommentar
Men de blir vel litt i overkant når det gjelder pris? Eller det er kanskje mulig å få tak i S70 til den prisen.

 

Casio... søk etter de på forumet, så tror jeg du velger bort dette merket.

5529079[/snapback]

 

Afseth, jeg vet du er mod å greier, men please! Tror det er du som skal ta deg en titt rundt om i casio-verdenen og slutte å være dsl-pro pirke petimeter! Spesielt med tanke på Z750. Get real, det er et av de beste digitale kompaktkameraene ute på markedet.

Lenke til kommentar
Afseth, jeg vet du er mod å greier, men please! Tror det er du som skal ta deg en titt rundt om i casio-verdenen og slutte å være dsl-pro pirke petimeter! Spesielt med tanke på Z750. Get real, det er et av de beste digitale kompaktkameraene ute på markedet.

5539623[/snapback]

 

Nå er trådstarter ute etter et alternativ til DSLR fordi han synes det blir for stort. Nå er ikke Casio Z750 et alternativ til DSLR, det er et point and shoot kamera (mulig noen vil komme å trekke fram manuelle funksjoner, men det er ikke disse brukerne kameraet primært er laget for). Da er Powershoot S-serien et mye bedre alternativ, selv powershoot A-serien er et bedre alternativ for en som ønsker et kamera med manuelle funksjoner.

Lenke til kommentar

Har lurka en stund, men måtte regge når jeg så denne tråden.

 

De krava som OP nevner er akkurat de samme som jeg har. Og jeg tror det er flere enn oss, så jeg synes det er litt rart at ikke det er mer på markedet enn det er.

 

Det er faktisk så vidt jeg skjønner ingen av kameraene som er nevnt som opfyller alle krava.

 

Det som kommer nærmest er vel Cannon S80 som er litt for dyrt (4500 på PS/Komplett) Og muligens litt klumpete. Men i følge tester et utrolig bra kamera. Tror nok jeg går for det.

 

Cannon S70 bruker CF, noe som viss det var mitt første kamera ville være ok, men jeg sitter også på en del SD kort, og CF ser dessuten ut til å være på vei ut. Dette er dessuten definitivt ganske stort.

 

Kodak V570 virka veldig interesant, helt til jeg så at det har INGEN manuelle muligheter. Ikke en gang hvitbalanse. Har også hørt varierende kritikker av bildekvaliteten.

 

Ricoh Caplio R3 har fått direkte laber kritikk, selv om den oppfyller krava på papiret.

 

Casio EX-Z750 er nevnt, men det skjønner jeg ikke grunnen til. 38 mm i 135 ekvivalent brenvidde kvalifiserer knapt som vidvinkel.

 

Ricoh GR-D finner jeg ikke til salgs på nettet. (mulig mine google-powers ikke strekker til) Dessuten er det visst nok en del over den prisen vi diskuterer, og klumpete. Klarer ikke å finne det igjen, men synes å huske jeg leste en test der de ikke var overveldet av bildekvaliteten heller.

 

Mistenker at det blir Canon S80 på meg. Får heller leve med litt høyere pris enn planlagt...

Lenke til kommentar
Det er faktisk så vidt jeg skjønner ingen av kameraene som er nevnt som opfyller alle krava.

 

Et hvert kamera vil være et kompromiss mellom forskjelige ting, derfor er det vanskelig å sette opp slike krav og regne med at man finner et kamera. Særlig kravet om at kameraet bør være lite er et problem da liten størelse har en del negative bi-effekter som dårlig bildekvalitet, lite funksjonelt (få hjul/knapper, og vanskelig å holde støtt) og en del andre ting. Det finnes helt sikkert flere alternativer, men det finne grenser til hvor mye tid folk er interesert i å bruke på å finne ut om forskjelige kameraer.

 

Cannon S70 bruker CF, noe som viss det var mitt første kamera ville være ok, men jeg sitter også på en del SD kort, og CF ser dessuten ut til å være på vei ut. Dette er dessuten definitivt ganske stort.

 

Ingen fare CF blir fremdeles brukt i Canon sine DSLR, selv om mindre kort har tatt over i noen av point and shoot kameraene. Er det nok ingen fare for at CF vil forsvinne med det først. Siden CF er så stort i fysisk størelse vil det også være mulig å lage konvertere hvor man kan bruke mindre kort inne i CF kortet. Konica Minolta har allerede laget en SD til CF konverter.

 

Casio EX-Z750 er nevnt, men det skjønner jeg ikke grunnen til. 38 mm i 135 ekvivalent brenvidde kvalifiserer knapt som vidvinkel.

 

Ja, men dette er felles for alle tråder på dette forumet. Folk foreslår de kameraene de bruker selv, helt uavhengig av hvilket behov personen som spør etter råd har.

 

Ricoh GR-D finner jeg ikke til salgs på nettet. (mulig mine google-powers ikke strekker til) Dessuten er det visst nok en del over den prisen vi diskuterer, og klumpete. Klarer ikke å finne det igjen, men synes å huske jeg leste en test der de ikke var overveldet av bildekvaliteten heller.

 

Da ble den nok samenlignet med mye større kameraer (som DSLR). Bildekvaliteten er i hvertfall langt bedre en samtlige andre kameraer som har blitt diskutert i denne tråden, spesielt på samme brennvidden. Det er heller ikke spesielt klumpete det har bare et godt grep noe som er viktig, men ville ikke anbefalt noen å kjøpe et kamera med en fast brennvidde som tilsvarer 28mm som eneste kamera. For folk som allerede har DSLR eller superzoom kan det være et veldig bra tilleggs kamera.

Lenke til kommentar
Afseth, jeg vet du er mod å greier, men please! Tror det er du som skal ta deg en titt rundt om i casio-verdenen og slutte å være dsl-pro pirke petimeter! Spesielt med tanke på Z750. Get real, det er et av de beste digitale kompaktkameraene ute på markedet.

5539623[/snapback]

Mener ikke å skape krangel, da alle har forskjellige oppfatninger av ting. Casio Z750 er et godt kamera på mange måter. Rask respons, god batterilevetid og brukervennlighet. Men i tester går dessverre støynivået igjen, og det får stort sett kritikk for mer støy, eller mer sjenerende støy, enn sine argeste konkurrenter, Ixus 750 og Nikon Coolpix 7900 (nå oppgradert til P1). For meg er bildekvalitet det viktigste, og da er ikke Casio Z-750 det mest naturlige valget for meg (trakk frem mange eksempler på tester i et tidligere innlegg... gidder ikke gjøre det nå igjen bare fordi Casio tilhengerne blir sinna på meg... jeg takler det ;) )

 

At jeg er mod, har da ingenting med mine personlige meninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig er ute etter funksjonsmessig er vel et DSLR, har tenkt på D70s, men er lei av å drasse på stort kamera..

5527170[/snapback]

Hvis jeg var i markedet for et lite alternativ til dslr, ville jeg gått for Fuji E-900. Det er det lille kameraet som fungerer mest likt en dslr i så lite format, og kvaliteten er også helt på topp.

Ellers finnes det mange adaptere som gjør at man kan bruke SD i en CF-slot. CF er slettes ikke på vei ut. Det er uten tvil proffenes valg. Husk at de fremdeles produserer dat-bånd, selv om ingen egentlig trenger dem lenger. Proffene vil ha dem, derfor finnes de.

Lenke til kommentar

Tror nok det blir enten S80 eller S70 på meg. Finnes det noen veldig gode argumenter for å ta S80 over S70? Sjekket de begge på dpreview og de så så og si identiske ut på funksjons og kvalitetsfronten (trenger ikke video).

 

Noen som vet om sd/cf-adapter gjør operasjoner på kortene tregere?

 

Edit: Fuji E-900 har ikke vid nok vidvinkel.

Kodak: Støy og dårlig bildekvalitet visstnok, men 23mm! Så noen bilder tatt med det, de så veldig spennende ut. Bare synd den bruker digital zoom in området mellom 23 og 35 (eller hva det var).

 

Heller litt imot S80 nå, liker bare ikke utseendet på det... :)

 

(modin: spiller fortsatt keen en gang eller to i året, moro :))

Endret av petter;
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...