Gå til innhold

Medaljer til besvär

Anbefalte innlegg

Skrevet

Medaljer til besvär

Medal%20of%20Valour.jpg

Er det bare jeg som iblant föler litt stress med alle medaljer, poeng, statistik og ranking i dataspill? Ta for eksempel spillet BF2, der får man statstik på detalj nivå. Og visst er det morsomt å se hvor mye poeng man fikk forrige match, hvor mange man har skutt og bekjempet, hvor mange man har reddet, gitt ammunisjon til osv, og sammenligne dette med andre man spiller med, enten det er direkt i spillet eller mot kompiser som man spiller med ofte. Det sporrer til bedre prestasjoner, man vil jo gjerne ligge noenlunde jevnt med sine venner. Men tar ikke jaget etter bedre stats overhånd iblandt?

Jakten på kills.....

For et antal år tilbake var ikke stats noe som var viktig, man så hvor mange kills man hadde fått etter hver runde, og kanskje noen andre poeng, men thats it! Visst fantes det sider gjord av ildsjeler og computerwiz's der man kunne se og sammenligne stats, men det var ikke viktig på noe sett, det var bare på moro.Ta for eksempel spillet Ghost Recon i sine förste dager. Der kunne man finne segn en busk, ligge der som sniper og beskytte flanken. Man kunne slappe av og pulsen roet seg. Kom det en Fi forbi så fikk man en kill, eller så fikk man det ikke. Viste statsen 0 etter runden så var det ingen som brydde seg om det, man hadde endå gjort jobben sin.

Må ha kills, nå! Spiller man idag, Counterstrike, BF2, Quake eller annet, så har man tilgang til detaljert stats hele tiden under spillets gang. Ligger man dårlig an så sporrer det visstnok til bedre prestasjoner, men man blir også stresset til å jage kills overalt der det kan finnes mulighet. Teamplayet forsvinner til fordel for ens egne poeng. Istedet for å sammenkjöre som et lag for å beskytte eller ta et område virrer man rundt som en kåt kanin på jakt etter et to sekunders engangsknull, man må jo få kills og poeng!

Jeg har mer og mer fått opp öynene for spill av typen WWII online, der statsen bare er nåbar etter endt spill og ved å logge deg inn på den enkelte spiller. Der en runde kan ta noen timer (faktisk flere dager), og teamplayet er a og o for å nå målet.

Begynner jeg å bli gammal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe i det du sier. Jakten på å forbedre sine egne stats går definitivt ut over teamspillet ganske ofte. Jeg må innrømme at jeg ser ofte hvilke medaljer jeg har og hvilke jeg ikke har. Da fester det seg i bakhodet mitt at jeg burde spille support for å komme litt nærmere veteran badgen. Men for det meste tar jeg de bare som de kommer. Uten å prøve prøve noe ekstra. For e jeg får de som regel hvid jeg har greid forhåndskravene.

En kompis av meg spiller bare for moro og driter i stats og medaljer. Han har vunnet en del flere kamper enn han har tapt. Går man inn for at laget skal vinne og ikke at en selv skal vinne så går det ofte mye bedre for laget. På den andre siden synes jeg at det er litt greitt med medaljer óg da det er en måte å se hvor bra du har gjort det. Men jeg synes ikke at du er blitt for gammel som føler det slik. Føler det slik selv av og til, men det er noe kommer til å bli ved spillingen en god stund fremover antar jeg.

Skrevet (endret)

jakten på X antall Revives/Heals/Resupply/repairs/support tasks o.l. går utover teamplay? jaha...`? BF2 er vel ett av de få spillene som belønner dem som gjør noe for laget utenom å bare drepe FI...

Endret av MrLee
Skrevet

Enig med Elendil, Stas har både positive og negative sider - i tillegg til å være misvisende.

Syntes for såvidt at stats gir en ny dimensjon til online-spillingen. Det er faktisk ganske tilfredsstillende å kunne lese av sin egen progresjon, regresjon, MEN... det har blitt litt vel mye fokus på dette.

Det er sjeldnere og sjeldnere at jeg opplever å komme i en squad som aktivt arbeider sammen på Public-servere. Og dette tror jeg faktisk har mye sammenheng med den enkeltes fokus på egne ribbons og badges.

Om det er på grunn av stats-jaget eller ikke, vet jeg ikke, men BF2 syntes å ha degenerert til å bli en kombinasjon av hardware-junkies og infanteri-delfiner.

Skrevet

Når jeg spiller er det for å ha det morsomt.

Jojo, av og til så spiller jeg litt sniper for å få sniper badge, men det er bare av og til.

Jeg prøver å ha ære når jeg spiller.

Jeg hjelper medsoldater og baceraper aldri.

Når jeg løper igjennom skuddene i Karkland for å hjelpe en fallen soldat er det ikke for poenget, men for den stakars soldaten.

Når jeg er kommandør nekter jeg plent å gi amo til snipere på de amrikanske båtene som baceraper.

Jeg kjefter på de squadene som består av to karer i fly som bestandig baceraper, og jeg prøver å hjelpe der det trengest mest, selv om jeg til tider får et par teamkills når jeg slipper artillery på et par medsoldater som er stengt inne med 20 motstandere.

Jeg prøver dessuten å få helikopteret/bilen full før jeg drar ut på tokt.

Både jeg og de som sitter på har fordel av det.

Nå skal jeg ikke si at å være best ikke har en god følelse.

Men nå trykker ikke jeg TAB hvert minutt.

Både fordi jeg foretrekker å se det når runden er over, og fordi jeg ikke er den beste i verden.

Jeg er mer kanonføde enn Rambo er jeg redd.

Skrevet
Berd, jeg tror jeg elsker deg...på en sånn ikke homofil måte (er det mulig?? )

5533743[/snapback]

Bare husk at seier til en hver pris er ikke en virkelig seier.

Skrevet

Til tider er det greit med stats og kill. På BF2's servere sier de at Statspadding ikke er lov, men jeg tror ikke noen merker det....(Hvis jeg har forstått ordet riktig) Men jeg må innrømme at det er få spilloppleveleser som gir mer stolthet enn å få en gullmedalje på en 64-spillerbane. Jeg bryr meg kun om kills, og prøver å drepe folk samtidig som jeg gjør litt for laget!

Skrevet

Folkl skulle vært mer slik som bred (altså som han utaler seg til være)! blir så lei når jeg konstant trykker "I need a ride" helt til "Stop yeacking, and...osv." og den med transport ikke greier å bry seg. Blir så forbanna på den egoisten da altså! :nei: GO, Teamplay!!

Skrevet
Joda. Enda verre er det når du går ut for å fikse tanksen så kjem ein og stjeler den. :(

5550989[/snapback]

Hater det så jævlig. :mad:

Tok apcen til commanderen vår en gang på karkand, men det var fordi han absolutt skulle kjøre apc og hoppet ut for å ta flagget ved hotel( :hmm: ). Endte med at han sprengte meg med C4.

Skrevet
Joda. Enda verre er det når du går ut for å fikse tanksen så kjem ein og stjeler den. :(

5550989[/snapback]

Hater det så jævlig. :mad:

Tok apcen til commanderen vår en gang på karkand, men det var fordi han absolutt skulle kjøre apc og hoppet ut for å ta flagget ved hotel( :hmm: ). Endte med at han sprengte meg med C4.

5552192[/snapback]

commander har igenting i en APC å gjøre i det heletatt! jævelen skulle holdt seg gjemt inni en busk ett eller annet sted og gjort jobben sin, istedet... Spesiellt hater jeg idiotcommandere som tror de er tryggere i en APC/tank i UCB... Stjeler en VIKTIG ressurs fra laget på den måten...Faen ta dem alle sammen. (slike ting driver meg til Teamkills...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...