Gå til innhold

power adapter(usa)----->til det norske nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en plugg-adapter du tenker på?

 

UK og Norge bruker jo samme nettspenning; det er bare formen på stikkerne som er forskjellig. Jeg mener å ha sett slike ting på Biltema, Clas Ohlsson og flere av data-nettbutikkene (Komplett osv.)

 

USA bruker jo halve nettspenningen og 60Hz, i tillegg til at de har en annen plugg (stikker). Her kommer det an på hva dingsen du har kjøpt takler: Noen dingser spiser "alt" av inngangsspenning og -frekvens; tenk eksterne strømforsyninger til bærbare PC'er. (Her er det nok med en pluggadapter som nevnt ovenfor.)

 

Andre dingser krever at du bruker en step-down transformator for å skaffe den rette spenningen, og andre igjen er avhengige av 60Hz'en, og da er det ikke enkelt lenger.

 

Var jeg i nærheten av å svare på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Ja nebrewfoz, du var veldig nære. Det var forøvrig Nuhvok også. Det eneste jeg trenger er pluggovergang. Men den på clas var jo veldig dyr da.

 

 

Se litt på den på clas nå, den er feil. Det er en overgang fra norsk plug til "utenlandsk", det jeg trenger er fra usa til norsk. noen som skjønner?

Endret av MuLtiPoWa
Lenke til kommentar

NetShop har 6 stykker, as we speak, til kr. 59,- Med porto osv. blir det dobbelt så dyrt, så du blir nok nødt til å kjøpe noen flere ting for å "få ned prisen" ... (Noen fler som har benyttet seg av den logikken? :blush: )

 

Edit:

Og Biltema har noen greier, men det er litt vanskelig å se ...

 

"Multikontakt til nettadapter. Med 6 forskjellige kontakter." , det kan jo være det du er på jakt etter. Kr. 19,90 er i hvert fall en grei pris.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Hvis det du skal drive kan bruke 230vAC kan du kjøpe disse to kontaktene og litt ledning så har du et hjemmelaget adapter.

 

Ser at de amerikanske stift kontaktene ikke er godkjent for mer en 50vAC i europa så det blir ikke en 100% lovlig løsning ifølge Nemko.

Bryter det ut brann i denne "adapteren" og huset ditt brenner ned vil du ikke få igjen noe på forsikringen.

 

Uansett, legger ved handlelisten hos elfa.

 

elfa.bmp

Endret av Nuhvok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...