Gå til innhold

Kort lesertest av SE W900i


Anbefalte innlegg

Har brukt W900i i et par uker og ser jo at flere etterlyser lesertest av den. Skal prøve å gjøre det kortfattet :)

 

* Design/kvalitet

Den er fin å se på. Finishen er blank slik at fingermerker synes godt. Slide-funksjonen er grei, litt knot å åpne og lukke den med én hånd de første par dagene. Nå går det greit. Slide-funksjonen virker solid. Den har en slags fjær inni der et sted, så den trenger bare et lite dytt for å sprette opp. Tastene er store og gode. En drøm for aktive SMS'ere. Lesing av SMS, surfing samt telefoni kan fint gjøres uten å åpne telefonen. Kjekt! Tastelåsen har fått en egen knapp på siden av telefonen, på samme måte som W550i. Fungerer greit, har kun opplevet å ha kommet borti den én gang.

 

* Tale

Lyden er upåklagelig, både direkte i telefonen og vha headset. Ganske likt K750i, litt fyldigere lyd.

 

* SMS

Menysystemet er velkjent, så en ny melding lages ved å trykke pilen til venstre. Tastene er store og gode, SMS går som en drøm. Listen over nylig brukte kontakter er genial. En fin ting som skiller W900i fra K750i/W800i er at når man sender en melding, kommer man rett tilbake til standby og det dukker opp et lite sende-ikon. Man slipper dermed å vente på at hele skjermen skal være dekket av "Sender..."

 

* Menyer/navigering

Velkjent menysystem, ikke ulikt K750i/W800i. Den reagerer raskt og henger godt med. Kjappere enn min K750i, men merk at denne har noe gammel SW.

Man kan som vanlig endre Motiv/Tema/Theme. SE har lagt med noen themes som endrer hovedmenyen ganske drastisk - antagelig for å vise mulighetene. Stilig. Skal se om jeg kan få ut et bilde etterhvert :)

 

* Kamera

Glimrende kvalitet, ikke ulikt K750i/W800i. Ikke deksel over kameraet, så man må holde inne kamera-knappen for å starte kameraet. Auto-fokus fungerer fint. "Blitzen" er automatisk og slåes på hvis det trengs. Telefonen har ~400MB internminne, og kan lagre direkte til dette eller til minnekort. Telefonen _kan_ ta opp ubegrenset mengde video, men kun et antall sekunder kan sendes som MMS.

 

* Internett

WAP fungerer fint, skjermen er stor og oversiktlig. Telefonen bruker automatisk den høyeste tilgjengelige protokollen, så her i Trondheim gikk den rett på 3G/UMTS. Hastigheten er veldig avhengig av dekningen.

 

* Videotelefoni

Fungerer langt bedre enn på K600i, for de som har prøvet den. Størrelsen på skjermen har nok mye med saken å gjøre. Videotelefoni er gøy, i hvert fall så lenge det er gratis... NB: Krever 3G-dekning.

 

* E-post

SE's vanlige epost-klient er på plass. Den fungerer som vanlig, men kan nå laste ned på 3 måter: kun overskrift, overskrift+melding, samt "opp til størrelsesbegrensning" der man selv kan definere størrelsen. Genialt!

 

* PC Sync

Medfølgende USB-kabel og programvare gir grei funksjonalitet mot PC. Sync fungerer fint. Overføring av data er en sak for seg selv. Man må slå av telefonen for å gå over til "overføringsmodus". Da mountes to harddisker på PC'en, én for internminnet og én for minnekortet. Overføring går fint, men tregt. Etterhvert har jeg endt opp med å overføre musikk til minnekortet vha en egen usb-minnekortleser for så å kopiere fra minnekort til telefonminne i filutforskeren på telefonen. Dette fungerer fint.

 

* Lyd

MP3-funksjonen er lik W800i. Forskjellen ligger i at W900i kommer med fjernkontroll på headsettet. Denne fungerer glimrende, men jeg savner "hold"-knapp på den.

Radioen ligger visstnok i selve fjernkontrollen, ikke i telefonen. Kan ikke si at dette plager meg, radioen fungerer flott.

 

--

 

* Kort konklusjon

Jeg er godt fornøyd med telefonen, generelt sett. Den kunne godt ha vært litt mindre, men størrelsen er kun plagsom når telefonen er åpen. Den kunne vært litt mindre uten at det hadde gått ut over tastatur eller skjerm. W910i, kanskje? :)

Ved vanlig bruk synes jeg den er responsiv og intuitiv. Jeg plages ikke med trege menyer eller dårlig joystick slik som på K750i. Det at man kan føre samtaler, videosamtaler samt lese SMS og e-post uten å åpne tastaturet, er et stort pluss. Hvis man måtte åpne tastaturet for alt mulig, hadde jeg nok blitt gal :D

 

Det var kort og enkelt. Hvis noen har noen spesifike spørsmål er det bare å kjøre på!

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen bilder, som lovet. Jeg er ingen god fotograf, så hvis noen har tips til hvordan jeg kan få skarpe bilder på kort avstand - si gjerne fra :blush:

 

For å se størrelsen, har jeg tatt bilder sammen med en Qtek 8310. Ellers er det bilde av standardmeny, ekstra theme, grensesnitt for videotelefoni, Walkman, osv.

 

-snubbel

post-87057-1137760595_thumb.jpg

post-87057-1137760633_thumb.jpg

post-87057-1137760662_thumb.jpg

post-87057-1137760694_thumb.jpg

post-87057-1137760720_thumb.jpg

post-87057-1137760744_thumb.jpg

post-87057-1137760771_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bare for å ta det med bildene; et tips er å aktivere makrofunksjonen på kameraet, og sette på stativ eller noe lignende. da oppnår du langt skarpere bilder ;)

 

ISO-innstillingen kan også gjerne settes ned, ettersom det ble en del støy på disse bildene.

 

 

Men, testen i seg selv var flott :) Likte oppsettet ditt

Flott at du tar bilder sammen med en annen telefon for å sammenligne, forresten.

Lenke til kommentar
Bare for å ta det med bildene; et tips er å aktivere makrofunksjonen på kameraet, og sette på stativ eller noe lignende. da oppnår du langt skarpere bilder ;)

 

ISO-innstillingen kan også gjerne settes ned, ettersom det ble en del støy på disse bildene.

 

 

Men, testen i seg selv var flott :) Likte oppsettet ditt

Flott at du tar bilder sammen med en annen telefon for å sammenligne, forresten.

5487319[/snapback]

 

Aha! Det skal jeg prøve neste gang. Takk for tipset.

 

Forresten har jeg funnet en funksjon til på W900'en. De har endelig tatt etter Nokia og laget en meny på av/på-knappen! Når man trykker den lett inn, får man valget mellom å slå av, sette på stille eller endre profil. Endelig!

 

-snubbel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Snubbel, fin liten test der :)

jeg kjøpte meg w900i idag og har foreløpig bare blitt skuffet. Ikke missfortså, w900 er helt SUPER som telefon, men jeg har store problemer med de medfølgende kablene :cry:

 

For det første sitter hverken USB-, lader- eller headset kablene godt nok til mobilen, slik at de faller rett av mens jeg bruker den. Headsettet vil heller ikke slå seg på :hmm:

Har du hadt noen slike problemer da du kjøpte din? Sitter kontakten(e) så godt at den tåler å bli rykket litt i, uten at de faller av?

 

Takker for svar :)

Endret av T0th
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Nei, kablene sitter som støpt i min telefon. Det er tvert imot litt vanskelig å få dem ut igjen! Husk at for å starte headsettet må du holde inne den orange knappen i et par sekunder. Hvis kablene ikke sitter ordentlig, vil jeg anbefale deg å ta telefonen tilbake til butikken...

 

-snubbel

Lenke til kommentar
Takker Snubbel :D

 

Det var godt å høre, jeg får bare levere den tilbake. Jeg må nevne en annen merkelig ting også, når jeg satte inn batteriet og startet den så var den fullt oppladet? Mistenker telefonen har blitt testet i butikken :hmm:

5551222[/snapback]

 

Det er alltid strøm på batteriet når telefonen er ny, men 100% høres litt rart ut ja... Si fra hvordan det går! :-)

 

-snubbel

Lenke til kommentar
det står stadig vekk at batteriene er på 100% når man kjøper en ny, ubrukt telefon. man burde uansett lade batteriet i ca. et halvt døgn første gangen. da er det større sjangs for at batteriet varer lenge..

5554466[/snapback]

 

Beklager, men dette stemmer ikke. Det finnes mange tråder om batterier og lading her på forumet, anbefaler at du søker litt og leser disse.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Sitter å funderer på åfferslags fon jeg skal ha, og må ærlig innrømme at dette er min klare favoritt. Størrelsen har ikke noe å si, og det som stort sett regnes som negativt blir mest uvesentlig eller flisespikkeri for meg. Skal bare ha en telefon som har UMTS for laptoppen, fikser ICQ på en eller annen slags måte, og tar GODE bilder (men er jo klar over at det ikke er noen Ixus)

 

Så eneste spørsmål er vel hvorden det er med å legge inn Java program (fks ICQ) på den? bare laste ned en .jar og åpne, eller? Og er kameraet noen lunde likt nok til at jeg kan sammenligne med en K750i? (da rapper jeg nabo'ns og prøveknipser litt..)

 

Vet ikke om du har vert borti N90 eller andre Symbanere, og tregheten der, men virket som om du var fornøyd med hastigheten?

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Kameraet er som på K750i, så det er jo bare å låne naboens :-) Det kan ikke sammenlignes med en Ixus, men det har autofokus og oppløsningen er god. Det har også kameralys som fungerer veldig fint.

 

Når det gjelder java, så har jeg installert eMSN som fungerer fint, i tillegg til Opera Mini som også går så det suser. Telefonen er rask og responsiv og slår Symbian-telefoner langt ned i støvlene når det gjelder hurtighet i menyene. N70 og N90 er forferdelig treige i forhold.

 

Lykke til med valget!

 

-snubbel

Lenke til kommentar
javel, jeg trodde det stemte.. men man lærer så lenge man lever  :) har du link til en av disse trådene så jeg kan lese mer?

5556315[/snapback]

 

Søk etter "lading" så finner du nok en del tråder. Kort sammendrag følger:

 

Tidligere batterier (NikkelMetallHydrid, NiMH) trengte at man ladet dem helt ut før man ladet opp.

 

Dagens mobiltelefoner bruker LithiumIon- (Li-Ion) eller LithiumPolymer- (Li-Pol)-batterier. Disse batteriene trenger man ikke å tømme før man lader, man trenger heller ikke å lade dem helt opp når man først lader. Man kan lade dem akkurat når man vil og så kort eller så lenge man vil.

 

Det disse batteriene ikke tåler, er å ligge ubrukt. Lar du et Li-Ion-batteri ligge i en skuff i fire måneder vil det bli sterkt svekket.

 

Dessverre er det fremdeles mange forhandler/selgere som ikke vet hvordan disse batteriene egentlig fungerer, så kunder blir fremdeles rådet til å lade batterier 6-12 timer første gang, samt å tømme dem innimellom. Dette er sprøyt!

 

-snubbel

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av snubbel
Lenke til kommentar
javel, jeg trodde det stemte.. men man lærer så lenge man lever  :) har du link til en av disse trådene så jeg kan lese mer?

5556315[/snapback]

 

Dessverre er det fremdeles mange forhandler/selgere som ikke vet hvordan disse batteriene egentlig fungerer, så kunder blir fremdeles rådet til å lade batterier 6-12 timer første gang, samt å tømme dem innimellom. Dette er sprøyt!

 

-snubbel

 

 

5557068[/snapback]

 

jeg må føye meg til i den rekken av selgere som opplyser om dette, flere der jeg jobber (expert) har sagt det til kundene og til meg.. skal revurdere å si det hver gang noen kjøper mobil.. tenk på alle de stakkars folka som ikke får prøvd mobilen ordentlig bare fordi de lader den så mye med en gang

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal åpne telefonen har jeg den opp/ned til å begynne med. Når skjermen da kommer opp ligger den riktig vei. Er vel heller ikke et stort problem å snu telefonen når den åpnes.

 

Når det gjelder lading sto det i bruksanvisningen på W900i at den skulle lades 2,5 time den første gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...