Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe med ROV?


KristianF

Anbefalte innlegg

Har fått et tilbud her..

Var et firma som ville spandere alle kurser på meg (ca. 100'000 kr), og så sette meg ut i full jobb etter ca. halvt år med kurser..

 

Hvordan er det å jobbe med ROV?

Er å være operatører / føreren eller hva de kaller det det er snakk om..

Hvordan er lønnen?

 

Ser kjekt ut å leke seg under vannet med dingser som koster flere mill., men er usikker på hvor kjekt det egentlig er, og hvor bra lønnen er..

 

 

Er liksom ikke gale å få komme ut i full jobb med bare 6mnder med kurser (der halve den tiden blir praksis / lærling..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mange andre jobb tilbud? Hvorfor skulle du ikke si ja takk til en jobb om du ikke har andre tilbud?

 

Et jobb tilbud uten lønn er ikke et jobb tilbud. Spør dem hva de tilbyr.

 

Har du overhode ingen rellevant utdannelse for et yrke tror jeg man skal hard klare å presse en lønn over 250 000 kr. Men har du en form for ingeniør utdannelse burde det vel starte rundt 300 000 - 350 000 og oppover. (grove tall)

 

Det er ikke en livstidskontrakt, prøv det noen år og se hva du synes.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Eneste utdanningen jeg har til nå er GK Mekanisk.

Er bare 17 år..

Har friår dette året..

Har ingen jobb..

De tilbyr meg full opplæring (og en 3 års jobbkontrakt når jeg er ferdig med kursene)..

 

Men er så usikker på om jeg skal eller ikke.. er liksom ikke den jobben jeg drømmer om (selv om denne garantert betaler mye mer)..

Firma(ene) som vil ha meg til dette er 2 store firma i norge innen ROV og Maritime ting..

 

Jeg har ikke snakka direkte med de folka selv, det var bare en av de som sa det til pappa, og sa at de ville ordne alt for meg..

 

Men tror jeg skal tenke litt mer på saken..

Lenke til kommentar

Bortskjemte lille.....#¤%¤%&¤%/¤%"¤%#¤%/&¤%&/#¤%"¤#..

 

Ta nå jobben og lær deg litt arbeidskultur og hvordan det er å jobbe for penga!!

 

Det er for 3 usle år..når du er ferdig er du knapt 21 og det er som regel da folk begynner å jobbe. Du vil ha et STORT forsprang.

 

Selv synes jeg jobben høres ut som en tennårings drøm....en joystick og en robot på enden av en lang kabel....det er jo nesten dataspill!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Bortskjemte?

Selv er familien fattig, men er denne mannen i det firma som tilfeldigvis snakkte med pappa og spurte om han ville ha jobben..

Pappa takka nei og nevnte meg..

 

Men tro meg lille venn..

Hadde du snakka med et firma som har med ROV selv, så hadde du fått jobb på dagen.

De trenger vist så utrolig mange folk..

 

Han mannen ville vist starte et kurs 3 km fra her jeg bor, bare for å få mer folk (eneste som finnes nå er i bergen)..

Han ville også starte en del store kurs i utlandet..

 

Så er tydeligvis mange jobber å få der..

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar

Regner med at det er enten Oceaneering AS, Stolt Offshore AS eller Subsea 7 Norway som har kontaktet deg. Å bli tilbudt en jobb innen dette er noe jeg kunne bare drømme om i din posisjon. Jeg går vk1 automasjon og arbeider hardt som bare det for få til en lære plass i til dette (FU-fagbrev) I følge oof er det svært lite lære plasser i dette feltet og de beste av de beste får plass her. Denne bransjen er en raskt voksende bransje og har en svært lys framtid. Oceaneering AS som jeg har nå fått en liten tå innefor er trolig verdens største firma innen dette området og arbeider i tillegg ssammen med NASA. Oceaneering AS er det eneste firamaet som har navnet sitt på romfergene/rakketene til NASA. Når du kun har gått GK Mekansik er det svært mye du må lære deg. Jeg får først fagbrev etter 1 år GK Elktro -> 1 år VK1 automsjon -> 2.5 år læretid med ROV.

 

Vet at det er 8 dager siden sist innlegg, men kansje fikk vite noe mer.

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for den infoen. :)

Er på en måte 2 firmaer som vil gjøre dette for meg.

Et nystarta firma som heter Norwegian Maritime Service AS (er på sevland), og et som heter Deep Ocean (I haugesund)..

 

Måten de ville få meg inn var slik :

 

Først ville de sende meg ut på båt en kort periode så jeg fikk se hva de gjorde, hvordan det ble gjort, og om jeg likte det..

Så ville de sende meg på kurset (som kun er i bergen, og tar ca. 1mnd?), og etter det ville de sende meg på alle sikkerhetskurser som trengs..

Kunne ta fra 6mnder til 1år å bli ferdig utdanna..

 

Etter jeg er ferdig å utdanne meg, så begynner jeg sannsynligvis som en assistent / medarbeider til en som har jobba mye med dette..

Etter hvert som kunnskapen stiger, så kommer jeg meg lengre og lengre ut for å si det sånn..

 

Det er slik jeg har fortstått alt skal skje.. Har ikke fått vite helt nøyaktig enda, siden det var med pappa han ene karen hadde snakt.. men å få meg inn skulle vist ikke bli problem..

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei

Jobber selv i et av de nevnte firmaene i tråden, og har jobbet der selv i 15år...

For å ta det enkleste først. Lønn. De som er organisert i IE eller andre steder, eller enklere sagt, de største firmaene som Oceaneering, DeepOcean, Acergy(gamle STOLT) m.fl. følger tariff. Bare å lese oljeserviceavtalen på nettet så ser du lønnen til de fleste stillingene innen oljeservice offshore.

Slik tidene er blitt så er pr. idag trainee-perioden lønnet som pilot som vil si en startlønn på ca 440000 og en topplønn etter 8år på ca 540000. Så er det opprykksmuligheter til evt Sr. Pilot eller Supervisor(arbeidsleder) etterhvert hvis det blir aktuelt og er interessant med høyere lønn.

De som tar utdannelsen skoleveien og blir lærlinger som FU-operatør blir lønnet litt annerledes frem til de blir Pilot/tekniker.

 

Har du mulighet til jobb vil jeg si du er heldig med kun gr.kurs Mekanisk som bakgrunn, og for din del kanskje tatt sjansen. Men vær forberedt på at du kanskje må gjøre desto større innsats for å opparbeide deg kunnskapen som trengs.

 

Bortsett fra selve den praktiske jobben med ROV som de fleste yngre jeg treffer på har tildels lite problemer med å lære seg, så er selve jobben som tekniker mer utfordrende. Kan kjapt nevne reguleringsteknikk innen hydraulikk, oppsett av hydrauliske pumper/ventiler, hydraulisk manipulatorarm som er i vanlig i 2 versjoner(av/på ventiloperert og master/slave-operert(àla en robot), mye elektro/svaktrøm, med alt fra krypstrømmer(les jordfeil) til høyspent på flere 1000VAC. Man bør kunne opparbeide seg kunnskaper innen navigeringsutstyr som sonar, HPR-system, fiberterminering, feilsøking/oppsett på fiberutstyr, kamera oppsett og feilsøking på bildeoverføringer på store avstander(mye fiber ibruk idag), videoswitcheutsyr, div typer PC`r med alt fra vanlig pcprogram via opptaksmuligheter/redigeringsmuligheter til webstream-overføring av operasjoner. Som du skjønner er det veldig mye forskjellig utstyr man kommer borti, men det krever litt innsatsvilje å opparbeide seg kunnskapen også.

 

Selve pilotjobben hvor man bruker ROV under vann er veldig variert. Man jobber med utstyr som kanskje koster fra 10-30 mill kroner. Så "leketøy" blir litt misvisende.... ihvertfall et veldig dyrt et. Alt fra inspeksjoner av havbunnsutstyr/innstallasjoner til ferdigstilling av olje/gass-brønner. Alt fra sette fast wirer for å sette ned/ta opp utstyr. Operere små å store ventiler og mye bruk av hydrauliske verktøy. Masse forskjellige operasjoner.

Kunne sikkert skrevet mye mer også.

 

Jeg stortrives fortsatt etter 15år, og utvilkingen pågår hele tiden med nyere å bedre utstyr. Vi pleier å si at vi er de siste som forlater nordsjøen når den tid kommer. Alt av undervannsinnstallasjoner skal fjernes, og avsluttes nok med en videosurvey av opprensket område, utført av en ROV https://www.diskusjon.no/style_images/main_...icons/icon1.gif

 

Men vær forberedt på mye jobbing etterhvert som man opparbeider seg erfaring. De fleste havner på disponibelordninger med gjerne 4-6uker vakt, etterfult av 3-4 uker fri. Noen steder har de 2/4-rotasjoner, men man havner som regel ikke på slike ordninger fra man begynner i et firma. Sommeren er den travleste tiden stort sett.

 

Lykke til. Håper du skjønner litt mer hva det går i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...
Vi får tro han har litt peiling nå, siden det er over tre år siden han spurte...

 

Ja, så det etter jeg satt å skrev.... haha.

 

Jobber fortiden som kontrollroms operatør på bolig plattform, men vurderer nye utfordringer.

 

Synes ROV Pilot høres interessant ut, og det høres ut som du har god greie på dette.

Hva kreves for å bli dette. Gikk mekanisk gr kurs, tok utdanning til matros og videre til styrmann. Har jobbet som styrmann i 4 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...