Gå til innhold

plaget med bråk fra cpu-vifta!


kimen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nei jeg tror ikke det er noe som kommer borti men i everest så står det at vifta går på 5000 rpm er ikke det mye?

På det forje hovedkortet så var vifta sånn med en gang jeg slo på maskinen men når windowsen ble loadet så ble den mer stille.

what can i do? :shrug:

Endret av kimen
Lenke til kommentar

I og med at viftene på de fleste HK er temp styrt. (mulig at den ikke var det på det gamle HK) Så betyr jo det at HK mener at CPU er så varm at full fart trengs. Jeg ser to mulige grunner til at den går på full fart.

 

1. Ditt gamle HK ikke kunne styre hastigheten på CPU vifta. Men det kan ditt nye og temp på CPUen er så høy, at vifta må gå fort.

 

2. Det er dårlig kontakt mellom kjøleribba/kjøleren og CPU, og derfor oppstår det mer varme og vifta sliter mer med å kjøle ned CPU.

 

 

Sjekk temp.

Lenke til kommentar

det står 30 grader jeg vet ikke om det er celsius eller fahrenheit men men :dontgetit:

 

edit: jeg har sjekket og det står 86 når jeg trykker på en knapp som skifter mellom fahrenheit og celsius men jeg vet ikke hva som er hva. jeg tipper at 86 er fahrenheit eller hva?

Endret av kimen
Lenke til kommentar
det står 30 grader jeg vet ikke om det er celsius eller fahrenheit men men :dontgetit:

 

edit: jeg har sjekket og det står 86 når jeg trykker på en knapp som skifter mellom fahrenheit og celsius men jeg vet ikke hva som er hva. jeg tipper at 86 er fahrenheit eller hva?

5502245[/snapback]

tipper 80 er farenheit ja.

siden 30 farenheit er under 0 grader :!:

Lenke til kommentar

VIfta går på full fres så lenge du ikke har fortalt den å gjøre noe annet. Det kan du gjøre i BIOS på de aller, aller fleste hovedkort idag. Som oftest heter det Smart Fan, eller QFan, eller Silent Fan eller no, og det finner man som oftest under hardware monitor.

 

Sett temperaturgrensen til 55/60 grader, og vifta vil holde seg så lavt som mulig under denne temperaturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...