Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med WLan


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bor i et kollektiv hvor utleier har et trådløst nettverk. Nettverket fungerer ikke optimalt, men med min gamle maskin har det funket greit nok (ustabilt). Alle andre (som jeg vet om) har også fått ting til å funke på et vis, men det er enten dårlig dekning, eller så har man problemer med at man kommer seg på nettverket, men får ikke internett igjennom det.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny datamaskin (Netshop 259IEN), og har nå sistnevnte problem. Jeg klarer å komme meg på det trådløse nettverket (får IP-adresse (192.168.2.###)), og har helt greit signal. Men jeg får ikke tilgang til internett. Nettet skal være helt åpent, så jeg skjønner egentlig ingenting. Hvorfor funker det med min gamle maskin (Whitebox CL50) og ikke med den nye - eneste forskjellen jeg vet av er at det er to forskjellige trådløse nettverkskort, hvorav jeg ikke skjønner annet enn at det nyeste er bedre enn det gamle (jeg får bedre signal, i alle fall).

 

Håper noen har noen tips, for dette er frustrerende...

 

Edit:

Etter litt mer styr ser det ut til at jeg faktisk IKKE er ordentlig koblet til det trådløse nettverket. Jeg får IP tilordnet av DHCP, men ved standard gateway kommer det ikke opp noen adresse. Jeg tror nettverket er satt opp med en trådløs router som igjen er koblet til en gateway eller noe slikt som er koblet til internett. Den trådløse routeren har adresse 192.168.2.1, mens selve gatewayen har adresse 10.0.0.2. Fra denne (CL50) får jeg svar ved å pinge 10.0.0.2, men det gjør jeg ikke fra den nye.

Endret av pwisher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg bor i et kollektiv hvor utleier har et trådløst nettverk. Nettverket fungerer ikke optimalt, men med min gamle maskin har det funket greit nok (ustabilt). Alle andre (som jeg vet om) har også fått ting til å funke på et vis, men det er enten dårlig dekning, eller så har man problemer med at man kommer seg på nettverket, men får ikke internett igjennom det.

 

Jeg har nettopp kjøpt meg ny datamaskin (Netshop 259IEN), og har nå sistnevnte problem. Jeg klarer å komme meg på det trådløse nettverket (får IP-adresse (192.168.1.###)), og har helt greit signal. Men jeg får ikke tilgang til internett. Nettet skal være helt åpent, så jeg skjønner egentlig ingenting. Hvorfor funker det med min gamle maskin (Whitebox CL50) og ikke med den nye - eneste forskjellen jeg vet av er at det er to forskjellige trådløse nettverkskort, hvorav jeg ikke skjønner annet enn at det nyeste er bedre enn det gamle (jeg får bedre signal, i alle fall).

 

Håper noen har noen tips, for dette er frustrerende...

 

Edit:

Etter litt mer styr ser det ut til at jeg faktisk IKKE er ordentlig koblet til det trådløse nettverket. Jeg får IP tilordnet av DHCP, men ved standard gateway kommer det ikke opp noen adresse. Jeg tror nettverket er satt opp med en trådløs router som igjen er koblet til en gateway eller noe slikt som er koblet til internett. Den trådløse routeren har adresse 192.168.2.1, mens selve gatewayen har adresse 10.0.0.2. Fra denne (CL50) får jeg svar ved å pinge 10.0.0.2, men det gjør jeg ikke fra den nye.

5467034[/snapback]

 

Du kan prøve å sette opp manuelle IP innstillinger. Dersom det du oppgir er rett, burde 192.168.1.xxx være IP adresse, 255.255.0.0 fungere som nettmaske(jeg kan ikke si sikkert hva dere bruker ut fra informasjonen oppgitt, det kan være alt fra og med 255.255.0.0 til og med 255.255.252.0), og 192.168.2.1 være gateway. DNS servere må du også legge inn. Ta å list ipconfigen på den maskinen som virker og se hva informasjon du kan få der om innstillingene. Er du sikker på at den gamle maskinen faktisk får informasjon via DHCP? er jo mulig at DHCP er feilkonfigurert, så den gir ikke ut gateway, men at noen har lagt inn gateway manuelt på den gamle maskinen...

Lenke til kommentar

Ah, jeg skrev feil: Det skulle være 192.168.2.###. Jeg har prøvd å sette det opp manuelt, men det har heller ikke funket. Med den gamle maskinen er dette det jeg får under "connection status/details":

 

Physical Address: 00-0C-76-70-##-##

IP Address: 192.168.2.3

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway: 192.168.2.1

DHCP Server: 192.168.2.1

Lease Obtained: 20.01.2006 13:26:55

Lease Expires: 23.01.2006 13:26:55

DNS Server: 192.168.2.1

WINS Server:

 

Med den nye maskinen blir det slik:

 

Physical Address: En annen.

IP Address: 192.168.2.18

Subnet Mask: 255.255.255.0

Default Gateway:

DHCP Server: 192.168.2.1

Lease Obtained: 20.01.2006 13:55:55

Lease Expires: 23.01.2006 13:55:55

DNS Server: 192.168.2.1

WINS Server:

 

Det kan kanskje også nevnes at jeg har Intel PROset/Wireless programvare (10.1.0.2), og nyeste drivere innstallert. Jeg har 3 nettverk å velge mellom: 1 fra naboen som jeg ikke kan komme meg på (men som noen av de jeg bor hos kommer seg på), samt 2 fra utleieren: 1 g-nettverk som kjører på kanal 4, samt et b-nettverk som har aktivert sikkerhet og kjører på kanal 6 (disse har forskjellig BSSID)

Lenke til kommentar

aaaaah jeg har det!! lol... oki samme prob som med min 1557GLS... du må sette strømstyringen på Wlan kortet til maksimum.... prøv å surfe med strømprofilen "alltid på" (med strømforsyningen i) viss dette er tilfellet opne PROset vinduet... velg "Verktøy" oppe i menyen -> "Kortinstillinger" -> velg "strømstyring" i listen -> og velg høyeste verdi.

 

dette vil da resultere i litt høyere strømforbruk men bedre dekning på nettverket... jeg hadde selv problem med å surfe web bare jeg var 10 meter i fra APet men etter den instilligen virker pcen 2 etasjer under :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...