Gå til innhold

Fra telenor til netcom


Anbefalte innlegg

kjøpte mobil 27.12.05. skulle gå over fra telenor til netcom. det e heilt utrolig at dem skal gjør det så komplisert! først så sa dem ingenting om at dem måtte stå på samme navn som hos telenor. så ordna i det. da hadde det gått 10 daga, og om 10nye skulle den funke. idag ringte i igjen. Netcom meine telenor har en feil, i ringe til telenor. der e allt i orden. så no skal det bare ta 10 daga til. men det sa dem jo forrige gang og!

 

Utrolig at selskapan kan ringe se imellom å fikse. dem veit jo ka som skal til. istedefor å si ka vi ska gjør, så va d ikke det alikavel.

 

E bare så forbanna frustrert! no går i rundt med en nokia 3310. for ikke brukt samsung d600 fordi den e netcom låst. vente bare på netcom abennoment som ska funke!!

:nei::no::nei::no:

 

utrolig at systemet skal være så vansklig.

Andre som har opplevd det samme?

Endret av yodude88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ja og nei :)

 

Jeg jobber selv i Telenor, og vet godt hvordan en slik overflyttingsprosess fungerer. En portering er som følger: 2 dager på å verifisere at det er rett kunde, 5 dager på å utføre selve overflyttingen, da samtlige operatører skal ha beskjed om flyttingen, og en database skal oppdateres med info om dette. :)

 

Så ja, jeg synes nå det er litt drøyt at dem ringer først etter ti dager. Jeg vet telenor har policy om å sende en SMS i det øyeblikk dem får svar fra avgivende tilbyder om det er noe som er feil.

 

Tingen er at det verifiseres på juridisk eiers navn og fødselsdato. Er det mismatch mellom disse to, stoppes en overflytting. Dette pga det ikke skal være mulig å flytte over noen andre sitt nr. Håper dette var svar nok.

Lenke til kommentar
Hvorfor må samtlige operatører informeres om flyttingen? Holder det ikke med de to som er involvert?

Jeg har også lurt på hvorfor det skal ta så lang tid. En dag burde vel holde...

5451905[/snapback]

 

Det tar så lang tid fordi PTT har satt 10 dager som øvre grense. Da gjør operatørene det de kan for å holde på kundene så lenge som mulig. Har selv opplevet å få to brev og fire telefonsamtaler fra Telenor da jeg prøvde å portere ut et nummer. De brukte de 10 dagene på å prøve å gi meg et bedre tilbud enn min nåværende operatør - noe de ikke klarte.

 

PTT må nok senke grensen før noen av operatørene gidder å gjøre jobben raskere.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Da burde de sette grensen til maks 2 dager. Det skulle ikke ta så lang tid å sjekke om et navn og en fødselsdato stemmer.

 

Telenor har også ringt meg maange ganger etter at jeg skiftet til Chess. Jeg har sagt at det er greit, for det er litt morsomt hver gang de gir meg et tilbud som er mye dårligere enn det jeg har. Under selve porteringen ble jeg kun oppringt en gang og det var for å verifisere opplysningene.

Lenke til kommentar

Så ja, jeg synes nå det er litt drøyt at dem ringer først etter ti dager. Jeg vet telenor har policy om å sende en SMS i det øyeblikk dem får svar fra avgivende tilbyder om det er noe som er feil.

 

Tingen er at det verifiseres på juridisk eiers navn og fødselsdato. Er det mismatch mellom disse to, stoppes en overflytting. Dette pga det ikke skal være mulig å flytte over noen andre sitt nr. Håper dette var svar nok.

5451884[/snapback]

 

Det som e va at dem ikke ringte eller sendte mld. Viss ikke i hadde tatt kontakt hadde dem sikkert ikke gjort det. Så no tar det 30daga før i får skifta operatør. Heit utrolig at dem ikke kan fikse det på en dag. Regne me dem kunne gjort det viss dem hadde sutte servicen i front når dem har drete se sånn ut!!

Lenke til kommentar
Hvorfor må samtlige operatører informeres om flyttingen? Holder det ikke med de to som er involvert?

Jeg har også lurt på hvorfor det skal ta så lang tid. En dag burde vel holde...

5451905[/snapback]

Det tar tid fordi det IKKE skal skje feil.

 

Post og teletilsynet har bestemt tidsperioden - for å sørge for at alt skal gå skikkelig for seg, for å sørge for at alle skal få bekreftelse på portering for å hindre at feil nr bilr portert, hindre svindel, og hindre andre feil som kan oppstå.

 

Ville du likt at nr ditt plutselig fra hos Chess? Eller at ditt nr med bindingstid plutselig ble portert over til netcom fra tele2? Med påfølgende gebyr? :).

Lenke til kommentar
Hvorfor må samtlige operatører informeres om flyttingen? Holder det ikke med de to som er involvert?

Jeg har også lurt på hvorfor det skal ta så lang tid. En dag burde vel holde...

5451905[/snapback]

 

Det tar så lang tid fordi PTT har satt 10 dager som øvre grense. Da gjør operatørene det de kan for å holde på kundene så lenge som mulig. Har selv opplevet å få to brev og fire telefonsamtaler fra Telenor da jeg prøvde å portere ut et nummer. De brukte de 10 dagene på å prøve å gi meg et bedre tilbud enn min nåværende operatør - noe de ikke klarte.

 

PTT må nok senke grensen før noen av operatørene gidder å gjøre jobben raskere.

 

-snubbel

5452249[/snapback]

 

Etter hva jeg vet så er det tvertimot 10 dager som er NEDRE grense? Ikke øvre som du sier.

 

Men fullt mulig jeg tar feil her :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hvorfor må samtlige operatører informeres om flyttingen? Holder det ikke med de to som er involvert?

Jeg har også lurt på hvorfor det skal ta så lang tid. En dag burde vel holde...

5451905[/snapback]

Det tar tid fordi det IKKE skal skje feil.

 

5454894[/snapback]

 

No e d no slik at dem har gjort feil 2 ganga, selvom dem har hatt 10daga begge gangan.

Så no får vi se om dem får det til på tredje forsøk!

Lenke til kommentar

Det virker som folk ikke var helt enige her, så jeg har forsøkt å finne litt ut av reglene.

 

Forskrift om elektronisk kommunikasjonsnett og elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomforskriften) § 3-6 beskriver regler for gjennomføring av portering.

 

Hvis en kunde ønsker å flytte fra f eks Telenor til Netcom må først Netcom få skriftlig bekreftelse fra sluttbruker. Telenor har så 5 dager på seg til å flytte nummeret etter at Netcom har sendt en korrekt anmodning. Telenor må gi Netcom beskjed om at flyttingen er fullført seneste første virkedag etter at den er flyttet.

 

Så 10 dager er kanskje ikke så mye likevel, siden de fleste operatører sikkert beholder kunden de 5 dagene de har rett til.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20040216-0401.html#3-6

Lenke til kommentar

Idag, etter 25 daga fikk i endelig melding fra telenor! JIPPI! :D Men det va faen ikke et sekund for tidlig!

 

"Vi bekrefter ditt ønske om å bytte mobiloperatør. Takk for at du har vært kunde hos oss. Mvh. Telenor Mobil"

 

Da e d bare å vente å se kor mange daga det tar før netcom abennomentet funke. Blir vel sikkert ei uke eller noe.

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg tror nå det råder endel misforståelse rundt dette temaet med portering av nummer fra operatør til operatør. De syv (!) virkedagene som er fastsatt til en portering foregår på følgende måte, som forsøkt forklart i første post. En tenkt portering fra Netcom til Telenor fungerer slik som dette:

 

Telenor får inn en bestilling fra en kunde. Denne legges inn i Telenors sitt system, og sendes så over til Netcom som må svare på om Telenor forsøker å bestille rett nummer på rett kunde. Om det ikke er forskjell i bestilling og det som Netcom har registrert inne i sitt system, godkjenner Netcom denne bestillingen. Dette har de altså 2 hele virkedager på seg til å gjøre.

 

Dernest kommer de 5 kjedelige virkedagene, da bestillingen blir liggende brakk. Det som skjer her, er at en database som heter for NRDB får beskjed om at det skal foregå en portering, og gir beskjed til samtlige operatører i Norge om at det foregår noe her, og dette må dere få med dere. Grunnen til det, er at om det viser seg at en operatør ikke får med seg denne informasjonen, og en av den operatørens kunder ringer til nummeret etter at porteringen har funnet sted, vil følgende kunde få feilmelding om at dette nummeret er ikke i bruk eller en lignende feilmelding. Dette på grunn av at operatøren ruter samtalen til feil operatør.

 

Nå, etter at disse fem dagene er over, så settes selve overflyttingen i gang, og det tar rundt regnet en times tid, ikke tatt i betraktning tekniske feil som kan forekomme internt hos enten Telenor eller Netcom.

 

Hvis det derimot feiler i bestillingen, at det som Telenor bestiller ikke samsvarer med det som Netcom har registrert hos seg, sender Netcom en melding tilbake til Telenor, der de sier at du har feil i bestillingen din, vennligst sjekk med bestiller. Det Telenor da gjør, er å sende en sms eller kontakte kunde, og be han/hun om å sjekke med nåværende operatør om det er riktig informasjon som er registrert.

 

Endel andre operatører kan hende har andre rutiner når det kommer til å kontakte kundene sine, men det er nå en gang slik Telenor gjør det.

 

Håper dette klarerer opp i saken rundt porteringer.

Lenke til kommentar

Etter 12-13 daga va det ingen som hadde tatt kontakt med me. Det e det i reagere sånn på. Så i måtte ringe til telenor og netcom for å ordne opp. Og da sett jeg, uten å overdrive, 3 timer i telefonen for å få beskjed om va jeg måtte gjøre og ringe til telenor for å skifte navn på abennomentet..

 

Så viss i ikke hadde tatt kontakt hadde det vel ikke skjedd nokka. Det e jo demmers sitt ansvar å si ifra om nokka går galt.

Lenke til kommentar

Har du helt rett i. Det er den nye operatørens ansvar å ta kontakt med deg for å gi deg den informasjonen du trenger i forbindelse med flytting av nummer fra en operatør til en annen. Nå er det jo beklagelig for din del at du har brukt så lang tid på dette. Synes dog at du burde kreve den nye operatøren for en mnds fri abo.avgift ifbm somlingen dem har gjort, og hvis det nye abonnementet er forholdsvis billigere enn det du hadde, så har du jo faktisk tapt penger på dette. :D

Lenke til kommentar

Fikk melding fra netcom "Ditt nr vil bli overført til NetCom 26.01 kl 08.00. Velkommen til NetCom" Kjøpte mobilen den 27.12. så da tok det altså 31 daga, viss det funke da. 4 daga igjen før i får brukt min vakre samsung d600!

 

Skifta fra Telenor Djuice til Netcom Youngtalk viss det har nokka å si..

Endret av yodude88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...