Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på hvor mange dpi jeg skal ha ved skanning av ett bilde som senere skal printes ut.Bilde er i størrelse 17,8x12,8.Det skal en tur innom Fotoshop for å reparere noen riper i bilde.

Jeg bruker en Canon 1250u2f.Skal senere printe det ut på en Canon S900 i A4 format.Hvilke filformat er det best å bruke til dette arbeidet som skal gjøres her.

Mvh Morgan

 

[ Denne Melding var redigert av: Morgan på 2002-09-14 18:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Lurte på hvor mange dpi jeg skal ha ved skanning av ett bilde som senere skal printes ut.Bilde er i størrelse 17,8x12,8.Det skal en tur innom Fotoshop for å reparere noen riper i bilde.

Jeg bruker en Canon 1250u2f.Skal senere printe det ut på en Canon S900 i A4 format.Hvilke filformat er det best å bruke til dette arbeidet som skal gjøres her.


 

Det burde som regel holde med 300dpi. Det er dette som er standaren i proffsammenheng. Men det er ikke noe i veien for at du kan scanne ved en høyere oppløsning. Eneste som da skjer er at bildefilen blir større.

 

Når du skal lagre filen, ville jeg ha valgt tiff som format. Dette er et format uten komprimering, i motsetniing til jpg. Tiff-formatet gjør at du kan åpne filen senere uten å ha tapt noe informasjon.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Lurte på hvor mange dpi jeg skal ha ved skanning av ett bilde som senere skal printes ut.Bilde er i størrelse 17,8x12,8.Det skal en tur innom Fotoshop for å reparere noen riper i bilde.

Jeg bruker en Canon 1250u2f.Skal senere printe det ut på en Canon S900 i A4 format.Hvilke filformat er det best å bruke til dette arbeidet som skal gjøres her.

Mvh Morgan

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Morgan på 2002-09-14 18:35 ]</font>

Hvis orginalbildet ditt er på 17,8x12,8 vil det si at det må forstørres lite grann hvis du skal ha utrkrift i 300 dpi (som er optimalt) Så 300 dpi blir litt i underkant, så skann med rundt 600 dpi. og gjør forandringene dine på bildet før du evt. forminsker det i Photoshop.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...