Gå til innhold

Gjestebok og gallery rett inn på webside

Anbefalte innlegg

Jeg har en side som jeg ønsker å ha både bilde galleri på, og enten guestbook eller en annen form for message system på. Jeg finner bare tjenester som fungerer ved at man setter en link på siden til en annen side som man har enten guestbook eller galleri på, jeg klarer ikke få begge deler rett inn på den siden jeg vil ha det på. Det følger med galleri i Frontpage som jeg lager siden med, men jeg får no rar feilmelding om at jeg skal åpne en website som støtter frontpage og så lagre galleriet på den siten... som om det ikke er det jeg har gjort...

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Poenget er at jeg vil legge ut bilder fra et prosjekt jeg driver med, og ønsker at folk skal kunne legge igjen tilbakemeldinger på en form for message system, og vil ha alt dette på den samme siden hvor jeg har beskrevet prosjektet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jeg har en side som jeg ønsker å ha både bilde galleri på, og enten guestbook eller en annen form for message system på. Jeg finner bare tjenester som fungerer ved at man setter en link på siden til en annen side som man har enten guestbook eller galleri på, jeg klarer ikke få begge deler rett inn på den siden jeg vil ha det på. Det følger med galleri i Frontpage som jeg lager siden med, men jeg får no rar feilmelding om at jeg skal åpne en website som støtter frontpage og så lagre galleriet på den siten... som om det ikke er det jeg har gjort...

Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Poenget er at jeg vil legge ut bilder fra et prosjekt jeg driver med, og ønsker at folk skal kunne legge igjen tilbakemeldinger på en form for message system, og vil ha alt dette på den samme siden hvor jeg har beskrevet prosjektet.

5516813[/snapback]

Du spør nok i feil forum, rapporter posten din og få den flyttet til PHP-delen ;)

Enkle for dem som forstår PHP, web scripting er ikke min sterke side. Jeg har prøvd flere forskjellige scripts av typen til mortz0r, og det ingen av scriptene forteller meg er hvordan jeg faktisk får den til å funke. Jeg har modifisert bildegalleri.php og index.php som det står jeg skal gjøre, lagt ut mappa på servern og chmod'et den, men hva så? Galleriet dukker jo ikke bare opp på sia av segselv. Prøvde også å kopiere index.php innholdet til en web component i fall det var det man sku gjøre, men det var det jo ikke.

bildegalleriet skal komme av seg selv om du har endret rett på variablene, variabler er slike med en $ foran =)

om det ikke kommer opp så kan du la oss se scriptet, forklare problem, ?

Har du foresten host som har php instalert ?

frac.dk er en slik.

home.no ikke ;)

5525507[/snapback]

Betyr det at det ER meninga at jeg skal legge innholdet i index.php i en web component? Ville ikke forundre meg så mye om noen av instillingene er gale, jeg blir litt forvirra av noen av dem.

Hosten min er søstra mi, hun eier en hel servermaskin alene i Amerika. Jeg regner med at den takler php, siden det er ganske proff server.

Det konkrete problemet mitt, er at ingenting av galleriet dukker opp på sia.

Om det er slik at jeg skal sette innholder i index fila på sia, så er det noe feil med settings. Om det ikke er meninga jeg skal gjøre det, så har jeg overhodet ingen anelse hva jeg skal gjøre for at galleriet skal dukke opp.

<?php
// sjekke om brukeren er logget inn
// (last ned loginscriptet eller bruk dine egne rutiner)
session_start();
if ($_SESSION['LoggedIn']) $LoggedIn=true;
else $LoggedIn=false;
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>

<title>Akvariespill under utvikling</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
 <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

</head>
<body>

<?php include("inc/bildegalleri.php"); // kan byttes ut med includescriptet ?>

</body>
</html>

Det er slik index fila er, og det jeg prøvde å sette inn på siden. Jeg skjønte ikke hva mer jeg skulle gjøre om på enn å endre det jeg antar er galleritittelen.

En ting var jeg spesielt usikker på med settings, i bildegalleri.php.

$URLToThisPage  = "index.php?page=Akvariespill.htm";	// URL til sida som viser galleriet.
       	// F.eks "index.php"
       	// Eller "index.php?page=bildegalleri" hvis du bruker includescript.

Her skjønte jeg ikke nøyaktig hva det var meninga jeg sku sette. Akvariespill.htm er den siden på siten som jeg vil ha galleriet på, og jeg har prøvd å sette $urltothispage til både Akvariespill.htm, index.php?page=Akvariespill.htm og index.php. Hva jeg faktisk skal ha der, blir jeg ikke klok på. FOr det må vel være noe i den variabelen som sier hvor scriptet skal fungere? Og det sier jo ikke "index.php" alene noe om...

Tips hvis du ikke har PHP støtte, bruk Start.no .. Det koster riktignok 10,- kr for å få FTP adgang men det er verdt pengene..

BTW: Hvis du bruker gjestebok eller noe post-data greier så må du huske å sette rett previlliger ( altså at ALLE kan SKRIVE og LESE til filene )

Lurt å bruke små bokstaver på dokumenter, det er enklere å huske. :)

Hvis du har brukt mortz sitt inlcude script (eller et annet includescript) kan $URLToPage være index.php?page=akvariespill

Includescriptet henter "page" i adressen og finner ut hva som står bak (her akvariespill) og legger til endingen som er definert i includescriptet. (default: php)

Hvis du har et includescript, må du isåfall legge akvariespill.php i mappen som er definert i includescriptet (default: page)

Hvis du ikke har et includescript skal $URLToPage være akvariespill.php

Edit: .php er etternavnet til filene. HTML koding virker i PHP også

Endret av Indian Ink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...