Gå til innhold

20" Dell eller 24" Acer?


machineSin

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter å her og vurderer å kjøpe meg den 20" Dell widescreen LCD skjermen som er på tilbud for tiden (frem til 25. januar), med frakt og hele greia så kommer det seg på i underkant av 4900 hjem til meg (denne DELL skjermen).

 

En kamerat av meg har en ACER 24" lcd skjerm han vil selge (han vil ha seg eeeenda større hehe), det er denne ACER skjermen som jeg kan få til 6000 av han.

 

Acer skjermen vil da koste meg 1100 kroner mer, men den er 4" større, og den fungerer som den skal og den har ingen døde piksler. Acer skjermen har derimot ikke DVI som kanskje er mitt eneste ankepunkt (vet ikke hvor stor betydning dette egentlig har), samt at den på langt nær har gjort det like bra i alle tester uten at det heller egentlig betyr allverden (jeg kan jo bare prøve den og se om jeg liker bildet osv).

 

Er det verdt å legge i 1100 kroner ekstra for denne skjermen? Er det noen grunn til at jeg ikke bør gjøre det? Dvs. har noen hatt skikkelig dårlig erfaring med den eller finnes det noen grunn til å si nei til 4" ekstra tommer med de forskjellene som jeg nevner over?

 

Jeg kan legge til at jeg har en 19" BenQ 12ms skjerm jeg bruker nå, men da jeg spiller mye WoW hadde det vært digg å hatt en WS skjerm til dette, samt til å titte litt på film og annet smårask. For FPS gaming så har jeg en mer en god nok skjerm, men skulle gjerne hatt en større en for spill av typen WoW etc (og så er det jo det å kunne surfe mens man rydder vekk trashmobs i instanser :p).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har DVI som jeg bruker. Ut fra mitt skjermkort så har jeg også bare 1 stk DVI utgang, så det betyr at min skjerm nr 2 blir å bruke DSUB/ VGA når jeg kjøper den, men dette er dog bare i noen måneder, regner med jeg har oppgradert mitt X700 kort til noe bedre og kjappere med 2x DVI før sommeren kommer.

 

Men er bildet virkelig så mye dårligere? Jeg kan som sagt bare stikke bort og titte selv og se om jeg synest det er dårligere, blir jo litt fra person til person kanskje.

 

Om jeg kjører min BenQ skjerm via DSUB , vil en slik test være "gyldig" for å teste dette med?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva som er gyldig og ikke gyldig test - husker jeg gjorde et forsøk og kjørte min lacie 20" over vga og da så jeg klart at bildet ble dårligere enn hva jeg får med DVI.

 

Tror bildet resultatet blir dårligere uansett om du kjører vga over 17" eller 24" lcd skjerm - så dersom du føler at du kan leve med bildet du får ved å kjøre vga ut til den 17" du har nå så får du sikkert samme bildet på 24" din.

Lenke til kommentar

Det er faktisk litt forskjell ja, jeg hadde aldri kjøpt en LCD uten DVI inngang. Iallefall ikke til ~6000kr, det blir nesten som å kjøpe en flott og dyr DVD spiller bare for å finne ut at den verken har HDMI, DVI eller kompnent utgang (og dermed kun kan sende ut interlaced SCART RGB). Og for guds skyld, vi snakker faktisk om 1920x1200 som er GANSKE heftig! Her er det mange piksler, forskjellen blir bare større.

 

At du bare har et skjermkort med en DVI utgang (samt DSUB/analog utgang) burde ikke ha så mye å si, ditt neste skjermkort vil garantert ha 2 DVI utganger hvor kanskje til og med den ene er dual link. Man får selvsagt DVI-VGA dongler med, men det er da man sier "Hurra, nå slipper jeg å tweake VGA bildet og kan kjøre 100% plug&play på begge skjermene mine" hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...