Gå til innhold

Kompakt med god vidvinkel, manuell iso, f, etc


Anbefalte innlegg

Har selv Ricoh GR Digital og er meget fornøyd. Men for all del - ikke kjøp den i Norge! Uansett hvor mye Afseth gråter over ikke-eksisterende fortjenestemarginer til norske butikker, så er det noe som ikke stemmer, når Foto& Video har priset kameraet til 5.478,-, mens kameraet jeg kjøpte på computeruniverse.net (en tysk side) kom på 3.700,- inkl. norsk moms! På ebay.de kan du kjøpe et nytt kamera med garanti enda billigere. I Norge har man rett og slett oppdratt kundene til å akseptere et elendig utvalg , dårlig service og skyhøye priser...

Tilbake til tråden: den eneste "ulempen" når det gjelder Ricoh GR Digital er mangel på zoom, men dette gir langt bedre optikk-kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok det blir enten S80 eller S70 på meg. Finnes det noen veldig gode argumenter for å ta S80 over S70? Sjekket de begge på dpreview og de så så og si identiske ut på funksjons og kvalitetsfronten (trenger ikke video).

5544060[/snapback]

 

S70 har en stor fordel framfor S70 - den kan lagre bilder i RAW-format. S80 gir marginalt større oppløsning 8 Mp (mot 7 på S70), og har større LCD-skjerm (samme oppløsning som på S70). Live histogram er det visst bare S80 som har.

 

Edit: Binders i Stavanger har S70 til 2.799 nå.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

Stiller meg helt bak påstanden om GR-D. Har sjekket prisene i Danmark og på kontinentet, og i Norge er kamera 40% dyrere. De vet det ikke har konkurranse, og regner med at vi ikke gidder å dra til utlandet for å kjøpe.

 

Ellers er det forståelig at E900 har for liten vidvinkel, men glipet mellom 23mm og zoomen på Kodak'en er dumt å stusse over. Der har Kodak lagt inn en tredje zoom, verdens beste faktisk: Adidas-zoomen. Vi snakker om tre skritt fram, så det burde ikke bli for slitsomt.

Lenke til kommentar
Stiller meg helt bak påstanden om GR-D. Har sjekket prisene i Danmark og på kontinentet, og i Norge er kamera 40% dyrere. De vet det ikke har konkurranse, og regner med at vi ikke gidder å dra til utlandet for å kjøpe.

Ah. Interesant kamera ja. Lurer på om jeg ikke kan leve uten zoom i mange tilfeller.

Ellers er det forståelig at E900 har for liten vidvinkel, men glipet mellom 23mm og zoomen på Kodak'en er dumt å stusse over. Der har Kodak lagt inn en tredje zoom, verdens beste faktisk: Adidas-zoomen. Vi snakker om tre skritt fram, så det burde ikke bli for slitsomt.

5544638[/snapback]

Må følger jeg deg ikke helt. Men det er ikke det gapet som er problemet som jeg ser det. Det er den totale manglen på manuell kontroll.

 

Med en CF-SD converter er jo faktisk S70 også meget interesant da. Spesielt viss den er å oppdrive for 3000kr! Hvor stor er størelseforkjellen på S70 og S80?

Endret av _proxima_
Lenke til kommentar
Med en CF-SD converter er jo faktisk S70 også meget interesant da. Spesielt viss den er å oppdrive for 3000kr! Hvor stor er størelseforkjellen på S70 og S80?

5545298[/snapback]

 

Ser ut som om den er ute av produksjon så Ebay er vel kanskje eneste kilde til en slik en. Kan fort bli dyrt. Men hva er egentlig problemet du får jo gode 1gb minnebrikker for 800 kroner og billigmerkene får du for enda mindre, så det vil uansett ikke koste deg noe særlig.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Har selv Ricoh GR Digital og er meget fornøyd. Men for all del - ikke kjøp den i Norge! Uansett hvor mye Afseth gråter over ikke-eksisterende fortjenestemarginer til norske butikker, så er det noe som ikke stemmer, når Foto& Video har priset kameraet til 5.478,-, mens kameraet jeg kjøpte på computeruniverse.net (en tysk side) kom på 3.700,- inkl. norsk moms! På ebay.de kan du kjøpe et nytt kamera med garanti enda billigere. I Norge har man rett og slett oppdratt kundene til å akseptere et elendig utvalg , dårlig service og skyhøye priser...

Er enig i at dette kameraet er unaturlig høyt priset i Norge. Dessverre er det nå slik at butikkene må følge importøren, og hvis importøren har priset produktet unaturlig høyt, så må også butikkene ha en unaturlig høy pris for å ha fortjeneste. For ikke tro at butikkene tjener 2000 kroner på hvert at disse kameraene de selger, så her er det (fortsatt) ikke de norske butikkene som er de store stygge ulvene, men importøren (og vær gjerne litt mindre frekk i tonen neste gang).

Lenke til kommentar
Ser ut som om den er ute av produksjon  så Ebay er vel kanskje eneste kilde til en slik en. Kan fort bli dyrt. Men hva er egentlig problemet du får jo gode 1gb minnebrikker for 800 kroner og billigmerkene får du for enda mindre, så det vil uansett ikke koste deg noe særlig.

5546336[/snapback]

Godt poeng. Glem det :p

 

Men hva med størelsen? Er forskjellen stor på S70 og S80?

 

Er det noen butikker i oslo som har dem begge to til ikke altfor mye mer enn webpris? (hhv 3400kr og 4400kr)? Kjøper helst et sted jeg kan kikke nøyere på dem først, men ikke viss det koster meg veldig mange hundrelapper.

Lenke til kommentar
Stiller meg helt bak påstanden om GR-D. Har sjekket prisene i Danmark og på kontinentet, og i Norge er kamera 40% dyrere. De vet det ikke har konkurranse, og regner med at vi ikke gidder å dra til utlandet for å kjøpe.

Ah. Interesant kamera ja. Lurer på om jeg ikke kan leve uten zoom i mange tilfeller.

Ellers er det forståelig at E900 har for liten vidvinkel, men glipet mellom 23mm og zoomen på Kodak'en er dumt å stusse over. Der har Kodak lagt inn en tredje zoom, verdens beste faktisk: Adidas-zoomen. Vi snakker om tre skritt fram, så det burde ikke bli for slitsomt.

5544638[/snapback]

Må følger jeg deg ikke helt. Men det er ikke det gapet som er problemet som jeg ser det. Det er den totale manglen på manuell kontroll.

 

Med en CF-SD converter er jo faktisk S70 også meget interesant da. Spesielt viss den er å oppdrive for 3000kr! Hvor stor er størelseforkjellen på S70 og S80?

5545298[/snapback]

Til det første: Ja, det lurer jeg på også. Dvs jeg vet at jeg kan leve med bare en brennvidde, men kan jeg leve med kun en 28mm ekv brennvidde. De fleste store fotografer klarte seg med en brennvidde, men GR-D er ganske vid.

 

Til det andre trengest kanskje en forklaring av begrepet Adidas-zoom. Det betyr enkelt og greit å flytte kamera ved hjelp av føttene, for å få riktig utsnitt ;)

Lenke til kommentar
Til det første: Ja, det lurer jeg på også. Dvs jeg vet at jeg kan leve med bare en brennvidde, men kan jeg leve med kun en 28mm ekv brennvidde. De fleste store fotografer klarte seg med en brennvidde, men GR-D er ganske vid.

 

Til det andre trengest kanskje en forklaring av begrepet Adidas-zoom. Det betyr enkelt og greit å flytte kamera ved hjelp av føttene, for å få riktig utsnitt ;)

5560854[/snapback]

Hehe, ingen planer om å bli stor fotograf. 90% av bildene mine går ut på å dokumentere livet mitt :) Typisk point & shoot bruk. Og da er ofte 28mm fint faktisk. Mye av livet mitt foregår innendørs, og treffer man ofte en vegg viss man prøver å ta tre skritt tilbake. Og det er nesten alltid mulig å gå framover. Det kan gjøre vondt. Eller så er jeg ute på tur, og da blir det landskapsbilder, med eller uten folk i forgrunnen. Også fint på 28mm. Og så har jo kameraet bra opløsning da, litt klipping skader ikke i det heletatt.

 

Takk for opplysningen om Adida-zoom. Er litt n00b på foto nemlig.

Lenke til kommentar

Ricoh GR-D er det kompaktkameraet som gir best bildekvalitet, med god margin til nr2. Velger du det, så får du i alle fall gode bilder. Ut fra din beskrivelse ser det ut som om du klarer deg fint med det objektivet. Det er nemlig ikke alle som tar bilder av fugler i trærne, og tett beskårne portetter. Et bilde i halvfigur er også et portrett, og det er slike bilder de fleste tar. Det er også slike bilder de fleste portrettfotografer tar. Med en 28mm ekv må du ganske tett på, men hvis halvfigur er det du tar, så holder det.

Det er et utradisonellt valg, men ærlig talt, for 20 år siden hadde nesten alle kompaktkamera med 35mm ekv objektiv Ingen klaget over det da. Som du selv skriver, ønsker du et tettere utsnitt kan du jo croppe litt, og evt velge en litt mindre størrelse på printen enn A4.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du ikke har handlet ennå kunne det kanskje være en ide å vente en måneds tid? Da kommer Panasonic med en ny FX01 med zoomlinse som går ned til 28mm ekv. Den har også ISO 1600, men jeg tviler på at den har så mange manuelle muligheter..

5608215[/snapback]

Og langt fra like gode støyegenskaper. Den har jo mye mindre sensor.

Lenke til kommentar

Sikkert dårligere enn GR-D ja, men man kan vel håpe at når den går til ISO1600 så er den bedre på ISO400 enn tidligere modeller?

Jeg angrer nå nesten på at jeg var litt kjapp med å kjøpe FX9. Skulle gjerne hatt 28mm på den...

På FX9 synes jeg forøvrig det blir omtrent like mye støy selv om jeg bruker ISO80 og veldig lang lukkertid i stedet for ISO400 og kortere lukker.

 

Forøvrig ser jeg at Fuji kommer med en ny F30 med hele ISO3200!

Lenke til kommentar
Sikkert dårligere enn GR-D ja, men man kan vel håpe at når den går til ISO1600 så er den bedre på ISO400 enn tidligere modeller?

Jeg angrer nå nesten på at jeg var litt kjapp med å kjøpe FX9. Skulle gjerne hatt 28mm på den...

På FX9 synes jeg forøvrig det blir omtrent like mye støy selv om jeg bruker ISO80 og veldig lang lukkertid i stedet for ISO400 og kortere lukker.

 

Forøvrig ser jeg at Fuji kommer med en ny F30 med hele ISO3200!

5608554[/snapback]

Ja, den så spennende ut. Du vet jo jeg sitter litt på gjerdet mht kompakt. Hadde de bare slengt inn en optisk søker, så hadde det vært perfekt. Føler at man av og til trenger støtten som trynet kan gi et kamera.

Lenke til kommentar
Jeg støtter meg nå heller til en gjerdestolpe, et tre, bil el.l...

Syns det gir bedre støtte enn panna.. ;)

Ellers er skjermen på Panasonicen ikke spesielt glad i å bli betraktet skrått. Der synes jeg Olympus er mye bedre, og spesielt når du i tillegg kan vippe/vri skjermen.

5608643[/snapback]

Ja, det kan se enda rarere ut hvis man må stå med krokete knær, fordi man ikke kan holde kamera i brysthøyde grunnet kombinasjon av sol og "egoistisk" skjerm. I alle fall synes jeg det ser rarere ut med et lite kamera på strak arm, enn hvis øyet er inni okularet. Man kan fort se ut som om man deltar på "Trim for eldre", som du sikkert husker.

Lenke til kommentar
Er enig i at dette kameraet er unaturlig høyt priset i Norge. Dessverre er det nå slik at butikkene må følge importøren, og hvis importøren har priset produktet unaturlig høyt, så må også butikkene ha en unaturlig høy pris for å ha fortjeneste. For ikke tro at butikkene tjener 2000 kroner på hvert at disse kameraene de selger, så her er det (fortsatt) ikke de norske butikkene som er de store stygge ulvene, men importøren (og vær gjerne litt mindre frekk i tonen neste gang).

5547273[/snapback]

 

 

Hehe, hva med å ta inn en såkalt "EU-modell" dersom importøren ikke klarer å prise varen fornuftig? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...