Zenris Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Hallo, Jeg skal sette opp en "kiosk" maskin. Med "kiosk" maskin så mener jeg en maskin uten inlogging og der brukeren bare har tilgang til internett. Men det må være en måte å logge in som root hvis det er noen man må fikse på. Jeg har sett litt på google men har ikke funnet det jeg letter etter. Er det noen som har gjort dette før eller som vet hvor jeg kan finner installasjon eller dokumentasjon på hvordan jeg gjør dette? Zenris
Palme Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Må inrømme at jeg aldri har gjort dette, men sånn i farten kan jeg tenke meg at du bare sitter opp en helt standard installasjon (valg av distro er smak og behag.) Etter ferdig installasjon lager du en bruker med minimale rettigheter, autologin, fjerner alt som heter snarveier ol. på desktopen, fjerner alt som heter paneler, velger at Gnome/KDE/detfufåretrekker ikke skal vise skrivebord og feks. kjører opp en gdesklet med EN snarvei, nemlig til Firefox/Opera/Mozilla. Når det gjelder root login skal vel ikke det være noe problem med ctrl + alt + f1. Er dette en løsning?
comicz Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Sett GDM/KDM/whatever til å automatisk logge inn. Er dette en ren surfekiosk, eller skal andre ting være tilgjengelig også?
Thlom Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 KDE har en kiosk-mode som jeg mener kan brukes til dette. http://websvn.kde.org/trunk/KDE/kdelibs/kd...osk?view=markup
olear Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Putt denne i slutten av initprosessen: su - brukernavn Putt denne i hjemmemappen til brukeren: .bash_login: xinit /sti/til/nettleser En stk kiosk satt opp
comicz Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hva med fokus? En vindushåndterer vil jo typisk ta seg av slikt. Forøvrig; tør jeg spørre trådstarter hva som er utgangspunktet? Er det mange maskiner, eller er det kun denne ene? Er dette hjemme i stua, eller er det "offentlig" maskin? Endret 27. januar 2006 av comicz
olear Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Hva med fokus? En vindushåndterer vil jo typisk ta seg av slikt. 5506392[/snapback] Dette var en quick & dirty metode for å få opp kiosken kjapt. Fokus kan være en fordel, men jeg ser ikke på det som et must.
comicz Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Du ser visst ikke helt poenget; hva gjør du når en side tilbakemelding fra brukeren, men (f.eks.) popup'en der han skal gjøre sitt valg ikke får fokus? Hva hvis du ikke kan trykke "Nei takk, vil ikke at du husker passordet mitt" fordi dialogen ikke får fokus?
olear Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Du ser visst ikke helt poenget; hva gjør du når en side tilbakemelding fra brukeren, men (f.eks.) popup'en der han skal gjøre sitt valg ikke får fokus? Hva hvis du ikke kan trykke "Nei takk, vil ikke at du husker passordet mitt" fordi dialogen ikke får fokus? Vinduer får automatisk fokus, men skjønner poenget. En nedstrippet Fluxbox gjør jobben fint. Putt 'startx' i ~/.bash_login og f.eks 'firefox &' i ~/.fluxbox/startup. Man fjerner også alt utennom nettleseren i menyen. Man må jo såklart konfigurere nettleseren også (finnes en del kiosk extensions til Firefox).
Mr.Elendig Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Eit lite tips: Deaktiver av ctrl-alt-del og ctrl-alt-backspace (eventuelt så kan du sette X til å starte igjenn automagisk)
kyrsjo Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 Du ser visst ikke helt poenget; hva gjør du når en side tilbakemelding fra brukeren, men (f.eks.) popup'en der han skal gjøre sitt valg ikke får fokus? Hva hvis du ikke kan trykke "Nei takk, vil ikke at du husker passordet mitt" fordi dialogen ikke får fokus? 5506464[/snapback] Akkurat det var deler av problemet når de kjørte Opera uten window-manager når vi skulle semesterregistrere oss i høst...
meastp Skrevet 27. januar 2006 Skrevet 27. januar 2006 SkyOS er jo enda i en tidlig fase, men den har en "kiosk mode" med firefox. Ser bra ut!
kyrsjo Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 Var en fyr på forumet her (tipper han kaller seg tadam) som ganske enkelt modda firefox til kioskmodus...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå