Gå til innhold

Irritende bilder! Blir nesten aldri skarpe! *LØST*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann! Jeg har et HP Photosmart E17. Når jeg tar bilder, å det er den minste bevegelsen i kameraet, blir bildene helt merkelige.. ( se vedlagt)

 

Noen som kan hjelpe meg?

5423714[/snapback]

 

Uskarpheten på bildet ser ut til å skyldes både bevegelse av kameraet og deler av motivet (person i forgrunnen). Jeg tviler på ditt kamera har mulighet til å bruke høy nok ISO til at du får kort nok lukkertid til å unngå uskarpheten ved håndholdt bruk i så pass dårlig lys. Derimot kan du bruke blits for å unngå dette problemet. Dersom det er et statisk motiv kan du også bruke stativ eller plassere kameraet på et stødig underlag, og bruke selvutløser.

Lenke til kommentar
Jeg fikk det endelig til. ISO sto på 100, så jeg skifta den til 400  :)

Så nå blir det bedre bilder jah!

 

Husk på at iso 400 gir veldig kornete bilder på et kompaktkamera. Bruk iso 100 når du har nok lys, iso 400 skal du BARE bruke de gangene du ikke har nok lys. Prøv også å bruke blitz. Hvis man har rett avstand til objektet og en vegg eller lignende i bakgrunn kan blitzbilder bli veldig fine.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ute i dagslys (sollys) kan du sikkert komme unna med iso 100-200. Inne må sikkert opp mot 400 evt lavere iso med blits. På fest må du nok ganske sikkert bruke blits uansett.

 

Du kan jo ta prøvebilder med lav iso og justere opp til du er fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Bruk saa lav ISO som er mulig uten at det gir deg uskarphet.

Paa bilfabrikkene du snakket om vil jeg anbefale et stativ og ISO 100, hvis ikke bilene er i bevegelse. Dette vil gi deg MYE bedre bilder, rett og slett.

Forutsatt at du har muligheten til aa bruke lang nok lukkertid. Jeg kan nemlig bruke maks 1 sekund paa mitt, og hvis det er svaert moert er ikke dette nok. Paa en bilfabrikk er det vel nok lys da, saa det skal vel gaa bra.

Anbefaler ogsaa 2 sekunds (eller lignende) selvutloeser hvis du bruker stativ. Kameraet rister nemlig naar du trykker paa utloeseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...