Gå til innhold

Scrolle hele siden, med frames...


Anbefalte innlegg

Heisann. :)

 

Først og fremst, ta en titt på: http://www.internationalfriend.com/IFa.htm

Dette er siden problemet ligger på...

 

Bare så det er sagt, den er fortsatt veldig under bygging :p, men det jeg vil ha for nå er som følger: Jeg vil at de besøkende ikke skal kunne scrolle navigasjonsgreiene på hver side (altså ikke ha noen scrollbar der). Dette burde jo ikke være noe problem ved bruk av scrolling="no", men av en eller annen grunn blir nå alle framesene "kuttet" ved slutten av siden. Dette gjør at ikke hele siden vises med mindre brukeren har ekstremt høy skjermoppløsning..

 

Er det noen vei rundt dette? En måte som gjør at brukeren kan få en scrollbar helt til høyre som scroller HELE siden som en?

 

Jeg er åpen til å droppe frames helt, HVIS noen kommer opp med et godt alternativ. Bare husk, navigasjonsmenyene er PHP!

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det smarteste vil jo så absolutt være å droppe hele frames-opplegget og gå for php. Det er ganske enkelt med et script som dette, som du legger der du vil vise innholdet:

 

<?php
/*	______________________________________________________________________
_INCLUDESCRIPT_v1.3___________________________________mortz.tjokk.net_

Forfatter:   Morten Daniel Fornes
E-post:      [email protected]
Hjemmeside:  http://mortz.tjokk.net
Sist endret: 21/10/2005
_______________________________________________________________________
*/

/*** KONFIGURASJON ***/

$default	= "hovedside";	// fila som skal inkluderes hvis variabelen er tom.
$directory	= "sider";  // mappa filene dine ligger i.
$extension	= "php";  // filendingen på filene dine.


/*** SCRIPTET STARTER HER ***************************************************/
/*** (ikke gjør endringer med mindre du vet hva du gjør! =) *****************/

$page = $_GET['page'];

// for å hindre at det inkluderes fra uønskede plasser (stopper hackerne)
if (preg_match('/(http:\/\/|^\/|\.+?\/)/', $page)) echo "I'll h4x yuo!!1"; 


elseif (!empty($page))          	// sjekke at variabelen ikke er tom.
{
if (file_exists("$directory/$page.$extension"))    // sjekke om fila eksisterer.
 include("$directory/$page.$extension");    	// inkluder fila.
else              // hvis ikke,
 echo "<h1>Error 404</h1>\n<p>Finner ikke siden!</p>\n";	// skriv en feilmelding.
}
else              	// eller,
include("$directory/$default.$extension");    	// inkluder fila som definert som $default.

?>

 

Så legger du bare alle filene du vil inkludere i mappen $directory, og som linker skriver du f. eks index.php?page=links , da vil den include filen sider/links.php .

 

(scriptet er hentet fra mortz, orket ikke å lage et selv).

 

edit: Litt nøyere forklart.

Endret av anners
Lenke til kommentar

Men spørsmålet er bare... Hvordan vil dette se ut? Vil ikke bare sidene skli inn i hverandre? Vil menyene fortsatt stå på hver sin side? Og vil jeg fortsatt få banner på topp og de hvite greiene på sidene?

 

Dessuten vil jeg ha muligheten til å endre innholdet i én frame uten å måtte "send ut" HELE siden på nytt...

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Dette vil jo ikke endre måten siden ser ut på på noen måte, du plasserer det bare i index-filen akkurat der du vil vise innholdet. Stol på meg, det er en mye bedre løsning enn frames.

Men siden må jo lastes på nytt da, ettersom det på en måte blir en ny side du laster.

Lenke til kommentar

Du lager ganske enkelt en side(index.php) hvor du har både menyen til venstre, headeren og innloggingsboksen og det der til høyre. Der hvor du vil ha hovedinnholdet setter du inn det scriptet jeg har vist i et tidligere innlegg.

Så legger du alle filene/sidene dine i en mappe(sider), og har samme ending på dem(greiest med .php hvis du skal bruke noe php). I menyen skriver du ikke sider/blablabla.php, men index.php?page=blablabla .

Skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...