Gå til innhold

Nikon D50 -hvor kjøpe ?


Anbefalte innlegg

er helt grønn på digitalt SLR, selv om vi har hatt drøssevis med SLR kameraer opp igjennom. Har slitt ut en Powershot, og finni ut at NÅ er tiden inne..

 

Ser at D 50 er priset til 5495,- på Elkjøp / Lefdahl; er det noen som veit om dette er Norske kameraer, eller EU modeller ?

 

Lav pris er jo bra, men det er kjipt om det bare blir strul & fix om man f.eks trenger en garantirep. på kameraet. På den andre side, Komplett skal jo søren meg ha 1400 kr mer for samme kameraet...

 

Om man vil ha en fast brennvidde, tilsvarende 50mm til sitt digitalkamera, hva velger jeg da ? Jeg fotograferer mer og mer på nærme hold, guttungen osv. og ser at man ofte lettere "gjør seg bort" når man skal konse på brennvidde sammen med alt der andre.. Å lene seg forover eller bakover et skritt, er liksom mer naturlig i mange situasjoner ( teit forklart, men dere forstår kanskje ? )

 

Initium

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i liknende situasjon og lurer på det samme (hvor skal jeg kjøpe og er det "eu eller norsk" modell)

 

Japanfoto har jo samme pakka, men også med orginal veske til 5900,-

Elkjøp på internett koster 5564,- inkl. frakt uten veske

 

angående 50mm, les postingene til PMnormal i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=523437&hl=

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Takk, modellmakt. For å gjøre det enkelt for trådstarter kan jeg jo skrive på ny hvilke brennvidder som tilsvarer normalobjektiv på dslr:

 

28mm: Billigste alternativ. Kommer såvidt innenfor rammene av normal på en D50. Med croppingfaktor blir det tilsvarende 42mm, m.a.o. temmelig nær det som kalles absolutt normal.

 

30mm: Dyreste, men mest høyverdige alternativ. Produseres bare av Sigma, med 1,4 som største blender. Tilsvarer 45mm, men koster ca 4000.

 

35mm: Lettest å få tak i brukt, ville jeg tro. Produktguiden inneholder ingen modell med denne brennvidden, men det må jo eksistere i Nikons program (?). Tilsvarer 52,5mm, altså litt over klassisk normal, men likevel godt innenfor grensene av definisjonen.

 

Lykke til med jakten på din perfekte kombinasjon. Selv sikler jeg på Sigmas 30mm, men den koster som nevnt nesten 4000,-

Jeg er forøvrig helt enig i at normaloptikk passer perfekt til det bruket du skisserer. Raskt (lyssterkt), hurtig AF og perfekt utsnitt når du ser et bilde uten å ha kamera trykkt opp mot ansiktet.

Prismessig starter jakten din på normalobjektiv på rundt 2000 (28mm).

 

Håper vi får høre mer fra deg her på forumet :)

Lenke til kommentar
Ser at D 50 er priset til 5495,- på Elkjøp / Lefdahl; er det noen som veit om dette er Norske kameraer, eller EU modeller ?

5443511[/snapback]

Først og fremst må du sjekke om det er pris kun for huset, eller for hus+objektiv. Om Lefdal har EU modeller tør jeg ikke påstå, men Lefdal er vel eid av samme eiere som El-kjøp som er et internasjonalt selskap som kjøper stort i utlandet... sannsynligheten for at det er EU modell er derfor meget stor.

 

Japanfoto har jo samme pakka, men også med orginal veske til 5900,-

Japan Photo, EU modell med 18-55 og veske til 5900. Andre butikker har jeg sett har norsk modell med 18-55, stativ og bag til 6000. Ikke noe vanskelig valg synes nå jeg. Er også verdt så mye at jeg ville hoppet over Lefdal sitt tilbud på 5500.

Lenke til kommentar
ser at Lømork kan levere kameraet til 5995,- Da får jeg trolig profesjonell oppfølging, og fagfolk i ryggen på kjøpet. Det har jeg iallefall fått før..

 

Prisen på Elkjøp / Lefdahl er MED en enkel standardlinse..

 

Initium

5445232[/snapback]

Lømork er en god butikk, slik jeg kjenner den. Det er verdt det å bruke den ekstra "femtilappen" i en butikk som du kan stole på.

Hvis du har "spionert" på forumet over en periode, har du kanskje lest harske kommentarer til kit-optikken. I ditt tilfelle kan jeg i og for seg trygt legge kritikken min til side. Det virker som om du har til hensikt å skaffe deg et normalobjektiv med tiden, og da er egentlig kvaliteten på den billige zoomen som følger med et greit supplement. Med god fastoptikk som hovedobjektiv, vil zoomen gjøre grei nytt for seg når du av og til trenger mer vidvinkel eller tele. Innenfor ditt budsjett har du ikke stort annet valg enn å begynne med en slik pakke, uansett.

Skriv gjerne inn å fortell hvordan det endte. Etter at du har fått kit'et i hus kan vi jo diskutere hvilken normal som vil fungere best. Desverre bruker jeg Canon, så mitt valg kommer neppe til å bli det samme.

Ps: Nikons 50mm 1,8 er jo et kjempefint objektiv til å ta bilder av barna. Har selv en 5 år gammel kjuagutt, og 50mm'eren er nok det mest brukte objektivet i forevigelsen av hans oppvekst. Det er et billig tillegg til kit'et (under 1000), men er desverre litt for mye tele til normalbruk. Det er derfor jeg ønsker meg en 28 nå, for kvaliteten på billige zoomer blir enda mer avkledd når man jobber digitalt. Man blir fort litt hekta på skarphet, forvrengning og støy når man jobber på pc/mac. Du må med andre ord holde deg selv godt i skjorten mht fremtidige utgifter. :ermm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det BLE en D50 etter litt vingling, og vurdering av brukt. Postorde er tingen, da jeg ikke rekker kjøre innom no sjappe grunnet jobb, barn, kjøp og salg av bolig osv osv.

Får den nok i morra. Så da kan vi kanskje komme med forslag til optikk utover den billige kit linsa som følger med ?

Vil vel tro en fast 50-100mm med relativt bra lysstyrke er det jeg trenger til en start ? Gjerne et brukt et..

 

Initium

Lenke til kommentar
det BLE en D50 etter litt vingling, og vurdering av brukt. Postorde er tingen, da jeg ikke rekker kjøre innom no sjappe grunnet jobb, barn, kjøp og salg av bolig osv osv.

Får den nok i morra. Så da kan vi kanskje komme med forslag til optikk utover den billige kit linsa som følger med ?

Vil vel tro en fast 50-100mm med relativt bra lysstyrke er det jeg trenger til en start ? Gjerne et brukt et..

 

Initium

5491177[/snapback]

Jeg har 50mm/1.8-objektivet, kjøpt nytt. Det er veldig skarpt, og temmelig slarkete. Har spurt i flere butikker, de mener det "skal være sånn" - og det skal det muligens... Hadde det ikke vært for slarken, hadde jeg anbefalt helt uten forbehold, brukt eller nytt. Jeg vil anbefale (av Nikon-optikk) 50/1.4 brukt til ca 2000 som et mekanisk veldig mye bedre alternativ (optisk bare litt bedre), alternativt 60/2.8 Macro som en bedre portrettbrennvidde og (minst) like bra optisk, brukt til 2-3000. Eller 35/2.0, som blir et "ekte" normalobjektiv på DX. Litt mindre allsidig, men mye saftigere, er 85/1.8, brukt til 2500-3000, nytt til ca 3100 på YaTack. Som reportasjevidvinkel, 24/2.8, brukt til 2-3000. Alle disse andre objektivene er mekanisk riktig bra, og ut fra rapporterte erfaringer virker det ikke som om kvalitetsvariasjonen er så stor.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
er det orignal Nikkor som er " saker ", eller kan andre leverandørers optikk også være interessant ?

5492450[/snapback]

Jeg synes det er bare jåleri å ville holde seg utelukkende til "originaloptikk". Men det er endel ting en bør være klar over når en handler. For det første, ser det ut til at kvalitetsvariasjonene mellom eksemplarer av de litt dyrere Nikkor-objektivene er endel mindre enn tilsvarende for f.eks Sigma og Tamron. Dvs at både ved ny- og bruktkjøp bør en være innstilt på å teste objektivene nøyere.

For det andre, så bør en sjekke om autofokus funker korrekt og presist. Det er mye større forekomst av front- og bakfokus på ikke-original optikk, og det gjelder også for Nikon-hus. For det tredje, så kan det være forskjeller i autofokus-virkemåten, f.eks hvor ofte objektivet drar ut på fokus-jakt, og hvor fort det fokuserer. Alle de nevnte Nikkorene kan være ganske treige på autofokus, men de er stort sett pålitelige. For det fjerde, så er det ikke alltid prisforskjeller av betydning mellom objektivene, og sida bruktprisen gjerne holder seg mye bedre på originaloptikk, kan det i blant være grunn til å legge i noen hundrelapper ekstra. Dette gjelder også dokumentert gode eksemplarer av ikke-originale kvalitetsobjektiver, som f.eks Tamrons 28-75/2.8, Sigmas 105/2.8 og 150/2.8 makroobjektiver og Tamron 90/2.8 makro.

 

Jeg kan gi et ferskt eksempel. Jeg kjøpte en Sigma 24/1.8. Det besto skarphetstesten greit (men ikke strålende totalt sett, flott fra 5.6-11, hadde håp om litt bedre på 2.8-4, men Sigma har aldri lovet det!). Men det bakfokuserte, og bomfokuserte innimellom, så jeg måtte bare levere det tilbake. Sjøl om jeg ikke hadde lyst i det hele tatt, det er bare nydelig som reportasjeobjektiv!

 

De fastbrennvidde-Nikkorene jeg lista opp, ligger såpass lavt i pris brukt, at det i mine øyne er lite å vinne ved å kjøpe ikke-originale alternativer. Hvis en ikke da tar seg tida til testing og evt utplukking av glimrende eksemplarer. Men hvis en insisterer på å kjøpe nytt, bør en alltid sjekke ut alternativene. Og når det gjelder endel av den billigste "originaloptikken", som f.eks de aller fleste kitlinsene til Nikon og Canon, kan ofte alternativene ha mer å by på, spesielt når det gjelder byggekvalitet.

Lenke til kommentar
Først og fremst må du sjekke om det er pris kun for huset, eller for hus+objektiv. Om Lefdal har EU modeller tør jeg ikke påstå, men Lefdal er vel eid av samme eiere som El-kjøp som er et internasjonalt selskap som kjøper stort i utlandet... sannsynligheten for at det er EU modell er derfor meget stor

 

Jeg har ikke sett at elkjip har hatt noe annet en norsk modell... Det jeg vet er at de forhandler gjennom Canon norge.. så sannsynligheten for at det er EU modell er derfor meget liten

Lenke til kommentar
Min feil, i såfall. Har bare sett at de har butikker i mange land, og de fleste multinasjonale selskap har én stor innkjøpsavdeling sentralt i et billig land. Mulig El-kjøp hever seg over dette.

5493401[/snapback]

 

Strengt tatt er vel ikke EU modell så stort problem når det kommer til Elkjøp. Siden tanken på at elkøp skulle gå konkurs, nok hører mer hjemme i drømmeverdenen enn i virkeligheten. Men å for en søt drømm det hadde vært :innocent:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

har enda ikke dristet meg til å legge ut noen bilder, men mine erfaringer med kameraet er overveldende.

Det finnes helt sikkert kamera`er som tar bedre bilder, har bedre lysmåling, raskere cpu, eller på andre måter er overlegent.

 

Imidlertid må man da KUNNE mer, for å klare å utnytte dette. Jeg valgte en litt annen strategi, og kjøpte D50`en, men kjøpte også nesten umiddelbart en Nikkor AF 50mm F1,8 & en Nikkor AF80-200mm F2,8. Dermed brukte jeg langt mer penger enn en D70s ville kostet, men tør våge påstanden på at den optikken, og det kamerahuset jeg valgte, gir meg langt bedre resultater med en gang. Så får erfaring og senere behov, avgjøre om det er nødvendig med oppgradering av huset.

 

Personlig har jeg INGEN tro på akkurat det. Mitt behov, er primært å fotografere småen, familien, ferieturene og alt det andre man ønsker å forevige, og ikke først å fremst å være "nerd"

 

Initium

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...