Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset UTP mellom switch og pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

korte versjon: Nei og nei.

 

Litt lenger:

Krysset kabel skal brukes mellom PC til PC oppkobling. Og hvis du skal fra en switch kan du da bruke en vanlig cat 5 eller cat 6 kabel. (får andre rette på meg hvis jeg forsnakker meg her.) Så da har jeg alerede svart på del 2, at det ikke har noe å si om du bruker cat 5 eller 6..

Lenke til kommentar

Hvis switchen støtter auto negotiate på alle portene, så kan du koble til nesten hva som helst som har RJ45 plugg. Det er ikke ytelsesforskjell på CAT5e og CAT6, siden disse begge støtter maks 1000 Mbit. CAT5 klarer nok også 1000 Mbit, men ikke over lengre avstander. Det har riktignok ingen betydning hvis ikke switchen OG nettverkskortet støtter Gbit...

 

For et innlegg... :!:

Lenke til kommentar

Enda lenger versjon:

 

Krysset kabler er mellom 2 "like" nettverkskomponenter, f.eks pc-->pc eller switch-->switch

Melom "ulike" enheter skal kabelen være "rett, straight eller normal"(kjært barn med mange navn).

 

Ytelsesforskjellen på korte avstander mellom cat5e og cat6 er minimale. Det er på lengre avstander at forskjellen kan merkes. Men det avheniger av at utstyret i endene støtter hastighetene som begge koblene kan klare. (1Gbt)

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

 

Slenger inn enda et par spørsmål:

 

Vil en switch fungere som en printserver?

 

Hvis jeg drar en nettverksledning gjennom en vegg og monterer en nettverkskontakt på hver side av veggen, og plugger kabelen fra switchen i på den ene siden, og kabelen fra PC'en i på den andre, vil dette da bli en flaskehals?

Lenke til kommentar
Nettverkskabel gjennom veggen med kontakt i begge ender, og patchesnor til pc og til switchen er ingen flaskehals. Det er et normalt oppsett som fungerer. Pass på å behandle kabelen skikkelig når du legger den gjennom veggen og terminerer i kontaktene, så får du ingen problemer

5546830[/snapback]

 

Signalet blir altså ikke dårligere jo flere kontakter og koblinger man har, sånn som jeg har opplevd med vanlig antenneledning?

Lenke til kommentar
Kan man sette på "motta IP automatisk" når ban bruker switch i stedet for router?

5547681[/snapback]

Som det allerede er sagt her så må du ha en DHCP-server. Dette kan være en typisk bredbåndsrouter med innebygget DCHP-server eller f.eks. en Windows- eller Linux-server. Router og DHCP-server har egentlig ikke så mye med hverandre å gjøre, men siden mange bredbåndsroutere brukes i hjemmenettverk uten server er det praktisk å ha en DHCP-server i routeren. Switcher har ikke innebygget DHCP-server.

 

Men hvordan har du tenkt at switchen skal kunne erstatte routeren? En switch kan strengt tatt ikke erstatte en router, med mindre du har to routere etter hverandre, og da er jo en av routerne overflødige.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Nettverkskabel gjennom veggen med kontakt i begge ender, og patchesnor til pc og til switchen er ingen flaskehals. Det er et normalt oppsett som fungerer. Pass på å behandle kabelen skikkelig når du legger den gjennom veggen og terminerer i kontaktene, så får du ingen problemer

5546830[/snapback]

 

Signalet blir altså ikke dårligere jo flere kontakter og koblinger man har, sånn som jeg har opplevd med vanlig antenneledning?

5547008[/snapback]

 

For å si det slik så er det slik ett standard oppsett er i ett patcheskap.

 

PC->patchekabel->veggkontakt->kabel som går i kabelgang/over takhimling/i vegg->veggkontakt på patchepanelet->patchekabel->switch

 

Tviler på at du mister så mye ytelse på det ;)

Lenke til kommentar
Kan man ikke sette på motta IP automatisk dersom en ikke har DHCP server i nettet? Jeg har iallefall aldri vært på et mindre LAN der en setter opp dedikert DHCP server. Og i de tilfellene har vi alltid brukt "motta IP automatisk".

5550415[/snapback]

 

i de tilfellene der, så er det mest sansynlig en internett linje, og da får du IP automatisk fra ISP!

Endret av miXer
Lenke til kommentar
Nettverkskabel gjennom veggen med kontakt i begge ender, og patchesnor til pc og til switchen er ingen flaskehals. Det er et normalt oppsett som fungerer. Pass på å behandle kabelen skikkelig når du legger den gjennom veggen og terminerer i kontaktene, så får du ingen problemer

5546830[/snapback]

 

Signalet blir altså ikke dårligere jo flere kontakter og koblinger man har, sånn som jeg har opplevd med vanlig antenneledning?

5547008[/snapback]

 

For å si det slik så er det slik ett standard oppsett er i ett patcheskap.

 

PC->patchekabel->veggkontakt->kabel som går i kabelgang/over takhimling/i vegg->veggkontakt på patchepanelet->patchekabel->switch

 

Tviler på at du mister så mye ytelse på det ;)

5550442[/snapback]

 

Skal man være veldig korrekt så mister du noe signalstyrke i overgangene der du har kotakter. Med en nettverksanalysator kan du se kontaktene som små topper der signalet reflekteres/dempes. Men dette har ingenting å si for _ytelsen_ så lenge du ikke har lange strekk (over 100m). Det er ikke som med antennekabling at du får trøbbel med signal/støy forholdet. Enten oppfatter rx og tx det som blir sendt (0 og 1 etc) eller ikke, det går ikke saktere pga kontakter. Har du derimot mye bøy og jall med kabelen (eller har terminert dårlig) kan du få packet loss og annet snacks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...