Gå til innhold

2,5 tommer 80gb 7200


Woilef

Anbefalte innlegg

hei ute etter litt mer ytelse for min Asus W5A, tenkte derfor en raskere harddisk (den som står i er 4200) og 512 mb mer ram (512 montert). Hvilke disker er best og ikke minst har et lavt støynivå mht til omdreiningshastigheten. Ikke 100% sikker men tror det er en sata disk som står i. Kunne også tenkt meg en anbefalling på DDR2 ram.

 

Forresten hvor mye tror dere jeg vil merke til denne oppgraderingen. Hardisken jeg har nå synes jeg går veldig sent (tar tid fra du feks trykker på start knappen til menyen kommer opp osv..)

Endret av Woilef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske nyformatert men det har også vårt noen sektor feil (eller noe i den retningen) som en kamerat av meg har fikset, men stoler ikke 100% på den heller. Spørsmålet er vel igrunn er det merkbar ytelsesforskjell på 4 og 7k?

 

Resten av specs på maskinen er forøvrig:

 

Intel Centrino 750

512 DDR II SDRAM - 400 MHz

Intel GMA 900 grafikk

Mobile Intel 915GM Express brikkesett

og det er vist en ide disk fant jeg ut når jeg kikket på komplett 60gig 4200

Endret av Woilef
Lenke til kommentar

Etter å ha lest en test her på HW (tidligere barbara) og på silentPCreview.com så oppgraderte jeg fra 20GB 4200rpm til 60GB 5400rpm og forskjellen var meget godt merkbar.

 

Hvis du leter litt så finner du sikkert den testen. De hadde også noen 7200rpm-disker med. Det jeg fant ut av testen var at ytelseforskjellen mellom 4200rpm og 5400rpm var dobbelt så stor som ytelseforskjellen mellom 5400rpm og 7200rpm. Samtidig var prisforskjellen mellom 4200rpm og 5400rpm mye mindre enn mellom 5400rpm og 7200rpm. Da ble valget en 5400rpm-disk med 16MB cache. Men merk at testene jeg leste er veldig gamle nå så situasjonen kan ha endret seg siden da.

Lenke til kommentar

Ja men dette hørtes jo lovende ut.. eneste jeg da kvier meg for er støynivået, sitter en del på forelesninger og er ikke spesielt fett og ha en lap som bråker som en jetmotor gående der. Ingen som har erfaring med 7200 rpm`s laptop disker her? Bråker de forresten mer enn en vanlig 7k disk til stasjonære?

Lenke til kommentar
Bråker de forresten mer enn en vanlig 7k disk til stasjonære?

5468002[/snapback]

2,5" 7200rpm er definitivt mer stillegående enn 3,5" 7200rpm og 3,5" 5400rpm, men ikke fullt så stille som 2,5" 5400rpm. Det er langt unna noe bråkete monster og ventilasjonsannlegget i forelesningssaler gir som regel langt mer sus enn harddiskene i bærbare PCer gjør. Så det er ikke noe å frykte sånn sett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...