SbE Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Den nye disken min blir ikke detektert, hverken i BIOS eller windows. alle kabler er koblet til, men den blir rett og slett ikke oppdaget. noen ideer om hva som kan være galt?
MorePower Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html Bruk Seagate sitt diskverktøy så ordner det seg nok.
SbE Skrevet 16. januar 2006 Forfatter Skrevet 16. januar 2006 Prøvde DiskWizard, men den detekterte heller ikke disken:(
MorePower Skrevet 16. januar 2006 Skrevet 16. januar 2006 Er det s-ata eller p-ata disk. Om det er s-ata har du installert de driverne du trenger til kontrolleren på hovedkortet.
Hårek Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Kanskje du har plugget disken i en kontroller som ikke er enablet. Det er ofte 2 separate SATA kontrollere på hovedkortet, og den andre må man slå på i BIOS.
SbE Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Skrevet 17. januar 2006 det er en S-ATA disk, ja, men jeg har ikke installert noen drivere. har funnet SATA drivere til hovedkortet mitt, men jeg finner ikke noe installasjonsprogram blant de filene som ble pakka ut. hvordan installerer jeg driverne?
SbE Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Skrevet 17. januar 2006 Kontrolleren er enabled. det har jeg testa ved å koble en av de andre diskene mine, (en ATA disk med en S-ATA adapter) og den funka fint på begge kanalene.
MorePower Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Hvis en p-ata vha av adapter blir funnet på kontrolleren, burde jo s-ata disken også blitt det. Så lenge du ikke ser den i BIOS vil jeg tro du ikke finner den under diskbehandlin heller, men du kan jo dobbelsjekke der også. Ellers står dette på Seagates nettsted: Configuring the BIOS Close your computer case and restart your computer. Your computer may automatically detect your new drive. If your computer does not automatically detect your new drive, follow the steps below. Restart your computer. While the computer restarts, run the system setup program (sometimes called BIOS or CMOS setup). This is usually done by pressing a special key, such as DELETE, ESC, or F1 during the startup process. Within the system setup program, instruct the system to auto detect your new drive. Save the settings and exit the setup program. When your computer restarts, it should recognize your new drive. If your system still doesn't recognize your new drive, see the troubleshooting section on the back of this sheet. Serial ATA is a new interface type. Some older systems may see the drive and classify it as a SCSI device if you are using a Serial ATA host adapter. This is normal even though this is not a SCSI disc drive. This does not affect drive performance or capacity.
Hårek Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Har disken en speed-limit jumper? Det er vel en SATA-2 disk, det hender de har problemer på SATA-1 kontroller. Derfor finnes en jumper på SATA-2 disker slik at de oppfører seg som en SATA-1.
SbE Skrevet 17. januar 2006 Forfatter Skrevet 17. januar 2006 Som vanlig så var den enkleste forklaringen den rette. jeg hadde rett og slett ikke dytta datakabelen langt nok inn. det er tross alt min første SATA-disk, så jeg var ikke klar over hvor godt kabelen skulle sitte men takk for alle svar, det var jo tross alt det som fikk meg til å åpne pc'en og ta ut disken igjen, for så å oppdage hva problemet var
MorePower Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Den nye disken min blir ikke detektert, hverken i BIOS eller windows. alle kabler er koblet til, men den blir rett og slett ikke oppdaget. noen ideer om hva som kan være galt? Hadde du ikke skrevet slik, ville nok både jeg og Hårek foreslått å se over alle koblinger først. Godt det ordnet seg da. Foreslår du bruker diskwizard videre. Har opplevd noe problemer med installasjon av seagate disker kun ved hjelp av windows. Ordnet seg når jeg brukte wizarden.
Hårek Skrevet 17. januar 2006 Skrevet 17. januar 2006 Det er nok mange som har opplevd det samme. Har ikke vært spesiellt imponert over designet på SATA så langt, men nå ser det ut til å rette seg. Kjøpte nettopp et nytt MSI kort, og SATA kabelen som fulgte med der har et nytt design med en låsefjær på kontakten. Veldig bra. Fint du tar deg bryet med å fortelle hva løsningen var, det er noe irriterende med alle de som aldri gir tilbakemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå