Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal eg ta EU-kontroll på NAF?


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikke blande meg så mye inn i denne tråden, men vil bare støtte Morten.B. Alt han har skrevet til nå er rett. men nå har tråden spora veldig av.

5550223[/snapback]

 

Vel, jeg synes nå at det Morten B har skrevet stort sett har vært det reneste vissvas. Det er av fullstendig underordnet betydning for en PKK om bilen har en haug med elektroniske dupeditter og statusvorter innbygd i tillegg. PKK skal avsløre om bilen er trafikksikker på testtidspunktet. For å finne ut av det bruker man diverse utstyr som f.eks. 4-gass måler, evt. crosscheck, en spak eller skrutrekker og en hammer eller to. Det er ikke noe som helst krav om at man skal ha fagutdannelse innenfor bilbransjen, man skal kjenne til to - tre bøker med krav og forskrifter, klare å finne fram i STRO-boka og lære å tolerere en haug med forståsegpåere som er redde for at noen skal finne ut at bilen deres er trafikkfarlig slik at de ikke skal kunne råne seg gjennom livet.

 

Alvorlig snakket, det disse verkstedene og sentrene som foretar PKK gjør er å anbefaler at Statens Vegvesen godkjenner bilen evt. anbefale at den ikke godkjennes. For å sikre kvaliteten på det arbeidet som gjøres rundt omkring, innkaller de en rekke biler til etterkontroll på sine stasjoner og i tillegg kommer de på besøk for å kontrollere hvordan testen utføres og at internkontrollen er på plass. Dersom et verksted eller en NAF-stasjon får inndratt sin tillatelse er det helst på grunn av at man ikke har vært nøyaktig nok, har oversett feil. F.eks. rust på bremserør, rust i bærende konstruksjoner eller slitt deler i hjulopphenget. Skulle man føle at man er for strengt bedømt kan man anke, reglene for anking skal ligge ved papirene du får med testresultatet. Det går sikkert an å anke om man føler at feil er blitt for mildt bedømt.

 

Joda, du tråkket meg på tærne Morten B. :cool: Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i det meste av dagens biler og det samme har mine kollegaer. For tiden er det oppgradering på bilelektronikksiden og da bruker vi noen av Norges beste lærekrefter på det området. I tillegg har vi samlinger med Statens Vegvesen hvor vi vurderer biler sammen for å få felles vurdering og slippe tilfeldigheter og vilkårligheter.

 

Når Morten B. mener at andre testsentere enn bilverkstedene er bemannet med gamle, bitre, slitne eksmekanikere som mer eller mindre har mistet gangsynet, så faller det på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Vil ikke blande meg så mye inn i denne tråden, men vil bare støtte Morten.B. Alt han har skrevet til nå er rett. men nå har tråden spora veldig av.

5550223[/snapback]

 

Vel, jeg synes nå at det Morten B har skrevet stort sett har vært det reneste vissvas. Det er av fullstendig underordnet betydning for en PKK om bilen har en haug med elektroniske dupeditter og statusvorter innbygd i tillegg. PKK skal avsløre om bilen er trafikksikker på testtidspunktet. For å finne ut av det bruker man diverse utstyr som f.eks. 4-gass måler, evt. crosscheck, en spak eller skrutrekker og en hammer eller to. Det er ikke noe som helst krav om at man skal ha fagutdannelse innenfor bilbransjen, man skal kjenne til to - tre bøker med krav og forskrifter, klare å finne fram i STRO-boka og lære å tolerere en haug med forståsegpåere som er redde for at noen skal finne ut at bilen deres er trafikkfarlig slik at de ikke skal kunne råne seg gjennom livet.

 

Alvorlig snakket, det disse verkstedene og sentrene som foretar PKK gjør er å anbefaler at Statens Vegvesen godkjenner bilen evt. anbefale at den ikke godkjennes. For å sikre kvaliteten på det arbeidet som gjøres rundt omkring, innkaller de en rekke biler til etterkontroll på sine stasjoner og i tillegg kommer de på besøk for å kontrollere hvordan testen utføres og at internkontrollen er på plass. Dersom et verksted eller en NAF-stasjon får inndratt sin tillatelse er det helst på grunn av at man ikke har vært nøyaktig nok, har oversett feil. F.eks. rust på bremserør, rust i bærende konstruksjoner eller slitt deler i hjulopphenget. Skulle man føle at man er for strengt bedømt kan man anke, reglene for anking skal ligge ved papirene du får med testresultatet. Det går sikkert an å anke om man føler at feil er blitt for mildt bedømt.

 

Joda, du tråkket meg på tærne Morten B. :cool: Jeg har brukt mye tid på å sette meg inn i det meste av dagens biler og det samme har mine kollegaer. For tiden er det oppgradering på bilelektronikksiden og da bruker vi noen av Norges beste lærekrefter på det området. I tillegg har vi samlinger med Statens Vegvesen hvor vi vurderer biler sammen for å få felles vurdering og slippe tilfeldigheter og vilkårligheter.

 

Når Morten B. mener at andre testsentere enn bilverkstedene er bemannet med gamle, bitre, slitne eksmekanikere som mer eller mindre har mistet gangsynet, så faller det på sin egen urimelighet.

5577602[/snapback]

He,he.Det er tydelig at du følte deg krenket siden du la på en god del når du skulle sitere meg.Siden du er NAF mann kan du jo hjelpe oss bileiere med et sakelig svar siden dette sporet litt av(mye min feil).

Vi går ut ifra en normal situasjon:Kunden bruker et verksted som han alltid bruker og som han stoler på.Dette verkstedet bruker han fordi de kjenner hans bilmerke og hans bil da de utfører alle servicene på hans bil.

#Mange tar PKK sammen med servicen.Da er bilen automatisk PKK godkjent og de slipper da å styre med å sette bilen på PKK noe de måtte gjort hvis de skulle på NAF.

#Mange tar PKK på verkstedet,de blir da ringt opp og får beskjed om at f.eks en styrekule er defekt og at det koster så så mye.De takker ja til at at jobben blir utført med en gang slik at de slipper å sette fra seg bilen to ganger noe de måtte gjort hvis de brukte NAF.

#Noen går først på NAF så går de til sitt faste verksted.Da har de alerede sendt signal til sitt verksted om at de ikke ville at verkstedet skulle ta den testen noe som kan oppfattes på ulike måter.

#Når en kunde kommer til et verksted med en PKK fra NAF må de mange ganger bruke tid med å ta bilen inn for å finne ut nøyaktig hva de har annmerket før de kan bestille deler,time og gi pris.Det hadde både kunden å verkstedet sluppet hvis verkstedet hadde tatt testen istedenfor NAF

 

Dette var bare noen eksempler(har flere)

 

Utfører NAF en bedre test enn bilverkstedene? Nei.

Utfører NAF en billigere test? Nei

blir det mere arbeid for kunden? Ja

Er det større sjangs for at NAF som ikke kjenner mitt bilmerke kan overse ting? Ja

Er det store fordeler med å bruke NAF? Nei

Hvorfor skal jeg bruke min og verkstedets tid på å gå der da?? Vet ikke,men det kommer sikker et svar under.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
Vil ikke blande meg så mye inn i denne tråden, men vil bare støtte Morten.B. Alt han har skrevet til nå er rett. men nå har tråden spora veldig av.

5550223[/snapback]

 

 

Dette var bare noen eksempler(har flere)

 

Utfører NAF en bedre test enn bilverkstedene? Nei.

Utfører NAF en billigere test? Nei

blir det mere arbeid for kunden? Ja

Er det større sjangs for at NAF som ikke kjenner mitt bilmerke kan overse ting? Ja

Er det store fordeler med å bruke NAF? Nei

Hvorfor skal jeg bruke min og verkstedets tid på å gå der da?? Vet ikke,men det kommer sikker et svar under.

5599804[/snapback]

 

Betyr den siste setningen i innlegget ditt at du håper at jeg ikke svarer?

 

Egentlig ser det jo ut til at du er en snurt bilmekaniker på et merkeverksted og at du føler at NAF truer din eksistens. Hvis ikke har du da har altfor mye fritid som du bruker på å diskutere profetens skjegg.

 

Vet ikke hva som skjedde da jeg jobbet i Oslo og leverte min bil inn på merkeverksted på PKK, men de ringte meg og sa at jeg hadde oljelekkasje mellom motor og girkasse og at jeg måtte ha ny eksospotte pga. lekkasje. Jeg sa at det reparerer jeg selv, men da jeg hentet bilen var det ingen anmerkning på verken det ene eller det andre. Eller kanskje det hadde å gjøre med at jeg også opplyste at jeg hadde bruktbilgaranti på bilen? Jeg solgte bilen fire år senere, fremdeles var oljelekkasjen bare svetting, eksosanlegget skiftet jeg to år etter den første ontrollen, da var det blitt hull i det.

 

Ikke vet jeg, men det er sikkert forskjell fra sted tilsted og fra verksted til verksted, men der som jeg bor er det ihvertfall slik at folk er svært så skeptiske til merkeverkstedene. De føler at de ikke kan stole på de i det hele tatt. De reiser til NAF for å kontrollere at verkstedet har gjort det de har skrevet regning på!

 

Forresten, hva i all verden mener du med:

 

#Noen går først på NAF så går de til sitt faste verksted.Da har de alerede sendt signal til sitt verksted om at de ikke ville at verkstedet skulle ta den testen noe som kan oppfattes på ulike måter.

 

Er ikke det positivt å signalisere at man ikke skriver ut blankosjekker? :ermm:

Lenke til kommentar

Forresten, hva i all verden mener du med:

 

#Noen går først på NAF så går de til sitt faste verksted.Da har de alerede sendt signal til sitt verksted om at de ikke ville at verkstedet skulle ta den testen noe som kan oppfattes på ulike måter.

 

Det jeg mener er at du viser misstillit til ditt faste verksted hvis du utfører alle reparasjoner og service der,men bruker NAF til å ta PKK.Problemet med dere er at dere markedsfører dere med at dere er et kontrollerene organ som hjelper oss stakkars bileiere som blir lurt av alle de kjeltringverkstedene som er der ute.Les bare på ditt eget inlegg.Er det passende av NAF som du reprensenterer i dette inlegget å trekke frem at du er forsøkt svindlet av merkeverksted?Hele radio reklamen dere kjører går ut på at du blir svindlet av verkstedet ditt,men kommer du til NAF så blir du ikke det.Er det riktig måte å gå frem?Er det ikke bedre å jobbe for å få en bedre tone mellom NAF og resten av bilbransjen?Jeg jobber ikke på noe merkeverksted eller konkurerende bransje og jeg er NAF medlem,men måten dere har klart å få kunder på med å spre missnøye og konflikter på som jeg mener er gal.Du sier jo selv i innlegget at dere er et organ som kan få mekanikere til å føle at deres eksistens er truet.Hvis du tror noen mekanikere går rundt å føler at deres eksistens er truet viser det bare at du tror NAF er et organ som passer på verkstedene.Nei våkn opp før du blir hjernevasket av alle de "gamle, bitre, slitne eksmekanikere" som kalte de i ditt inlegg.

Endret av Morten B
Lenke til kommentar
Søk litt på norges bilbransje forbund.De har tatt opp problemstillingen.Det viser seg at NAF kontrollører for det meste består av eldre tidligere mekanikere som enten var utbrente eller måtte skifte jobb pga helsemessige grunner.De går som noen skygger av seg selv og blir ikke oppdatert på den måten de burde ha blitt.Dette er et problem som de selv innrømmer å streve med da da kontrollørene ikke er "sultne" på å lære noe nytt.I dag er alle komponenter i bilen datastyrt,men folk på NAF har aldri lært hvordan det virker og er derfor ikke de rette folkene for ettersyn.Man må huske på at på dagens biler må man gå på kurs bare for å stille/kontrollere lysene på enkelte modeller.De er styrt av GPS sensor,rattakselsensor,nivåsensorer,hastighetssensor og g-kraft sensor.Er du heldig vet en NAF kontrollør hva en av sensorene er.De sitter ikke på kurs å lærer om den kulen på det og det staget som må belastes på en spesiell måte for å få frem eventuell slark.De må handle ut i fra hva de tror og ikke en fasit.

5531652[/snapback]

 

Vel, der kom det ihvertfall et forsøk på en begrunnelse. Norges Bilbransjeforbund er fra NAF kritisert for å mele sin egen kake ved PKK utført av merke/forhandlerverksted, altså finne feil som ikke nødvendigvis er der, og dermed påføre bileieren større utgifter enn nødvendig. Bare naturlig at bransjen går til motangrep på den måten. Selvsagt finnes det mekanikere i NAF som er eldre og ikke fullt oppdatert, disse finner du også i merkeverkstedene. Det jeg reagerer på er den kategoriske og bastante devalueringen av NAF-mekanikere du kommer med.

 

T'Weed

5531840[/snapback]

Jeg er enig med deg at jeg er alt for dømmene av NAF og tar litt for mange under en kam,men følte det passet litt in da det ble litt mye den andre veien.Sannheten er jo at testen blir aldri bedre en hvem som utfører den.Og dær er det jo litt av hvert rundt forbi som du sier.

5531869[/snapback]

 

Jada.

Lenke til kommentar
Søk litt på norges bilbransje forbund.De har tatt opp problemstillingen.Det viser seg at NAF kontrollører for det meste består av eldre tidligere mekanikere som enten var utbrente eller måtte skifte jobb pga helsemessige grunner.De går som noen skygger av seg selv og blir ikke oppdatert på den måten de burde ha blitt.Dette er et problem som de selv innrømmer å streve med da da kontrollørene ikke er "sultne" på å lære noe nytt.I dag er alle komponenter i bilen datastyrt,men folk på NAF har aldri lært hvordan det virker og er derfor ikke de rette folkene for ettersyn.Man må huske på at på dagens biler må man gå på kurs bare for å stille/kontrollere lysene på enkelte modeller.De er styrt av GPS sensor,rattakselsensor,nivåsensorer,hastighetssensor og g-kraft sensor.Er du heldig vet en NAF kontrollør hva en av sensorene er.De sitter ikke på kurs å lærer om den kulen på det og det staget som må belastes på en spesiell måte for å få frem eventuell slark.De må handle ut i fra hva de tror og ikke en fasit.

5531652[/snapback]

 

Vel, der kom det ihvertfall et forsøk på en begrunnelse. Norges Bilbransjeforbund er fra NAF kritisert for å mele sin egen kake ved PKK utført av merke/forhandlerverksted, altså finne feil som ikke nødvendigvis er der, og dermed påføre bileieren større utgifter enn nødvendig. Bare naturlig at bransjen går til motangrep på den måten. Selvsagt finnes det mekanikere i NAF som er eldre og ikke fullt oppdatert, disse finner du også i merkeverkstedene. Det jeg reagerer på er den kategoriske og bastante devalueringen av NAF-mekanikere du kommer med.

 

T'Weed

5531840[/snapback]

Jeg er enig med deg at jeg er alt for dømmene av NAF og tar litt for mange under en kam,men følte det passet litt in da det ble litt mye den andre veien.Sannheten er jo at testen blir aldri bedre en hvem som utfører den.Og dær er det jo litt av hvert rundt forbi som du sier.

5531869[/snapback]

 

Jada.

5601281[/snapback]

Er ikke sikker på hvor du vil hen med Quoteingen,men det siste inlegget mitt du quotet var en avsluttende inlegg trodde jeg og mente det dempet gemyttene,men måtte svare på senere tiltale.

La meg avslutte slik at en PKK skal være lik over hele landet uansett organ.Har du et fast verksted så bruk det,men har du ikke så kan NAF være et bra alternativ serlig Hvis du er av den typen som føler at verkstedene skriver opp ting de ikke skal.Da for også NAF inn penger til å dekke den dyre reklamen som appelerer til folk som er redde for å bli lurt.

Lenke til kommentar
Forresten, hva i all verden mener du med:

 

#Noen går først på NAF så går de til sitt faste verksted.Da har de alerede sendt signal til sitt verksted om at de ikke ville at verkstedet skulle ta den testen noe som kan oppfattes på ulike måter.

 

Det jeg mener er at du viser misstillit til ditt faste verksted hvis du utfører alle reparasjoner og service der,men bruker NAF til å ta PKK.Problemet med dere er at dere markedsfører dere med at dere er et kontrollerene organ som hjelper oss stakkars bileiere som blir lurt av alle de kjeltringverkstedene som er der ute.Les bare på ditt eget inlegg.Er det passende av NAF som du reprensenterer i dette inlegget å trekke frem at du er forsøkt svindlet av merkeverksted?Hele radio reklamen dere kjører går ut på at du blir svindlet av verkstedet ditt,men kommer du til NAF så blir du ikke det.Er det riktig måte å gå frem?Er det ikke bedre å jobbe for å få en bedre tone mellom NAF og resten av bilbransjen?Jeg jobber ikke på noe merkeverksted eller konkurerende bransje og jeg er NAF medlem,men måten dere har klart å få kunder på med å spre missnøye og konflikter på som jeg mener er gal.Du sier jo selv i innlegget at dere er et organ som kan få mekanikere til å føle at deres eksistens er truet.Hvis du tror noen mekanikere går rundt å føler at deres eksistens er truet viser det bare at du tror NAF er et organ som passer på verkstedene.Nei våkn opp før du blir hjernevasket av alle de "gamle, bitre, slitne eksmekanikere" som kalte de i ditt inlegg.

5601116[/snapback]

 

 

Dette gidder jeg ikke, du er flink å stable ord. Men leser du gjennom hva du skriver? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Min erfaring med såkalte merkeverksteder er dårlige og det er en grunn til at jeg ofte skifter deler på bilen min selv.

 

Ble også skremt når jeg så en mekaniker på et slikt verksted, var en jeg kjente fra før av, han var en av de mest udugelige personene jeg noen gang har kjent. Dette var på et merkeverksted som jeg leverte inn en bil for en annen.

 

Av mer morsomme saker kan vi nevne Mazda sitt merke verksted:

 

Faren min kjøpte en Mazda 626. To dager etterpå måtte vi klage på eksosanlegget, bremsene og noe annet som jeg ikke husker i farta. Eneste feilen de fant var på eksosen som de bytta. Da skal det sies at denne jobben ikke ble bra utført, da det viste seg senere at de hadde glemt å feste noen bolter så de måtte ta jobben igjen.

 

Faren min var smart å satte bilen inn på EU kontroll like før garantien gikk ut på det samme verksted som sa at bremsene var ok. Gjett hvem som påpekte feil ved bremsene og det andre som han påpekte før? Jo nettopp merkeverkstedet. Da skal det sies at vi fikk dette utbedret gratis, men det er jo litt ironisk når man hevder at merkeverksteder vet best.

 

 

Har også problemer med MotorForum sin uduglighet når det gjelder deler til min Daewoo Nexia selv om de er merkeforhandlere. Kommer jeg med et orginalt delenummer så hevder de hver gang at det ikke er orginalt daewoo dele nummer, enda rarere blir de når de selv ser at det faktisk er et orginal nummer. Værste er vel at de ringer land og strand rundt for å finne informasjon om denne delen.

 

Ringer jeg til mekonomen så får jeg svar på fem minutter som oftest, det de ikke har inne bestiller de til neste dag.

 

Nå har jeg problemer med at de ikke finner en del jeg skal ha til min bakluke, det er en del som dytter inn lysbryter/føler til bagasjen. Enden på visa var at jeg måtte koble ut denne bryteren. For å si det mildt jeg er lei av hele Motor Forum, deres udugelighet tar kaka. Til og med bestefaren min ble irritert på de nåe vi skulle høre på dynamo. Selv om vi hadde med dynamoen som stod i så klarte de ikke å finne en ny en, måtte kjøpe ny dynamo hos "uorginalt" firma som får delene sine fra akkurat samme firma som Motor Forum. (Dynamoene fra Motor Forum og det stedet je gbestilte fra kommer fra Romnes, eneste forskjell var kompetansen mellom merkeforhandler og ikke merkeforhandler, der merkeforhandler var uduglige.).

 

Har også hørt fra flere historier som direkte sjokkerer om de såkalte merkeverkstedene. Deler som ikke var slitte når de kjøpte den brukt, ble plutslig det når den skulle inn på service neste måned eller skruer som man har glemt plutslig etc.

 

En litt morsom historie skjedde på slutten av nitti tallet med noen som vi kjenner:

 

Han kjøpte en bil som var ganske lite brukt og fin i lakken. Etter forhandler, som også forhandlet dette merket, var bilen helt i orden standsmessig etc.

 

To dager etterpå ringte denne personen til forrige eier for å høre om han visste om noe feil som var der. Han fikk en liste som forhandler hadde sagt at var feil når ha ntok i mot bilen, og som det viste seg ikke hadde vært reparet før den ble solgt. Av dette kan man nevne oljelekkasje fra motor, feil i det elektriske for å nevne noe.

 

Så min pålitelighet til merkeforhandlere og merkeverksted er rundt null. Sender heller bilen til Biltilsyn eller NAF for en skikkelig PKK, og noen jeg har ihvertfall litt mer tiltro til.

 

Til sist vil jeg bare si at je ger glad for at jeg ikke er helt blank når det kommer til bil og mekking, ellers tror jeg at det hadde blitt surt for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...