Gå til innhold

Hvilket program anbefales til RAW (NEF)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tittet noe på Capture One, men har tatt en kjapp "test" av de andre, og må innrømme at Rawshooter likte jeg ikke noe særlig. Jeg er også usikker på om jeg likte Nikon Capture noe særlig. Men nå har jeg brukt veldig liten tid på dette forløpig, og hvilke programmer som virker enkle å bruke ved første øyekast, bør absolutt ikke være det programmet som er best å bruke, etter at man har kommet litt inn i hvordan programmene skal brukes! ;)

 

Må innrømme at det er deilig å bruke samme program til både "konvertering" og etterbehandling, altså Photoshop.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med alle programmene du nevner, men har iallefall prøvd Nikon Capture, Capure One, Bibble og Photoshop. Photoshop fungerer jo greit, der får man jo som du sier alt i samme program, men etter hva jeg har erfart har ikke denne den beste batch-funksjonen (noe jeg synes er litt viktig). Nikon Capture synes jeg var så rotete når jeg prøde det, fikk aldri helt sansen for det. Har også lest at noen synes det er litt tregt. Bibble har jeg såvidt testet, lastet ned en trial for noen dager siden. Det skal jo være en god converter. På sidene sine reklamerer de med bedre resultater enn alle andre convertere:) men jeg har ikke satt meg helt inn i denne ennå. Når jeg har brukt den til nå synes jeg at interfacet virker litt rotete, men samtidig virker det som om en har mange customiseringsmuligheter. Capture One er det programmet jeg til nå har vært mest fornøyd med, mye pga. ryddig interface og gode batch-muligheter. Selv om jeg synes dette programmet passer best inn i min workflow, er det ikke sikkert det passer best i din, det viktigste er vel å finne et program som en selv er fornøyd med som gir gode resultater. Det finnes også en 30dagers trial av Capture One Pro på phaseone.com

Lenke til kommentar
Hvilket program anbefales/er dere mest fornøyd med til behandling av RAW (NEF)?

 

5462645[/snapback]

 

Hei.

 

Jeg bruker Rawshooter Premium (RSP) med Color Engine (CE) og er strålende fornøyd med dette. Arbeidsflyten er enkel og grei, programmet er raskt og gir (for meg) gode resultater. Det å få bildene til å se ut som man vil krever en del tilvenning, men når man skjønner hvordan ting henger sammen er det ganske så greit.

Jeg kjøpte RSP noen få dager etter at det kom ut, men var i likhet med mange andre brukere ikke helt fornøyd med fargene i resultatet. Det ble mye bedre når jeg testet CE. Dette er en pakke med alternative kameraprofiler laget av Magne Nielsen (som også lager profiler til bl.a. capture one).

Til 129 dollar for bundle (RSP og CE) synes jeg dette er en fortreffelig pakke. Det går å laste ned prøveversjoner fra Pixmantec sine nettsider.

 

Mvh

Helge

- dette er forøvrig min første posting her :)

Lenke til kommentar
Hvilket program anbefales/er dere mest fornøyd med til behandling av RAW (NEF)?

 

Har fått med meg at det finnes ganske mange av dem, for å nevne noen:

 

Nikon Capture

Bibble Labs

Rawshooter

Capture One

 

Photoshop CS2 / Photoshop Elements

5462645[/snapback]

 

 

Nikon Capture 4.4. Krever en del av maskinvaren din, men har du nok kraft er dette etter min mening et meget bra program. Om grensesnittet passer for deg kan bare du avgjøre. Det passer hvertfall bra for meg.

 

Og kvaliteten på det endelig resultatet er det ikke noe å si på...

 

 

Roger

Lenke til kommentar

Jeg liker Bibble veldig godt. For å se forskjellen på hva en proff får ut av Bibble, Nikon Capture og Capture One, så kan det være en idé å se på Bjørn Rørsletts anmeldelse av D200. Der viser han litt forskjellige resultater (i del 5 om høy ISO).

 

For min egen del liker jeg hurtigheten - justeringene er mer "real time" enn jeg opplevde i de andre jeg har prøvd (Rawshooter, Capture One og PS CS (ikke CS2)). Jeg opplever det som mye lettere å få et godt resultat med Bibble enn med Capture One, og Rawshooter er fullstendig parkert. PS er definitivt ikke for meg.

 

Det som virkelig vant meg over til Bibble var imidlertid funksjonaliteten på batchkonvertering, som jeg etter litt prøving og feiling opplever som mye mer brukervennlig enn konkurrentene. Når du har funnet gode standardinstillinger for et gitt objektiv, så kan du batchkonvertere 95% av bildene dine og få et helt utmerket resultat.

 

Vær imidlertid oppmerksom på at optimale skarphetsinnstillinger for f.eks 18-70DX kan bli brutalt overskarpt f.eks for 50/1.8. Man kan lage flere batch-innstillinger for ulike objektiver/behov, men jeg har ikke funnet noen automatisk måte for Bibble å bruke ulike innstillinger for ulike objektiver; det hadde vært optimalt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvilket program anbefales/er dere mest fornøyd med til behandling av RAW (NEF)?

 

Har fått med meg at det finnes ganske mange av dem, for å nevne noen:

 

Nikon Capture

Bibble Labs

Rawshooter

Capture One

 

Dave Coffin sin 'dcraw' (open source) bør nevnes. Jeg bruker den selv, siden jeg bruker Linux og ikke gidder bruke penger på software for å konvertere NEF til jpg (ikke på grunn av prinsipper, men siden jeg ikke ser behovet).

 

Hele arbeidsflyten min med batchkonvertering av NEF til JPG er beskrevet på

D70s on Linux.

 

NB: Det er ikke alle som karakteriserer slike måter å gjøre ting på for brukervennlige.

 

Når batchkonvertering ikke treffer helt, bruker jeg UFraw 0.5 og Gimp 2.2 for å endre hvitbalanse og lignende.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Rawshooter Premium (RSP) med Color Engine (CE) og er strålende fornøyd med dette. Arbeidsflyten er enkel og grei, programmet er raskt og gir (for meg) gode resultater. Det å få bildene til å se ut som man vil krever en del tilvenning, men når man skjønner hvordan ting henger sammen er det ganske så greit.

Jeg kjøpte RSP noen få dager etter at det kom ut, men var i likhet med mange andre brukere ikke helt fornøyd med fargene i resultatet. Det ble mye bedre når jeg testet CE. Dette er en pakke med alternative kameraprofiler laget av Magne Nielsen (som også lager profiler til bl.a. capture one).

 

Jeg har nøyaktig samme erfaring som Helge. Brukte før det Nikon Capture, men ble etterhvert så frustrert over feil og treg arbeidsflyt. RSP med CE var en liten tilvenning, men nå er jeg strålende fornøyd!

 

Uansett hvilke du velger må du regne med å bruke litt tid før du behersker den 100%.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå har det blitt litt mindre gresk  :D og har kommet frem til at Rawshooter Premium 2006 er programmet jeg likte best!  :thumbup:

5568564[/snapback]

Får komme ut av skapet jeg også :lol:

Har konvertert til raw, og i mitt tilfelle bruker jeg Rawshooter også. Veldig fornøyd med en enkle tilgangen til de nødvendige verktøyene, at man slipper å hente frem forskjellige palletter eller verktøy til forskjellige jobber. Likte derfor ikke Bibble så godt. Fungerer kjapt nok for meg.

Lenke til kommentar
man slipper å hente frem forskjellige palletter eller verktøy til forskjellige jobber. Likte derfor ikke Bibble så godt.

5568714[/snapback]

 

Man kan docke de verktøyene man trenger i "Tools" vinduet, som så kan dockes i hovedvinduet. Bibble er litt overveldende i starten fordi det er så til de grader konfigurerbart.

 

...ikke at jeg er ute på noe korstog eller noe. Om du har funnet et skap du liker deg i, så er jeg naturligvis glad på dine vegne. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt RawShoter Premium og Bibble pro, samt at jeg har Adobe CS2 og Camera Raw via jobben. Jeg har også tester Nikon Capture litt. Både CS2 og NC er trege, men gode. Jeg prøver meg til stadighet litt her og litt der(noe som kanskje forvirrer meg mer enn jeg lærer) og har egentlig ikke bestemt meg enda. Foreløpig opplever jeg RSP som raskest og deretter Bibble. Noe som taler for Adobe er så mye opplæringsstoff som er lett tilgjengelig og at Adobes Rawconverter er en del av en totalløsning.

 

Foreløpig konklusjon er at jeg bruker RSP på bilder jeg like gjerne kunne tatt i jpg f.eks. feriebilder, diverse arrangement og lignende. For ett og ett bilde bruker jeg Camera Raw. For å lese bilder fra minnebrikka og gi de nytt navn tilpasset arkivet bruker jeg Adobe Bridge og arkiverer alle orginaler for seg.

 

Det er uansett ikke lett å velge, alle disse har sine fordeler og gir gode resultater.

:) Per

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...