pcp160 Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Hei. Driver å setter sammen ny pc her nå, også har jeg diverse satakabler fra både DFI og Asus. Det jeg ser er at tversnittet er 26AWG på Asus kabelen, og 30AWG på DFI kabelen, de er like lange og har like specs forøvrig. Lurer på om det er sannsynelig at det er fordelaktig med tykkere kabel, er dette i det hele tatt noe å tenke på?. Det er snakk om Raptor 74GB disk, med 150MBs overføring, og grunnen til at jeg lurer er at den tynneste DFI kabelen er mye mer fleksibel, og dermed mekanisk sett å foretrekke. Men ikke om det kan gå utover ytelsen.
Hårek Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Tykkelsen har ingenting å si for hvor raskt data kan overføres. Det har mer betyding for mekanisk styrke. Men hvis en tynn kabel blir bøyd for mye skal man ikke se bort fra at bøyene kan påvirke overføringen. Hvordan ser du forresten AWG, står det stemplet på? Man kan jo ikke se selve kobberet uten å klippe kabelen.
pcp160 Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Skrevet 21. januar 2006 Ja takk for det Hårek, da satser jeg nok på den tynneste. Jeg tenkte bare på forskjellen mellom 40 og 80 leder's IDE, men der er det vel jord mellom hver for å ungå interfrens, og ikke økt tversnitt som er poenget så blir vel ikke sammenliknbart nei... Men ja, de står merket med AWG, 80 grader og 30V, det er da alså bare AWG som er forskjellig. Men forskjellen er såpass stor at man i og for seg også ser det på utsiden. Er dette forresten skjermet kabel, og du som har litt greie på elektro Hårek, jeg har en vannpumpe 220V AC rett under disken og kabelen. Har hatt denne stående inntil baksiden av HD tidligere uten noe problemer, men nå kommer den altså rett under disken. Kan/bør jeg skjerme pumpen med folie eller noe, eller vil det ikke gjøre noe til eller fra uansett?
Hårek Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 SATA kabel kan være skjermet, men ikke nødvendigvis. Teknologien bygger på differensiell signalisering, så det brukes twisted pair. 50 Hz felt skal ikke ha mulighet for å forstyrre de signalene, så den pumpa tror jeg ikke du skal være redd for.
pcp160 Skrevet 22. januar 2006 Forfatter Skrevet 22. januar 2006 Ok, tusen takk Hårek. Har i alle fall fått det i gang tilsynelatende uten noe problemer, og ut fra hva du sier vil det nok fortsette slik Når det kommer til spoler, magnetfelt og den litt mer "abstrakte" delen av elektronikkverden er jeg litt grønn, så da er det godt å få noe svar at litt mer kyndige
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå