Gå til innhold

Backup harddisk, intern eller ekstern usb-hd?


Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe en harddisk til backup, skal jeg gå for en intern eller esktern hd?

 

Har liksom forestilt meg at ekstern hd er sikrest. Hvis jeg har 2 interne hd , kan da feks begge 2 ryke samtidig? Tenker da feks på tordenvær, det kan vel ødelegge kanske mye ?

 

Backup av bilder, musikk, video osv..

 

På forhånd takk.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke sikrere å ha ekstern disk enn å ha intern disk. Om det blir lynnedslag i pcen (som har skjedd her i huset), så vil ikke harddisker, cd-/dvd-brennere og skjermkort bli skadet. Kjøp deg overspenningsvern, så er du ganske trygg.

5483578[/snapback]

Uenig. Ekstern disk kan skrus av når backup er ferdig. Dermed er den skånet for diverse virus/ondsinnet kode og mekanisk havari samt at den er tryggere for eventuelle overspenninger, i motsetning til en intern disk som er i drift så lenge pc er i drift. For ikke å snakke om at man kan ta med seg en ekstern disk, om det skulle bli brann og man må evakuere (ok, setter det på spissen her) er det ofte lettere å røske med seg en ekstern hd enn en hel pc. Overspenningsvern er en selvfølge i alle tilfeller.

 

Hadde et rush med rep av overspenningsskader her for et års tid siden (15-20 stk) og det var faktisk et par disker som måtte byttes. Hovedkortet var helt dødt på disse maskinene.

 

EDIT: Når det gjelder skjermkort er det ikke uvanlig at også disse blir skadet. I blant i kombinasjon med at skjermen er slått ut, men ikke alltid.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Ved en intern disk har du tre faktorer som spiller inn på selve den fysiske sikkerheten.

1 Selve disken, og den sjanse for å få feil uavhengig av noe annet

2 Diskkontrolleren, som kan sørge for korrupte data, sletting av partisjon

3 Strømforsyning, som kan ta knekken på disken ved lyn/overspenning, eller generelt være ustabil.

 

Ved en ekstern disk har du også disse tre faktorene, men der er gjerne 2 og 3 jevnt over dårligere. Kjøper du et eksternt diskkabinett kan du være sikker på at produksjonskostnadene er presset så langt ned som mulig fra en eller annen produsent i Asia. Selv Maxtor har jo også tidligere hatt en del problemer med kvalitet på eksterne disker, og det er nok ikke pga selve disken inne i kabinettet.

Som Muffinman er en intern disk sårbar for punkt 2 og 3, pluss ondsinnet kode, så lenge maskinen står på, men her er i hvert fall punkt 2 og 3 beregnet på mer kontinuerlig drift enn et billig eksternt diskkabinett.

I tillegg vil en ekstern disk bli flyttet mer på, og dermed være betydelig mer utsatt for fysisk påvirkning.

 

Og til slutt vil man få grovt regnet halv ytelse av å ha en disk ekstern over USB, enn å ha den internet via PATA 100/133 eller SATA 150/300.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Jeg synes den beste løsningen er å bruke harddisk skuff. En vanlig disk monteres i en skuff som etter behov kan dyttes inn i en ramme som er montert i en 5 1/4 brønn.

 

Alternativ 1, Alternativ 2, Alternativ 3

 

Alternativ 4.

Ramme for 3 S-ATA disker. Dette er min favoritt, selv om vifta bråker forferdelig. Krever 2 x 5 1/4 brønner og har plass til 3 disker. Skuffene til denne er mindre og hendigere.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar
Jeg synes den beste løsningen er å bruke harddisk skuff. En vanlig disk monteres i en skuff som etter behov kan dyttes inn i en ramme som er montert i en 5 1/4 brønn.

 

Alternativ 1, Alternativ 2, Alternativ 3

 

Alternativ 4.

Ramme for 3 S-ATA disker. Dette er min favoritt, selv om vifta bråker forferdelig. Krever 2 x 5 1/4 brønner og har plass til 3 disker. Skuffene til denne er mindre og hendigere.

5493524[/snapback]

 

 

Takk for forslaget men tror ikke det der passer så bra med min lille sorte aopen kabinett.. :

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...