Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål om pc i bil edit: xbox360


Krabba

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å putte inn en pc i bilen til å kjøre film musikk osv..

 

lurte litt på hva som er det beste.

hørt litt snakk om itx og mac mini.

men jeg tenkte litt på en vanlig bærbar som jeg kan ta ut og bruke til andre ting også. jeg er litt ny på dette her så hva trenger jeg egentlig ?

 

1pc

en 12v - 230v omformer

et bedre lydkort ?

 

tenkte på en billig touch skjerm fra carputer.

er det lett å koble til en større pc lcd skjerm til å ha baki bilen i tillegg til dette, eller er det ikke så lurt med tanke på kondens osv ?

 

anlegg for øyeblikket er:

aiwa spiller

lightingaudio bolt 12"

lighting audio 4 kanals forsterker

infinity 6x9 ( med ødelagt diskant) skal skiftes

lighting audio 6.5" i side dør som front

 

er ikke heilt sikker på om jeg skal kjøpe nye 6x9 eller gå for et bedre frontsystem enda.

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på den siste linja di der, så vet jeg at Jalla er enig med meg hvis jeg sier jeg ville gått for et realt frontsett ;)

 

Skjerm i bil er bare å rigge til, men kjøp noe litt skikkelige saker der..

 

 

Resten av det du lurer på er jeg ikke så sikker på så vent på svar fra Jalla :)

Lenke til kommentar
Med tanke på den siste linja di der, så vet jeg at Jalla er enig med meg hvis jeg sier jeg ville gått for et realt frontsett ;)

 

Skjerm i bil er bare å rigge til, men kjøp noe litt skikkelige saker der..

 

 

Resten av det du lurer på er jeg ikke så sikker på så vent på svar fra Jalla :)

5504471[/snapback]

 

 

ja sitter å lurer litt på det der med fronsett, skal tenke litt mer på d ;)

vi får vel bare vente på svar fra jalla da :)

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Enig! ikke vits å omforme seg til døde når du får tak i kabinetter som har innebygd 12V opplegg som kan kobles rett på.

Tja, nå har jeg ikke gravd for mye borti bilPC ennå, men det er stadig utvikling på den fronten, en skal ikke lukke øya lenge før en ser at en plutselig har gått glipp av noe.

 

En bærbar er ikke noe dumt utgangspunkt.

Den skulle klare å kjøre slikt som Foobar Mediaplayer.

Har snappa opp litt av hvert om dette her og der og har fått med meg at det også er mulig å få tak i mini ITX kort som er beregna for PentiumM, noe som rett og slett er genialt.

 

Hva tilkoblinger angår så er det kanskje like greit å satse på et eksternt USB/Firewirekort med dedikerte utganger eller en D/A konverter som tar signalet rett fra utgangen fra det innebygde 5.1/7.1 lydchippen på hoverdkortet og splitter det opp så du får mata forsterkene om duskal ha surround.

Ellers er det jo vanlig plugg bak for stereolyd.

Griffin_Technology_Powermate_USB_Universal_Audio_Controller__Computer_Components_1040_PMT-resized200.jpg

Denne saken er også nevnt som en meget nyttig sak her.

 

Epifant mener jeg har endel fornuftig på dette området, har rappa litt fra ham her. (Ikke skyt meg for det hehe ;))

Lenke til kommentar

Det gjør meg ingenting som helst at andre låner av forslagene mine, det tar jeg bare som et kompliment! :)

 

Noen punkter å ta med seg videre:

1. har du allerede en bærbar som duger, bruk den. Lag heller en form for dock under setet e.l. Det er mye bedre både med tanke på frost og tyveri. Dessuten slipper du utgiftene til TO maskiner.

2. kjøp et eksternt lydkort dersom du er opptatt av god lyd. Om du ikke er fullt så kresen tror jeg den innebygde lydutgangen kan være like grei.

3. sjekk litt rundt for fjernkontrollmuligheter. Touchscreen er en ting, men det finnes også mye annet spennende. Trackball-mus, Griffin Powermate (slik Jalla viste) Shuttle Contour, mobiltelefon, osv. Mulighetene er MANGE, og gjør man det gjennomtenkt kan man kanskje til og med slippe touch-funksjon på skjermen.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Kaster meg inn her litt

Noen som har linker til skikkelige carputer prosjekt? Der det står hvilken maskin og priser som blir brukt? Har søkt litt, men er så mange som bare er rot og dårlig forklart...

Har gått og ventet på at noen har komt med en skikkelig gjennomgang av carputers, men har ikke komt noe enda...

Edit: Kan kjøpe tv-kort så har du TV i bilen også ;)

Er antennen såpass at man kan ha den for eks. i bagasjerommet eller må den stå i fri luft? Det blir jo grise-stygt...

Endret av icer
Lenke til kommentar

beklager at jeg ikke har vært innom på litt. jeg har en gammel bærbar liggende, 433 mhz. den blir nok i knappeste laget mtp film osv, men burde vel være grei som en rein audio kilde. men jeg har no tanke på noe som er litt kraftigere.

har titta litt mer på macmini og må si den er veldig snerten og heller ikke så dyr, men litt kjipt at man ikke har windows plattformen.

 

en mini itx med pentium m hørtes jo spennende ut.

 

jeg fikk en liten ide her en dag, hva med en xbox360 ?

den er jo veldig billig og man får jo mye kraft for pengene. eneste er vel kanskje at den trekker en del, kanskje litt for mye? den har jo usb for ekstern harddisk, god tråløs styring ( kan også slåes av og på via tråløst ) kjører multimedia, man kan spille også :) den har jo også en grei dvd avspiller. og når chip osv blir tilgjengelig så kommer det seg sikkert veldig på software siden som ved den gamle xboxen. noen synspunkter?

 

om den trekker for mye kan no kanskje en vanlig xbox være et alternativ, pluss den er enda billigere.

Lenke til kommentar

Hva som er kjipt med at Minien ikke har Windowsplattformen må jeg innrømme at jeg ikke skjønner. Men hver sin smak :)

 

PS: om du venter littegranne kommer nok Minien med Intel-prosessor den også, og da kan du bruke både OS X, Linux og XP om du ønsker det. Ikke rett ut av boksen riktignok, men det ser ut til å ikke være de største hindringene for å få det til...

 

En Xbox tror jeg kan være ganske ypperlig. Jeg vet ikke hvor mye strøm den trekker, men den bør ihvertfall være tilstrekkelig til de fleste oppgavene du setter den til.

Lenke til kommentar

jeg fant noen specs på strømforsyninga på xbox360:

 

AC input:

input:205watt

input: 2,7A for 200-240v

 

DC output:

output:203watt

output:16,5A for 12 volt.

output 1A 5v

 

med tanke på de output verdiane så burde d gå greit i en bil d..

men man burde vel ha en 12v input psu, noen som vet hvor man kan få tak i en sånn som passer til xbox 360? eventuelt kan man vel modifisere en standard pc psu.

 

kanskje d bare er lettere å bruke en 12-230v omformer og bruke orginal forsyninga?

alla denne: http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...277826494fe5610

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg gått for en 12V-12V PSU, men det er meg (og jeg kan nok være litt sær til tider)  ;)

 

Skriv en mail til Robin hos Carputer og spør om inverteren du linket til vil fungere fint med XBoxen.

5547414[/snapback]

 

 

sjønner at det er litt wasted å gå fra 12-230-12

men jeg må no gjør noen modifikasjoner med xboxen om jeg går for 12-12..

er greit å kunne ta den rett ut av bilen og rett til stua om jeg ønsker det en kveld...

+jeg slipper å kjøpe ny psu..

 

høres ikke det dånn passe fornuftig ut da eller?

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

En Xbox koster vel ikke mer enn at du kan kjøpe to? Uansett, hvor mye tror du EGENTLIG kommer til å flytte den frem og tilbake?

 

Xboxen er vel i bunn og grunn en ganske standard maskin i tøff innpakning, så det vil nok ikke være noen strørre problemer rundt PSUen. Jeg har dog ingen erfaring med dem selv, så det kan være lurt å forhøre seg litt rundt på www.carputer.no, www.avforum.no eller kanskje www.mp3car.com.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
En Xbox koster vel ikke mer enn at du kan kjøpe to? Uansett, hvor mye tror du EGENTLIG kommer til å flytte den frem og tilbake?

 

Xboxen er vel i bunn og grunn en ganske standard maskin i tøff innpakning, så det vil nok ikke være noen strørre problemer rundt PSUen. Jeg har dog ingen erfaring med dem selv, så det kan være lurt å forhøre seg litt rundt på www.carputer.no, www.avforum.no eller kanskje www.mp3car.com.

 

:thumbup:

5548135[/snapback]

 

no sitter det en cpu med trippel kjerne, kraftig skjerkort og gpu ram isteden for vanlig ram i en xbox360, med andre ord, du får en helvettes pc for bare ca 2000kr (den uten harddisk, men må jo en extern til uansett) så den gruser en carput pc ganske kraftig + at den er mye dyrere...

 

kjipt at det ikke er chip ute enda, men det er nok innen rekkevide snart. man ka fortsatt se alt av dvix mp3 osv med windows media player i orginal tilstand.

 

hvor mye den blir flyttet er no gjerne så som så, du har vel rett i d, men er jo greit å ha muligheten.

 

men trekker en 12-230 omformer så mye mer da ? er den mer ustabil ? jeg sjønner jo at en man slipper å transjormere spenninga ned igjen til 12v. har dette egentlig så mye å si? det vil jo være så mye enklere å lage et 230v uttak og bare koble den rett i uten å måtte begynne å modifisere boxa..

 

noen som har litt mer greie på omformere enn meg som kan komentere ?

Lenke til kommentar
epifant, det er snakk om xbox 360 her ? ;P

 

hadde vurdert en vanlig xbox i bil selv.. med chip.. ikke så mye som en 360.

5548229[/snapback]

 

tenkt litt på d sjøl, men er jo litt kult å ha den nye, bedre oppløsning også har man allerede fjernkontroll som kan styre alt. bare jeg ikke må ha ekstra batteri så hadde d vært digg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...