Gå til innhold

Noen som vil lage "Experimental Slackware"/Distro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ting skjer og tror nok vi snart skal få en snapshot på beina. Kommer til å legge ut en del pakker framover slik at vi får testet mest mulig.

 

Pakkene er tilgjengelig fra:

http://packages.slackforge.net/eslack/snapshots/s01/

 

For øyeblikket så er jeg ferdig med alle libs (kan utvides etter behov), kernel, X, samt en del programmer.

 

Hvis noen har lyst til å teste pakkene så må man bruke Slackware Current. Det beste er å installere bare A fra Slackware og installere resten fra eSlack.

 

BTW: Er åpen for forslag når det gjelder navn på distroen.

 

Mål for s01:

- komplett sett med pakker (mulig vi utsetter server til s02)

- kernel 2.6 [DONE]

- Optimalisert for i686 [DONE]

- Kompatibel med slapt-get (default pakkebehandler) [DONE]

- Forenklet byggesystem (BuildPKG) [DONE]

 

Mål for s02:

- Full støtte for depsjekking gjennom slapt-get (har begynt, men tar tid)

- Ny installer/LiveCD (enten lage fra scratch eller basere oss på SlackNET)

- Styling

- Utvide pkgtools (oppsett av diverse tjenere osv) (blir nok utsatt)

 

Når vi får tid:

- gcc 4

- glibc 2.4

- xorg 7

Lenke til kommentar

Hva bruker du minnet til egentlig? :p

 

Gjør ikke noe om base ikke blir ferdig enda, trenger ekstra tid på testing av libs uansett.

 

EDIT:

 

Når det gjelder GCC så er det helt greit å inkludere 4.x _hvis_ ingenting bryter. De pakkene som nå ligger ut er kompilert mot 3.4.5 (utennom X som er kompilert mot 3.4.6).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Har testet ut mulighetene med å fjerne hotplug og erstatte den med udev. Synes jeg nå har fått til en ok løsning. Fordeler er at hw blir funnet tidligere og ikke minst vi sparer litt tid under oppstarten.

 

Pakker er tilgjengelig her: http://packages.slackforge.net/eslack/testing/

 

Har bare testet dette på to maskiner, men det fungerte strålende på dem (med andre ord jeg garanterer ikke at det fungerer hos deg ;) ).

 

Merk at man _må_ ha kernel 2.6.15+ (helst den som ligger under snapshots).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Har jobbet litt med styling i dag, er langt i fra ferdig, men tenkte jeg kunne legge ut noen forslag :)

 

Framebuffer

Svart terminal er ut. På tide å få litt farge i tilværelsen.

eslack_default_framebuffer.thumb.png

 

Login manager

Har valgt å bruke SLiM som standard, denne er veldig liten og minimalistisk, men med mange skulte (og gode) funksjoner. Det eneste den ikke har i forhold til GDM/KDM er støtte for nettverksinnlogging.

eslack_default_login.thumb.png

 

Desktop

Har konsentrert meg om Fluxbox (kommer vel ikke som en bombe). Mitt mål er å vise at Fluxbox også kan brukes av "vanlige" personer. eSlack vil selvsagt inkludere mange WMs/DEs (som også skal styles).

eslack_default_desktop-1.thumb.png

eslack_default_desktop-2.thumb.png

eslack_default_desktop-3.thumb.png

eslack_default_desktop-4.thumb.png

Lenke til kommentar

Er nok bare meg og Hotstian for øyeblikket, men det går (har såklart ikke skadet med flere ;) ).

 

EDIT:

 

XFCE er nok ikke akkurat så høyt på listen. Sikkert helt grei for de som bruker den, men jeg synes den har store mangler (det er ikke en DE, men heller ikke en WM). Er også begrenset hva som kan styles/konfigureres. Det vil hjelpe en del når Thunar tar over som filbehandler, men det er noe med XFCE som jeg bare ikke liker.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...