Gå til innhold

Kjøpe Socket 939 hk + CPU - Ønsker tips!


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Skal kjøpe nytt hovedkort + cpu, har sett meg ut dette:

 

Msi Mainboard S-939 nForce 3 ATX AGP Audio GbLAN SATA Retail

 

 

AMD CPU Athlon-64 3200+ S-939 2.0GHz 512kB Boxed

 

Noen som vil anbefale noe annet rundt samme prisklasse?

Må ha AGP port på hovedkortet, ellers skal jeg bruke twinmos ram.

 

Og hva er egentlig forskjellen på opteron prosessorer eks opteron 146 og athlon 64 3200 venice?

 

Takker for svar.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
, ellers skal jeg bruke twinmos ram.

 

Og hva er egentlig forskjellen på opteron prosessorer eks opteron 146 og athlon 64 3200 venice?

 

Takker for svar.

5483848[/snapback]

 

Opteron har 1 MB L2 cache, og er svært overklokkingsvennlig. Ofte kan man treffe oppi 2.6-2.8 GHz eller mer hvis man er heldig.

Lenke til kommentar
, ellers skal jeg bruke twinmos ram.

 

Og hva er egentlig forskjellen på opteron prosessorer eks opteron 146 og athlon 64 3200 venice?

 

Takker for svar.

5483848[/snapback]

 

Opteron har 1 MB L2 cache, og er svært overklokkingsvennlig. Ofte kan man treffe oppi 2.6-2.8 GHz eller mer hvis man er heldig.

5483968[/snapback]

 

Ok. Ser at andre har klokket 3200+ venice til 2800mhz så da er kansje ikke forskjellen så stor? Hva ville du valgt av venice eller opteron 146?

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å ta en kikke på Asrock 939DUAL-SATAII.  Det har blitt veldig populært for folk som vil beholde agp kortet en stund.  Så kan du oppgradere til pcie når den tid kommer.

5484103[/snapback]

 

Er ikke asrock "billigutgaven" av asus sine kort?

Er bare det at jeg er blitt advart før mot dette merket av en som jobber med data.

Men kortet så jo greit ut.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å ta en kikke på Asrock 939DUAL-SATAII.  Det har blitt veldig populært for folk som vil beholde agp kortet en stund.  Så kan du oppgradere til pcie når den tid kommer.

5484103[/snapback]

 

Er ikke asrock "billigutgaven" av asus sine kort?

Er bare det at jeg er blitt advart før mot dette merket av en som jobber med data.

Men kortet så jo greit ut.

5484121[/snapback]

 

det er utrolig mange her på forum som har kjøpt det kortet, og som tilsynelatende ikke har noen problemer med det, så hvorfor ikke? (Dessuten kan du tenke på det slikt: Asus = kvalitet. MSI = billig. Ergo er "billig"-merket til Asus ikke så langt unna MSI når det gjelder kvalitet :p )

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å ta en kikke på Asrock 939DUAL-SATAII.  Det har blitt veldig populært for folk som vil beholde agp kortet en stund.  Så kan du oppgradere til pcie når den tid kommer.

5484103[/snapback]

 

Er ikke asrock "billigutgaven" av asus sine kort?

Er bare det at jeg er blitt advart før mot dette merket av en som jobber med data.

Men kortet så jo greit ut.

5484121[/snapback]

 

det er utrolig mange her på forum som har kjøpt det kortet, og som tilsynelatende ikke har noen problemer med det, så hvorfor ikke? (Dessuten kan du tenke på det slikt: Asus = kvalitet. MSI = billig. Ergo er "billig"-merket til Asus ikke så langt unna MSI når det gjelder kvalitet :p )

5484163[/snapback]

 

Asus har jeg ihvertfall bare gode erfaringer med, både med et tidligere mATX kort og mitt nåværende a7n8x-x er stødig som et fjell ihvertfall.

Lenke til kommentar

Han har nokk en form for ekstrem kjøling på, tviler på at du får noe særlig over 2400 med boxed kjøler.

 

10*280 3200 på boxed må bare være for drøyt? noen andre?

 

her er det snakk om 3200, han har problemer med å kjøre det stabilt i det hele tatt over 2.7 med vannkjøling

 

i have my system watercooled. i think what is holding me back is my motherboard. i can run 2.7 stable with memory at 2-3-3-6 1t 166 divider with 1.45v cpu and 2.7v memory.

 

Mye av poenget mitt er at jeg tror du kan bli skuffet om du forventer noe slikt

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jepp som du ser over, fant litt info.

 

Kjøp en vappochill high også (obs fire pinns ledning på vifte, kjøp med papst 92mm i steden), så mulig du kommmer opp mot dette.

5484253[/snapback]

 

I utgangspunktet var jeg ikke tenkt å overklokke noe, men helt ok at mulighetene er der. Hva med dette kortet? Asus A8V

 

Ok da sitter jeg foreløbig med 3 valg av hovedkort og 2 cpu valg. Er bra.

MSI kortet er kansje ikke lenger så aktuelt som det var, asrock kortet ser jo ganske ok ut, men nå har jeg altså nytt alternativ fra asus. Takker for svar sålangt, tar også imot tips ang 3200 64 venice/opteron 146 eller annen cpu. Og hvorfor er 3000 64 venice dyrere enn eks 3200 64 winchester? Dette er jo forvirrende :)

Lenke til kommentar

Det er jo et dyrere kort, samt du må ha deg enda et nytt hk når du skal ha pcie grafikkort ved senere anledning. Du har også mulighet til å kjøpe utvidelseskort til M2 når de nye prosessorene kommer senere i år. I tillegg er det svinebillig, og en stor brukerdatabase rundt kortet her på forumet. Så jeg hadde ihvertfall slått til på asrock kortet.

 

Chipsettytelse vet jeg ikke så mye om, men iom at Asrock kortet har pcie, går jeg utifra at det tilhører en nyere generasjon og dermed har bedre ytelse enn A8V. Noen som kan kommentere dette? Trodde chipsetttet som er på Asus A8V (VIA K8T800Pro) var det som skulle konkurrere med nforce3?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
Det er jo et dyrere kort, samt du må ha deg enda et nytt hk når du skal ha pcie grafikkort ved senere anledning.  Du har også mulighet til å kjøpe utvidelseskort til M2 når de nye prosessorene kommer senere i år.  I tillegg er det svinebillig, og en stor brukerdatabase rundt kortet her på forumet.  Så jeg hadde ihvertfall slått til på asrock kortet.

 

Chipsettytelse vet jeg ikke så mye om, men iom at Asrock kortet har pcie, går jeg utifra at det tilhører en nyere generasjon og dermed har bedre ytelse enn A8V.  Noen som kan kommentere dette?  Trodde chipsetttet som er på Asus A8V (VIA K8T800Pro) var det som skulle konkurrere med nforce3?

5484499[/snapback]

 

Ser på testene chipsettene får god kritikk. Må vel bare gratulere å si du har overbevist meg :) Takker håper jeg vil angre like lite på dette kortet som når jeg kjøpte asus a7n8x-x kortet. Så har jeg skjønt opteron er mer beregnet på serverbruk så da regner jeg med bestillingen til SHG er klar:

 

ASRock 939Dual-SATA2

AMD Athlon 64 3500+ "Venice"

Coolermaster HTK-002 Thermal Compound

 

 

Nå er det bare å finne en passende cpu-kjøler (gått opp fra 3200+ til 3500+ venice).

Kan NorthQ Giant UFO 120mm være noe?

SHG krever Kr.2378,- for dette og har alt på lager.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...