Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst som brige!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvis jeg har en en Trådløst D-link Gameing router. med dhcp.. får nett ifra ADSL modemet..

 

med ip-adressen 192.168.0.1 og DHCP på

 

Jeg har en Linksys WRT54G med Firmware: DD-WRT v23

som står jeg vil sette ett annet setd i huset.

 

Åssen får jeg dlinken til og gi Linksyen nett uten og bruke kabel. asså gi nett over det trådløse.

 

må jeg sette opp Dlinken som brige? så jeg lurer på hva jeg må skru av eller jeg må sette på for at dette skla fungrere.

 

 

skal dlinken ha ipen : 192.168.0.1 og dhcp på. og Wireless Mode bringe? SSID navn dlink ( noe mer som må settes på)

 

og linkensys skal den ha ipen : 192.168.0.2 og dchp av . Wireless Mode brige? her også? eller client mode? med SSID være det samma på begge 2?

 

Hadde hvert snillt hvis noen hadde kunne forklart litt bedre?

 

 

 

Mvh

Larry

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Hvis jeg har en en Trådløst D-link Gameing router. med dhcp.. får nett ifra ADSL modemet..

 

med ip-adressen 192.168.0.1 og DHCP på

 

Jeg har en Linksys WRT54G med Firmware: DD-WRT v23

som står jeg vil sette ett annet setd i huset.

 

Åssen får jeg dlinken til og gi Linksyen nett uten og bruke kabel. asså gi nett over det trådløse.

 

må jeg sette opp Dlinken som brige? så jeg lurer på hva jeg må skru av eller jeg må sette på for at dette skla fungrere.

 

 

skal dlinken ha ipen : 192.168.0.1 og dhcp på. og Wireless Mode bringe? SSID navn dlink  ( noe mer som må settes på)

 

og linkensys skal den ha ipen : 192.168.0.2 og dchp av .  Wireless Mode brige? her også? eller client mode?  med SSID være det samma på begge 2?

 

Hadde hvert snillt hvis noen hadde kunne forklart litt bedre?

 

 

 

Mvh

Larry

5453812[/snapback]

Du må sette wireless mode ap på dlinken.

Linksys må være client bridge og må ha en annen ip enn dlinken.

legg inn samme ssid på begge routere.

Gå inn på linksysen på status,wireless og survey.Da vil dlink-ap komme opp og du

klikker join og forbindelsen skal være ok.

Husk og disable dhcp på linksysen.

Nå kan du koble pc til linksys via kabel men ikke trådløst!

 

Håper dette var til hjelp

Hilsen Runar

Lenke til kommentar
Hei.

 

Hvis jeg har en en Trådløst D-link Gameing router. med dhcp.. får nett ifra ADSL modemet..

 

med ip-adressen 192.168.0.1 og DHCP på

 

Jeg har en Linksys WRT54G med Firmware: DD-WRT v23

som står jeg vil sette ett annet setd i huset.

 

Åssen får jeg dlinken til og gi Linksyen nett uten og bruke kabel. asså gi nett over det trådløse.

 

må jeg sette opp Dlinken som brige? så jeg lurer på hva jeg må skru av eller jeg må sette på for at dette skla fungrere.

 

 

skal dlinken ha ipen : 192.168.0.1 og dhcp på. og Wireless Mode bringe? SSID navn dlink  ( noe mer som må settes på)

 

og linkensys skal den ha ipen : 192.168.0.2 og dchp av .  Wireless Mode brige? her også? eller client mode?  med SSID være det samma på begge 2?

 

Hadde hvert snillt hvis noen hadde kunne forklart litt bedre?

 

 

 

Mvh

Larry

5453812[/snapback]

Du må sette wireless mode ap på dlinken.

Linksys må være client bridge og må ha en annen ip enn dlinken.

legg inn samme ssid på begge routere.

Gå inn på linksysen på status,wireless og survey.Da vil dlink-ap komme opp og du

klikker join og forbindelsen skal være ok.

Husk og disable dhcp på linksysen.

Nå kan du koble pc til linksys via kabel men ikke trådløst!

 

Håper dette var til hjelp

Hilsen Runar

5456325[/snapback]

 

Med den linux softwaren så man man det. bruke trådløse på linksyen.

 

men jeg kan ikke se jeg at jeg ser AP på dlinken :( jeg har en D-Link DGL-4300

på linksyen så er det et vleg som heter brige og et som heter client?

men trenger med at jeg skla bruke den som heter brige.?

 

 

Ser på

Spesifikasjoner på dlinken står det

WDS(Bridging/repeating)

 

men det er masse sånn tall og koder sånn det? i tabeler?

 

er WDS på linksen ogås se. med tabler å sånn..

 

åssen skla den tablen se ut?

Endret av larrylu
Lenke til kommentar

Du skal ha samme SSID, kanal og kryptering på begge boksene. Linksys skal stå som AP også går du til WDS fanen under wireless. Der taster du inn MAC-adressen til D-Link (den kan du finne under status - wireless og site survey på linksysen).

 

på D-Link'en går du til advanced wireless om jeg husker riktig og aktiverer WDS. Der taster du inn MAC-adressen til Linksys'en (den står øverst på WDS-siden som jeg nevnte ovenfor).

 

Jeg vet ikke om den siste firmwaren til D-link har fikset problemene med kryptering over WDS, men du må ihvertfall ha den siste firmwaren til den. Prøv uten kryptering først, og om det funker prøver du med WEP-kryptering, og eventuelt WPA.

Lenke til kommentar
Du skal ha samme SSID, kanal og kryptering på begge boksene. Linksys skal stå som AP også går du til WDS fanen under wireless. Der taster du inn MAC-adressen til D-Link (den kan du finne under status - wireless og site survey på linksysen).

 

på D-Link'en går du til advanced wireless om jeg husker riktig og aktiverer WDS. Der taster du inn MAC-adressen til Linksys'en (den står øverst på WDS-siden som jeg nevnte ovenfor).

 

Jeg vet ikke om den siste firmwaren til D-link har fikset problemene med kryptering over WDS, men du må ihvertfall ha den siste firmwaren til den. Prøv uten kryptering først, og om det funker prøver du med WEP-kryptering, og eventuelt WPA.

5457525[/snapback]

Oki. takk. jeg kjører v1.5 på dlinken.

 

Må jeg ha kryppetering? :) Liker heller og og skjule av SSID jeg se. men må jeg så må jeg :) og kan jeg bruke 192.168.1.1 på liksysen eller må den ha 192.168.0.x? siden dlinken som er dhcpen har 192.168.0.1 :)

Endret av larrylu
Lenke til kommentar

Du bør ikke kjøre med skjult ssid når du har WDS, og det er egentlig bare falsk sikkerhet. Man kan diskutere nytten med WEP-kryptering også, men det er ihvertfall mange ganger bedre enn å bare skjule ssid.

 

Begge boksene bør ha IP-adesse i den samme rangen. f.eks. kan du ha 192.168.0.1 på d-link'en og 192.168.0.2 på linksys, men husk å deaktivere dhcp på linksys'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...