Gå til innhold

Lagring av bilder ved ferie


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et lite problem som sikkert andre kjenner seg igjen i.

 

Når jeg er ute på lengre reiser så vil jeg gjerne lagre unna en del bilder istedet for å bruke mange minnekort.

 

Jeg har en Nikon D70 som jeg bruker til å ta bilder i RAW format.

 

Er det noen som har anbefalinger ang lagringsmedia:

- som har mye lagringsplass

- som kan brukes ved reiser

- gjerne med visning av bilder

- Stor lagringsplass ( over 10GB )

- Ikke for stort

 

Hva med Nikon Coolwalker?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har et lite problem som sikkert andre kjenner seg igjen i.

 

Når jeg er ute på lengre reiser så vil jeg gjerne lagre unna en del bilder istedet for å bruke mange minnekort.

 

Jeg har en Nikon D70 som jeg bruker til å ta bilder i RAW format.

 

Er det noen som har anbefalinger ang lagringsmedia:

- som har mye lagringsplass

- som kan brukes ved reiser

- gjerne med visning av bilder

- Stor lagringsplass ( over 10GB )

- Ikke for stort

 

Hva med Nikon Coolwalker?

 

:)

5489871[/snapback]

 

Jeg har en epson p2000 som visstnok finnes i p4000 utgave nå uten at jeg kjenner til forskjellen. Den fungerer glimrende til å lagre dagens fangst samt kikke gjennom bildene. 40GB disk og 3.8 tommers bra skjerm. Viser også mine raw filer (uten mulighet for forstørrelse). Absolutt nødvendig når man skal på ferie og ikke vil ha med pc, og ikke har investert i x antall 4GB kort.

Lenke til kommentar
.

.

Jeg har en epson p2000 som visstnok finnes i p4000 utgave nå uten at jeg kjenner til forskjellen. Den fungerer glimrende til å lagre dagens fangst samt kikke gjennom bildene. 40GB disk og 3.8 tommers bra skjerm. Viser også mine raw filer (uten mulighet for forstørrelse). Absolutt nødvendig når man skal på ferie og ikke vil ha med pc, og ikke har investert i x antall 4GB kort.

5489914[/snapback]

 

Jeg lurte litt på en av de.. Men det er fortsatt litt høy pris... men kanskje :-)

 

Takk for tipset

Lenke til kommentar
.

.

Jeg har en epson p2000 som visstnok finnes i p4000 utgave nå uten at jeg kjenner til forskjellen. Den fungerer glimrende til å lagre dagens fangst samt kikke gjennom bildene. 40GB disk og 3.8 tommers bra skjerm. Viser også mine raw filer (uten mulighet for forstørrelse). Absolutt nødvendig når man skal på ferie og ikke vil ha med pc, og ikke har investert i x antall 4GB kort.

5489914[/snapback]

 

Jeg lurte litt på en av de.. Men det er fortsatt litt høy pris... men kanskje :-)

 

Takk for tipset

5489935[/snapback]

 

Jeg kjøpte meg en Ipod Video og en Ipod camera connector. Synes dette fungerer utmerket. Kjøpte denne istedenfor en epson p-2000 siden jeg la vekt på en skikkelig mp3 spiller i tillegg til bildebank.

 

:w00t:

Lenke til kommentar
.

Jeg kjøpte meg en Ipod Video og en Ipod camera connector. Synes dette fungerer utmerket. Kjøpte denne istedenfor en epson p-2000 siden jeg la vekt på en skikkelig mp3 spiller i tillegg til bildebank.

 

:w00t:

5490563[/snapback]

 

Takk for tipset

 

Hvor mye kostet det? Jeg fant ikke Ipod Video. Var det Ipod Photo du mente?

 

Edit: Tar den RAW format også?

 

:)

Endret av torgeilo
Lenke til kommentar
Min far fikk tømt sitt minnekort over på en CD hos en fotoforetning da han var i "Syden". Vet ikke hva det kostet, men det var ikke så mange kronene.

5490587[/snapback]

Takk for tipset

 

Jeg er ikke så glad i slike løsninger...

Foretrekker å ha kontrollen selv på en egen disk.

 

Det er ikke alltid at jeg er i nærheten av en fotoshop, og jeg føler at jeg har bedre kontroll selv over bildene.

 

:)

Endret av torgeilo
Lenke til kommentar
.

Jeg kjøpte meg en Ipod Video og en Ipod camera connector. Synes dette fungerer utmerket. Kjøpte denne istedenfor en epson p-2000 siden jeg la vekt på en skikkelig mp3 spiller i tillegg til bildebank.

 

:w00t:

5490563[/snapback]

 

Takk for tipset

 

Hvor mye kostet det? Jeg fant ikke Ipod Video. Var det Ipod Photo du mente?

 

Edit: Tar den RAW format også?

 

:)

5490839[/snapback]

 

Jada. Raw filene blir også overført. Men disse kan man ikke se på skjermen slik man kan med jpg filene. Overførings hastigheten har jeg målt til ca. 1mb/s på min, noe som ikke akkurat er super fort. Men det fungerer helt greit. For å si det slik. Den er ikke optimalisert for dette formålet. Men jeg er meget fornøyd. :thumbup:

 

 

edit: gå inn på Ipod video du finner den der. Hvis ikke. Åpne øynene :p

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar

Jeg bruker Apacer CD211 (som kan flashe til CD311) + 2.5 tommers 40GB. Totalt koster disse litt over tusen lappen.

 

Det tar ca 5-10 min å overføre 2GB data (Kingston 2GB Pro Compact Flash). Har overført flere tusen bilder uten problem. Hver lading rekker jeg å overføre 5-10 GB.

 

Apacer CD211 + 40GB disk er:

* Mye lagringplass (harddisken kan skiftes ut til større senere).

* Kan gå på både strøm og batteri

* Størrelsen er ikke så avskrekkende. Litt større enn 2.5 tommer harddisk.

 

Den har ikke mulighet for visning av bilder.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Apacer CD211 (som kan flashe til CD311) + 2.5 tommers 40GB. Totalt koster disse litt over tusen lappen.

 

Det tar ca 5-10 min å overføre 2GB data (Kingston 2GB Pro Compact Flash). Har overført flere tusen bilder uten problem. Hver lading rekker jeg å overføre 5-10 GB.

 

Apacer CD211 + 40GB disk er:

* Mye lagringplass (harddisken kan skiftes ut til større senere).

* Kan gå på både strøm og batteri

* Størrelsen er ikke så avskrekkende. Litt større enn 2.5 tommer harddisk.

 

Den har ikke mulighet for visning av bilder.

5491630[/snapback]

 

Takk for tipset.

 

Dette høres veldig interessant ut, og ikke er det så dyrt heller.

Jeg skal se litt videre på det. Litt synd at man ikke kan se bilder på den, men man kan vel ikke forvente noe mer for en slik pris. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg bruker Apacer CD211 (som kan flashe til CD311) + 2.5 tommers 40GB. Totalt koster disse litt over tusen lappen.

5491630[/snapback]

Tar den raw?

5493764[/snapback]

 

Hei

 

Utfra det jeg har funnet ut om denne løsningen så tror jeg ikke den vil ha problemer med å ta raw format, eller noe annet format ettersom dette er en harddisk løsning hvor selve CD211 kun blir brukt til filoverføring til disken.

Lenke til kommentar
Takk for tipset.

 

Dette høres veldig interessant ut, og ikke er det så dyrt heller.

Jeg skal se litt videre på det. Litt synd at man ikke kan se bilder på den, men man kan vel ikke forvente noe mer for en slik pris. :thumbup:

5492852[/snapback]

 

Bare hyggelig. :) Dersom du ønsker et "lagringstanks" med bildevisning med støtte av RAW, blir prisen dessverre mange ganger doblet (antar du må ut minst 3-4000 kr :( ). Personlig har jeg aldri savnet muligheten for å se på bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...