Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dunker i bilen når jeg svinger til høyre?


Golky

Anbefalte innlegg

Hei! I de siste månedene har jeg lagt merke til en rumlende lyd når jeg kjører sakte, men hører ingenting når jeg kommer opp i litt fart. For et par dager siden begynte jeg å høre en dunke lyd hver gang jeg svinger til høyre... hva kan dette være? Dunket høres ut som noe som treffer bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis det er framhjulstrekk du har (grevling  :p ) så er det mest sannsynligvis drivknuta som er problemet.

5423372[/snapback]

 

Enig. Det kan også være morkent topplager i støtdempertårnet foran (de har et eget navn, men søren om jeg husker....) Spørs om dunkinga er rytmisk, eller bare kommer en gang med det samme du svinger. Er den rytmisk, og øker med hastighet i sving, er det nok drivknuta.

 

Full rattutslag, så kan du kanskje se om mansjetten er hel. Er den revna og du kan se mye griseri på og rundt kan du omtrent stappe ti fingre i nesa på at det er knuta.

Lenke til kommentar
takk for svar... var ute og kjørte nå og da la jeg merke til at den dunker når jeg svinger kraftig eller kjører på dumper i veien

 

Og ja det er framhjulstrekk

 

edit* la til noe

5424499[/snapback]

 

Jeg hadde noe som etter beskrivelsene høres ut som samme lyd, men på en helt annen bil med bakhjulstrekk. Da var visstnok "traversen" elns gåen :cry: Men dette vet jeg ikke mer om.

Lenke til kommentar
Hei! I de siste månedene har jeg lagt merke til en rumlende lyd når jeg kjører sakte, men hører ingenting når jeg kommer opp i litt fart. For et par dager siden begynte jeg å høre en dunke lyd hver gang jeg svinger til høyre... hva kan dette være? Dunket høres ut som noe som treffer bilen.

5421840[/snapback]

 

Hvordan står det til med de ytre drivakselmansjettene? Dersom de er sprukket og har kastet ut fett kan du ihvertfall være ganske trygg på at det er der feilen ligger.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet. Når jeg kom opp i fart og svingte, da var der nesten ikke lyd. Kjørte jeg litt sakte, så merka jeg lyden ganske godt. Prøv og sving og gi litt gass samtidig i ganske lav fart. Hører du en klapre lyd så er det nok drivmansjettene som er gåene ja..Måtte skifte begge ledda jeg, så få det fiksa eller så blir det fort endel dyrere :p

Lenke til kommentar
takk for svar... var ute og kjørte nå og da la jeg merke til at den dunker når jeg svinger kraftig eller kjører på dumper i veien

 

Og ja det er framhjulstrekk

 

edit* la til noe

5424499[/snapback]

 

Jeg har samme problemet, men hos meg dunker det nesten hver gang jeg kjøreri fartsdumpler, men også når jeg svinger. Ikke hver gang, bare en gang i blant. Spesielt ille er det hvis jeg f.eks står i et lyskryss. Hvis jeg da skal svinge til en av sidene, kommer det ofte denne lyden. Hvordan kan man sjekke om det er drivmansjettene/drivknute som er gåent? Noen tegn på det bortsett fra denne lyden?

Lenke til kommentar
hvis det er framhjulstrekk du har (grevling  :p ) så er det mest sannsynligvis drivknuta som er problemet.

5423372[/snapback]

 

Enig. Det kan også fjærbeinslageret. Spørs om dunkinga er rytmisk, eller bare kommer en gang med det samme du svinger. Er den rytmisk, og øker med hastighet i sving, er det nok drivknuta.

 

Full rattutslag, så kan du kanskje se om mansjetten er hel. Er den revna og du kan se mye griseri på og rundt kan du omtrent stappe ti fingre i nesa på at det er knuta.

5423450[/snapback]

 

Les tråden.

Lenke til kommentar

Jeg ringte et verksted her for noen dager siden og de mente det hørtes ut som at det var en mutter i stabstaget som det var slark i, eller hadde sprekt... Dette kunne man se hvis man la seg under bilen, så jeg får sjekke en dag og oppdaterer her hvis jeg finner ut av det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei! I de siste månedene har jeg lagt merke til en rumlende lyd når jeg kjører sakte, men hører ingenting når jeg kommer opp i litt fart. For et par dager siden begynte jeg å høre en dunke lyd hver gang jeg svinger til høyre... hva kan dette være? Dunket høres ut som noe som treffer bilen.

5421840[/snapback]

Jeg hadde en lignende feil. Spesielt var lyden når jeg kjørte slakt nedover, og svingte til venstre. Mener å huske at styrekula var gåen (slarkete) på høyre forhjul. Etter å ha skiftet leddet, må forstillingen justeres slik at stor dekkslitasje unngås. Går ikke å ta på øyemål. Styrekula som slarket hadde jeg kjørt lenge og vel med, uten andre problemer enn litt ulyd.

Lenke til kommentar

Tja, den justeringen var dyr ca 1500 kr, på Snapdrive. Jeg tok en justering som omfattet alle hjul. Mulig dem kunne fiksa det med en mindre omfattende justerings-prosedyre.

 

Har du sjekket drivknute-mansjetten?

 

Hvis det er en kraftig dunking, så kan det være en løs mutter i hjul-oppheng, stabilisator-staget...

Endret av Athlon 900
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...