Gå til innhold

Kortsluttet min laptop


daggy82

Anbefalte innlegg

Har en Sony Vaio TR1a, kjøpt i Seattle for 1,5 år siden.

 

Har brukt et uoriginalt strømadapter kjøpt på Clas Ohlson i 3-4 måneder da det ble dårlig kontakt i det forrige. Dette har fungert strålende inntil i går.

 

Kontakten som går inn i pc'en kan enkelt bytte polaritet ved å snu pluggen 180 grader.

 

Pluggen falt ut i går, og en fyr som var på jobbintervju hos meg (av alle ting) skulle være grei å plugge inn igjen kabelen men plugget den rett inn uten å se om den var riktig vei eller ikke. (gooodt førsteinntrykk av han som aktuell kandidat til stillingen).

 

Dermed fikk pcen minus-strøm istedenfor pluss. Pcen fungerte fint etter det, men den ville ikke ta i mot strøm. Den gikk på batteriet helt til batteriet var flatt og siden har den vært helt død. Jeg vet at strømadapteret fungerer, det er ikke det som er problemet. Pcen vil ikke ta i mot strøm og vil ei lade batteriet.

 

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Kan det være en sikring inne i pc'en som har gått, eller er det normalt ikke sikringer der ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti vaio maskiner før og de selges ikke i europa idet hele tatt. Jeg vil tro at maskinen er død og bør glemmes å reparere. Sony norge vil sikkert ikke være spes interessert i dette, samt at det vil koste deg mer enn det er verdt.

 

Er nok redd for at du har kortslutta hk og drept batteriet.

 

Slike billige strømadaptere er nok veldig lett å sette feil. På pcer så er det ikke noen failsafer som jeg vet om da det skal i utgangspunktet være umulig å koble feil ved bruk av riktig utstyr.

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Han får jobben som salgssjef. Og han BØR være flink. :)

 

Capy: Det går ikke an å sette i den originale feil vei nei.

 

Alt på maskinen fungerer strålende. Det kan være du har et poeng LeifEinar i at batteriet ble drept og at den trenger batteri for å kjøre.

Maskinen har aldri fungert uten at batteriet er på plass.

 

MEN - nå fungerte jo batteriet ut tiden etter at dette skjedde da, så det kan jo ikke ha blitt helt plutselig ødelagt.... Er sykt irriterende, pc'en fungerer jo fint, men nekter å ta i mot strøm......... Må vel være mulig å reparere. Evt kan jeg kjøpe en dele-pc med f.eks. ødelagt skjerm og bygge sammen så jeg har en som fungerer. Skal nok ha flaks om jeg finner en ødelagt lik vaio. Et annet alternativ er å kjøpe 1 batteri + en batterilader og ha et batteri til lading hele tiden, og bytte på.... Men det blir jo rimelig slitsomt.

 

Er ikke tilfeldigvis noen på forumet her som har lik pc, bor i Oslo-området og kan la meg prøve batteriet ditt 2 minutter for å se om det fungerer da.... ?

Lenke til kommentar

Beskrivelsen din overbeviser meg om at det er elektronikken på hovedkortet som er ødelagt. Denne takler normalt ikke å få + på -. Personlig ville jeg ikke likt et strømadapter som kan settes feil vei (sånn som enheter som skal gå på "alle" maskiner). Hadde jeg blitt nødt til å kjøpe en slik ville jeg ba sperret de øvrige inngangene med tape, blindplugger eller aller helst montert på en enslig fast plugg.

Lenke til kommentar

Har selv fixet en maskine en kamerat klarte samme kunststykke på..

På den var det er SMD sikring.

Var bare å lodde den ut og lodde inn ny...

 

Ta og åpne maskinen og se om du ikke ser en som ligner denne i nærheten av strøminntaket..

Er ca 7mm lang

 

l1150.jpg

 

Eventuelt så er det nok en diode som beskytter mot dette...

Endret av taz
Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på at problemet ligger i elektronikken som lader batteriet internt. Noen bærbare var laget slik at de ikke går uten batteri (har aldri forstått hvorfor). Strømmen i så fall går via batteriet og så til systemet. Noen som driver med elektronikk bør kunne fikse dette om du er heldig, for elektronikken det er snakk om (siden maskinen ikke fungerer uten batteri) har ingen direktekobling mot resten av hovedkortet. Det kan til og med være et eget lite kort som er koblet til med kabel.

 

Jeg håper du får den til å gå igjen. Du har tross alt noe å henge over hodet på salgssjefen. Fint å ha en egen privat bitch. :D

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Ok - nå har jeg skrudd opp maskinen og funnet en sikring som mest sannsynlig har gått.

 

En bitteliten hvit 6,3 amper sikring.

 

Har målt med Ohm-meter: Ingen kontakt med hver "side" av sikringen.

Ved påsatt strøm målt spenningsfall over sikringen, dette er vel en indikasjon på at sikringen har gått ?

 

Hvor kan jeg få kjøpt en slik sikring ? Må få noen til å lodde den for meg også, noen som kjenner til et sted i oslo-området som kan ordne det ?

Lenke til kommentar

på elfa burde du finne sikringen...

Den jeg bytta 5A kosta 5kr + moms,men måtte bestille 10 stk + frakt så det kom på 150 kr...

Kjipt når di lokale rep sjappene er så ufattelig lite hjelpsom men deler..

En loddebolt og pinnsett så burde du fint klare å lodde den ut selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...