machwell Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Heisann, jeg er ikke helt oppdatert på laptop fronten og skal ha meg en ny... Når kan vi vente at det kommer Dual-Core prosessorer i bærbare PC'er på markedet i Norge. Tenker på maskinprodusenter som Acer, FSC o.l. Hvilket prisnivå kan vi forvente? Jeg har hørt at selve produksjonsprosessen skal være billigere for disse enn for Centrino M processorene, men det er vel heller usannsynlig at PC'ene med disse prosessorene blir billigere enn de nåværende? Noen som vet noe? Michael Robberstad
kvase Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 fant litt her http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...D29536D3BDA60A1
csm-101 Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Vel, Dell kom med en variant for et par-tre uker siden: Inspiron 9400. Acer har, såvidt jeg kunne se på acer.no 5 forskjellige modeller for øyeblikket med dual-core prosessorer. Kan desverre ikke nok om disse prosessorene til at jeg kan spå prisnivået fremover.
Bolson Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 På kort sikt vil selve CPU nok ligge 30 - 90 % høyere i pris enn Dothan med samme klokkehastighet. Acer har både SC og DC i prislista, og prisforskjellen ser ut til å være fra 2000 - 3000 kr. Men her er det også andre endringer i spec. Ser ut som at mulige leveranser kan komme i gang i begynnelsen av februar. Produksjonskostnader har minimal betydning for prising av CPU-er (bare som nedre grense i slutten av en CPU sitt livsløp). Tror virkelig prisnedgang på Intel Core Duo kommer først når AMD Turion 64 kommer med DC (dersom de velger å prise den aggressivt.). Noen spekulasjoner går ut på tidlig Q2, andre mener den kommer først sammen med ny sokler og på 65 nm. Så spekulasjonene er sent Q2, tidlig Q3. Men det er sikkert de som har bedre opplysninger om dette enn jeg har. Ellers mener jeg at Core Duo (Yonah) bare er en mellomfase, og selv med en 3 1/2 år gammel bærbar, velger jeg å vente til jeg ser resultatene av Turion 64 DC og Yamato plattform, samt releasedatoer for Merom. Spiller ikke særlig på bærbar, den brukes 90 % til jobbrelatert oppgaver som ikke er så krevende. Det mer krevende kan den stasjonære ta seg av. Så jeg kan vente et halvt år til. Så må du ha deg ny bærbar PC i dag, og har råd til det beste - er vel det Core Duo (med unntak av noen spesielle løsninger med A64 X2 cpu-er). Men jeg ville nok valgt en Centrino (Dothan), eller Turion 64 i så rimelig prisklasse som mulig (god nok) dersom jeg skulle kjøpt meg bærbar i løpet av de 2 neste månedene.
Sorce Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Finnes nå flere Core duo pcer i komplett sine prislister.. har enda ikke sjekket om dem er på lager.. men regner med dem er rett rundt hjørnet
el_cash Skrevet 25. januar 2006 Skrevet 25. januar 2006 Ellers mener jeg at Core Duo (Yonah) bare er en mellomfase, og selv med en 3 1/2 år gammel bærbar, velger jeg å vente til jeg ser resultatene av Turion 64 DC og Yamato plattform, samt releasedatoer for Merom. Spiller ikke særlig på bærbar, den brukes 90 % til jobbrelatert oppgaver som ikke er så krevende. Det mer krevende kan den stasjonære ta seg av. Så jeg kan vente et halvt år til. 5495327[/snapback] Godt å se at det er flere som tenker som meg. Har selv en tre år gammel laptop som i utgangspunktet er moden for utskifting, men jeg venter også på ny generasjon dual core. Hvorvidt det blir Intel eller AMD har jeg ikke tatt stilling til, det vil tester vise når de er tilgjengelige om et halvt års tid. Ofte er det lurt å ikke vente med å kjøpe; det kommer jo alltids noe bedre. Men hvis du er ute etter egenskapene til dual core spesielt (og kanskje også vil ha med Win Vista på kjøpet), så er det lurt å vente et halvår eller drøyt så. Hvis ikke, så kjøp dagens dual core!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå