Gå til innhold

Bromming (PC - Anlegg)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med at jeg får brommig i lyden når jeg kobler PC'n til anlegget mitt for å høre lyden(med video (s-video) får jeg en fryktlig flimmring på TV).

 

Jeg er faktisk ganske sikker på at det er noe med strømmen der jeg bor som gjør det... en eller annen frekvens som ikke burde vært der...?

For når jeg prøver med en lap-top, og trekker ut strøm/ladingen, så blir alt helt fint, med en gang jeg setter den inn blir det støy og flimmer.

 

Så det jeg lurte på da, var om noen vet om det fins noe slags "filter" man kan sette i stikk for så å sette strømtilførselen til PC'n inni der igjen..

 

Og ja, jeg har prøvd flere PC'er...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første hint : Har du forsøkt å koble TV'n fra stereoanlegget for så å teste om det forsvinner ?

 

Det som kan være er jordingen fra pc'n, men standard, så er det TV'n som er det aller største forstyrrelsesmomentet.

 

Jeg kan ha "hva som helst" tilkoblet stereoanlegget. Uten å få forstyrrelser (brumming), men, jeg kan KUN ha TV'n tilkoblet.

 

Altså forstyrrer tv'n ALT annet av utstyr som går over stereoanlegget. Test å koble fra TV'n og se hva resultatet blir...

Lenke til kommentar
WOW!! Det gjorde jo underverk!! Jeg som var så sikker på at jeg hadde prøvd det

:\

 

Takk! :D

 

Det aller meste av flimringa forsvant også da... og når jeg tok ut antenne kabelen forsvant også de to siste stygge stripene over skjermen..

 

igjen..  Takk :)

5528152[/snapback]

 

Ikke første gang jeg har hørt om det problemet for å si det sånn... ;)

Bra at alt ordnet seg da.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm...sliter med litt av det samme som beskrevet øverst, bare at eg alltid har susing/brumming i høyttalerane når eg kopler pcen til forsterkaren. Dette har ingenting med TV å gjer.

Pcen min er ikkje koplet til jordet kontakt. Kan dette vær problemet? Finnest det ett USB lydkort e.l. eg kunne brukt for å få bedre lyd over på anlegget? Som kanskje har digital utgang eller noke? Jack pluggen er vell ikkje all verdens uansett..

Lenke til kommentar
WOW!! Det gjorde jo underverk!! Jeg som var så sikker på at jeg hadde prøvd det

:\

 

Takk! :D

 

Det aller meste av flimringa forsvant også da... og når jeg tok ut antenne kabelen forsvant også de to siste stygge stripene over skjermen..

 

igjen..  Takk :)

5528152[/snapback]

 

Hvis du har 2 striper som ruller sakte horisontalt, så er det trafoen i TV-forsterkeren som er defekt. Trafoen produserer 'brum', som også kan høres i høyttalerne. Det er 50Hz fra strømnettet, og er en jordstrøm som går fra strømnettet til tv-nettet. Derfor forsvinner alle problemene når du drar ut antennekontakten.

 

Ring kabel-leverandøren din, og be dem bytte D3-forsterkeren. Da tenker jeg alt blir mye bedre. I hvertfall stripene. Er det derimot veldig stor forskjell i jordpotensial i strømnettet der du bor i forhold til tv-nettet, blir det vanskeligere. Da bør du kanskje prøve med et galvanisk skille på antenneledningen.

Lenke til kommentar
Hmm...sliter med litt av det samme som beskrevet øverst, bare at eg alltid har susing/brumming i høyttalerane når eg kopler pcen til forsterkaren. Dette har ingenting med TV å gjer.

Pcen min er ikkje koplet til jordet kontakt. Kan dette vær problemet? Finnest det ett USB lydkort e.l. eg kunne brukt for å få bedre lyd over på anlegget? Som kanskje har digital utgang eller noke? Jack pluggen er vell ikkje all verdens uansett..

5564362[/snapback]

 

Ja, det kan godt være at PC'n din ikke er jordet. Har måttet jorde pc'er før fordi de ikke var jordet for å unngå "signalforstyrrelser" og ja, det kan rette seg hvis du får ett USB lydkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...