Gå til innhold

Trenger hjelp med PSU


Anbefalte innlegg

Har en Antec True Power 380W PSU. Når jeg starter maskinen så ligger 5v på 4,13v. Hver gang jeg skal bruke maskinen så må den stå ihvertfall 5minutter, siden den ikke vil starte, harddiskene starter/snurrer opp også *klikk* repeter fram til 5minutter har godt, og da funker det fint.

 

Når jeg da sjekker volten så ligger 5v på 5v. Jeg prøvde å fikse det ved å sjekke ledninger også lignende, tok også å rense maskinen for støv. Da jeg skulle prøve å slå på maskinen så funka ikke trikset ovenfor. Jeg kan nå kjøre min pc med 1 harddisk (jeg har 2 stykk og 2 cdrom) og Athlon 3000+ XP på 1300mhz. Da funker alt fint.

 

Jeg kjøpte en ny PSU (CP4-350W, ser ut som noe tyske greier) fra min lokale databutikk, på denne funka alt sammen men den slo seg av etter en stund. For å starte pcen igjen må jeg sla av/på bryteren på PSU. Har mistanke at den slår seg av pga. overvolt siden 12v ligger på 12,9v.

 

Lurer da på om det er noe jeg kan gjøre med min Antec PSU? Siden det virker som den bare er ødelagt på startup, ikke når den faktisk har kommet igang. Den nye PSU'en kommer jeg nok til å bytte til noe annet, mest sannsynlig en annen PSU med høyere kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er strømforsyningene fortsatt innenfor garantien?

Isåfall ville jeg kontaktet forhandleren(e) du kjøpte hos.

 

Det første tilfellet du beskriver kan minne om flere ting; overbelastning, eller feil med spennings-stabiliseringen internt i strømforsyningen.

Blir strømforsyningen varm?

Har du prøvd å starte strømforsyningen uten noe koblet til, for å måle spenningene med et voltmeter?

 

Så lenge du er 100 % sikker at det ikke er noe galt med den andre hardwaren i systemet, så skal man ikke utelukke at du har hatt uflaks, og fått 2 defekte strømforsyninger.

 

Her er en guide for å starte strømforsyningen uten hovedkort koblet til;

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=158981

Lenke til kommentar

Hei.

 

Antec er ikke noe dårlig kvalitet for å si det slik, men som de andre nevner her så kan det ha oppstått en intern feil i psu, pga, dårlig lodding osv. det opplevde jeg med mitt når jeg moddet dette, oppdaget feilen ganske sjapt og rettet på dette. hadde jeg ikke oppdaget dette så hadde det nok ikke gått så bra.

 

Har to antec psu og begge går som en drøm, det sist nevnte hadde jeg ikke noe problemer med i det hele tatt så jeg antar at enkelte har en fabrikasjons feil.

 

Fabrikasjons feil har du aldri noen garanti for at du ikke får uansett.

 

For å ta det kort, jeg hadde ikke nølt et sekund med å velge Antec igjenn. de er støy svake og yter godt.

Lenke til kommentar
Blir strømforsyningen varm?

litt, men ikke mer enn det den alltid har blitt.

 

Har du prøvd å starte strømforsyningen uten noe koblet til, for å måle spenningene med et voltmeter?

Har nok ikke gjort det nei, har heller ikke tilgang til et voltmeter.

 

Er strømforsyningene fortsatt innenfor garantien?

Nei, PSU'en fulgte med et kabinett jeg kjøpte og har hatt den i over 2 år nå. Garantien var for et år tror jeg.

 

Bytta den CP4-350W til en Fortron Strømforsyning ATX 400W 120mm Vift. Så at Forton skulle liksom være bra kvalitet. Er det sammen problemet nå også, PC'en slår seg av (samme problem som ovenfor). Jeg kan ihvertfall kjøre alt (2 HDD og 2 CDROM), men må kjøre 1300m mhz istedet for 2167 mhz.

 

Har titta litt rundt etter "reviews" over den Fortron PSU'en, den ble sist testa på Athlon 1800 XP. Trodde ikke det skulle ha så mye å si egentlig, men det har vel det da. Noen forslag hva jeg skal gjøre? Bytte PSU igjen, hvis så til hva?

Endret av IceBlock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...